Jedna trzecia polskich internautów nie zmienia haseł, jedna czwarta nie korzysta z antywirusów
W przeciwieństwie do internautów z innych krajów Europy, aż 75% Polaków nie obawia się korzystania z internetu. Jednocześnie 1/3 Polaków nie zmienia swoich haseł i danych uwierzytelniających lub robi to rzadko, a 1/4 osób w ogóle nie ma antywirusa na swoich urządzeniach - wynika z badania Lexis Research.
Europejczycy są bardzo interaktywni, chętnie korzystają z sieci, przeglądają strony internetowe, wysyłają e-maile, korzystają z portali społecznościowych i komunikatorów. Okazuje się jednak, że tylko 42% z nich obawia się zagrożeń, jakie mogą czyhać w sieci. Największą świadomość zagrożeń mają Hiszpanie - 65% z nich przyznaje, że odczuwa takie obawy. W dalszej kolejności znajdują się Włosi (47%) i Francuzi (45%). Niepokój związany z bezpieczeństwem w sieci rzadziej odczuwają Niemcy (39%) i Belgowie (31%). Tymczasem tylko 1/4 respondentów z Polski przyznaje, że obawia się korzystać z internetu. Polscy internauci w porównaniu z osobami z innych europejskich krajów czują się w sieci bezpiecznie (75%).
Jakich zagrożeń najbardziej obawiają się internauci? W pierwszej kolejności są to zagrożenia związane z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży w sieci, m.in. zagrożenia ze strony środowisk pedofilskich, rozpowszechnianie zdjęć na stronach pornograficznych, zniesławienia, czy cyberprzemoc. Europejczycy obawiają się również zagrożeń związanych z kradzieżą tożsamości, takich jak kradzież danych finansowych, haseł i danych uwierzytelniających, czy wykorzystania danych osobowych do działań nielegalnych. W dalszej kolejności obawy te odnoszą się do pozostawienia w sieci danych osobowych lub danych konta bankowego / karty, a także braku możliwości kontrolowania informacji umieszczanych w internecie oraz ataku wirusa. Wyniki dla poszczególnych krajów nie odbiegają od średniej europejskiej.
Zdecydowanie więcej osób obawia się jednak fizycznej utraty danych w związku z kradzieżą dokumentów. Dotyczy to 64% Europejczyków, z czego najwięcej Hiszpanów (83%), Włochów (74%) i Polaków (61%).
Podstawą bezpiecznego korzystania z sieci jest używanie oprogramowania antywirusowego oraz stosowanie silnych i skutecznych haseł zabezpieczających. Tymczasem, jak pokazują wyniki badania, 22% internautów nie ma na swoich urządzeniach oprogramowania antywirusowego. Jego brak deklaruje 28% internautów z Belgii, 25% Włochów, 24% Niemców, 18% Hiszpanów i 17% Francuzów. Jeżeli chodzi o Polaków, to antywirusa nie posiada 1/4 polskich internautów. Okazuje się, że jeżeli już instalujemy oprogramowanie antywirusowe, najczęściej mamy je na komputerze (92%), rzadziej na tablecie (62%) i smartfonie (58%).
Tylko połowa Europejczyków (51%) używa innego hasła dla każdej strony internetowej. Reszta osób (49%) używa kilku, tych samych haseł dla różnych stron. Dobrze na tym tle wypadają polscy internauci: 63% z nich deklaruje, że ma inne hasło dla każdej strony. Nieco gorzej sytuacja wygląda jeżeli chodzi o skłonność do zmiany hasła. 31% Europejczyków rzadko lub nigdy nie zmienia swoich haseł. Najgorzej w zestawieniu wypadają Włosi (42% z nich nie zmienia haseł) i Polacy (33%). Najlepszy wynik mają Belgowie – haseł nie zmienia tylko 21% internautów.
Ponad połowa Europejczyków (54%) jest zainteresowana takimi usługami, a chęć ich zakupu deklaruje 30% osób. Najbardziej zainteresowani zakupem są Włosi (43%), Hiszpanie (40%) i Polacy - ponad 1/3 respondentów byłaby zainteresowana nabyciem produktu, który zapewniałby ochronę przed cyberzagrożeniami. Jak pokazują wyniki badania, najbardziej wiarygodnymi instytucjami oferującymi takie usługi są banki (69%), towarzystwa ubezpieczeniowe (66%) i firmy oferujące oprogramowanie (66%), przy czym w banku taki produkt najchętniej nabyliby Polacy (78%) i Francuzi (77%).
Badanie "Internauci w cyberprzestrzeni" zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Lexis Research na zlecenie Grupy Europ Assistance w marcu 2017 r. W badaniu udział wzięli internauci z 6 europejskich krajów: Francji, Hiszpanii, Włoch, Belgii, Niemiec i Polski. Reprezentatywna próba badawcza wyniosła 4822 osoby (800 ankiet w każdym kraju), które udzieliły swoich odpowiedzi w ramach ankiety internetowej.
 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                        Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”         Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                        Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?         Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                        Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?         Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                        Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu          
                         
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Jedna trzecia polskich internautów nie zmienia haseł, jedna czwarta nie korzysta z antywirusów