SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kandydaci na prezydenta mało mówili o problemach młodych. Wyróżnił się jeden kandydat

W trakcie kampanii wyborczej przed pierwszą turą wyborów prezydenckich, najwięcej na płatne reklamy w Meta i Google targetowane na młody elektorat wydał Karol Nawrocki – pokazują wyniki monitoringu kampanii prezydenckiej w mediach społecznościowych, prowadzonego przez Fundację Batorego i firmę Sotrender. W reklamach najczęściej przewijały się tematy prawa aborcyjnego, bezpieczeństwa i edukacji. 

Spot Karola Nawrockiego, skrin YouTube Spot Karola Nawrockiego, skrin YouTube

W ramach cyklu raportów poświęconych kampanii wyborczej w internecie, Fundacja Batorego i firma Sotrender przeanalizowała reklamy do młodych wyborców, publikowane w okresie od 15 stycznia do 12 maja 2025 roku.

„Analiza pokazała, że większość kandydatów, dobierając grupę docelową swoich reklam, nie zapominała o młodych odbiorcach (stanowią oni część grupy odbiorców 72 proc. reklam), jednak zaledwie 8 proc. materiałów jest skierowanych wyłącznie do młodych odbiorców” – czytamy w opisie.

Zobacz: Sprawdziłam, kto kupuje reklamy polityczne na Facebooku. Dziwni zleceniodawcy na ostatniej prostej

Wydatki na reklamy do młodych. Jeden kandydat się wyróżnił

Karol Nawrocki wydał ponad 85 tysięcy złotych na reklamy skierowane wyłącznie do młodych poniżej 30. roku życia. Dużo mniej wydali pozostali kandydaci – Magdalena Biejat (45 706 zł), Rafał Trzaskowski (34 220 zł), Szymon Hołownia (12 432 zł), Adrian Zandberg (3148 zł).

Kandydat z poparciem Prawa i Sprawiedliwości najwięcej wydał na reklamy atakującej Sławomira Mentzena za wypowiedź o płatnych studiach. Sztab opublikował dwie takie reklamy, z których każda kosztowała od 10 do 15 tysięcy złotych. Nawrocki wyemitował też zdecydowanie najwięcej reklam do młodego elektoratu (310).

Najwięcej wyświetleń reklam uzyskał Rafał Trzaskowski – ponad 7 milionów, mimo że nie stosował specjalnie dostosowanych do młodego elektoratu komunikatów. Jego komunikaty skupiały się na tradycyjnych wątkach kampanijnych, takich jak bezpieczeństwo, Polska w UE i NATO oraz  migracja.

Najbardziej zasięgowa reklama Szymona Hołowni do najmłodszych odbiorców (18-24 lata) była ta dotycząca bezpieczeństwa dzieci. W przypadku Adriana Zandberga dużym zasięgiem cieszyła się reklama informująca o procedurach umożliwiających głosowanie poza miejscem zameldowania.

Z kolei Magdalena Biejat przeznaczała na reklamy kierowane wyłącznie do młodych największy udział swojego budżetu (11 proc.), jak i osiąga najwięcej wyświetleń w tej grupie (6 proc.) spośród wszystkich kandydatów – analizują autorzy z Fundacji Batorego i Sotrendera.

Do młodych tak samo jak do reszty

Na platformie Meta reklamy kandydatów dotyczyły głównych tematów kampanii - bezpieczeństwa oraz sojuszy międzynarodowych. Mentzen i Hołownia koncentrowali się ponadto na temacie ulg dla przedsiębiorców, Biejat i Trzaskowski na prawie do aborcji.  Nawrocki natomiast koncentrował się głównie na tematach związanych z bezpieczeństwem i migracją, a Adrian Zandberg – na opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie energetycznym.

Zobacz: Dlaczego prawica "umie w internet" dużo lepiej od lewicy? Jest większa i bardziej zaangażowana

Znaczna część reklam kierowanych do młodszych odbiorców nie zawierała przekazu specjalnie dostosowanego do tej grupy. Często prezentowano w nich ogólne postulaty kandydatów, powtarzające się również w przekazach kierowanych do innych grup wiekowych” – podsumowano.

Dołącz do dyskusji: Kandydaci na prezydenta mało mówili o problemach młodych. Wyróżnił się jeden kandydat

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gość
Dziwicie się? No jak tu wytłumaczyć młodym ludziom dlaczego mieszkania tak szybko drożeją, i dlaczego politycy nic nie robią w tej sprawie? No jak?
No jak politycy nakupowali sobie mieszkań to chyba jasne, że nie chcą na tym stracić, co nie?
0 1
odpowiedź
User
Idiokracja
Młodzi podejmuje często nieracjonalne decyzje na podstawie memów czy kilku rolek na TikToku.
No bo jak wyjaśnić logicznie np. przepływy wśród młodych między Mentzenem a Zandbergiem (politykami na dwóch biegunach sceny politycznej) ?
0 0
odpowiedź