KRRiT zapowiada konkursy na zagospodarowanie kolejnego multipleksu radia cyfrowego
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła konsultacje społeczne w sprawie projektu ogłoszeń dotyczących możliwości uzyskania koncesji na nadawanie programu na ogólnopolskim multipleksie cyfrowym DAB+ (Digital Audio Broadcasting+). Przewodniczący Rady chce się dowiedzieć m.in. o charakter programów, proporcje pomiędzy uniwersalnymi a wyspecjalizowanymi formatami czy ich liczbę w wersji analogowej.

Strategia KRRiT zakłada zagospodarowanie multipleksów pierwszego (MUX R1), drugiego (MUX R1) oraz trzeciego (MUX R3). Pierwszy z nich ma mieć ogólnokrajowym zasięg, składać się z 22 obszarów rezerwacji i być przeznaczony dla niepublicznych nadawców. Drugi jest skierowany do nadawców regionalnych (w ostateczności dla nadawców aspirujących do zasięgu ogólnokrajowego lub prawie ogólnokrajowego), składać się będzie z 24 obszarów rezerwacji; a trzeci – użytkowany jest przez Polskie Radio, które zajmuje 5/6 pojemności multipleksu i rozgłośnie regionalne. Docelowo w 2022 roku ma on objąć 82 proc. ludności kraju.
Na początku 2019 roku decyzją prezesa UKE uzupełniono częstotliwości o 28 nowych o zasięgu lokalnym, kolejnych 7 czeka na wpisanie do planu zagospodarowania.
Część nadawców lokalnych miało już wyrazić zainteresowanie nadawaniem programów o zasięgu ogólnopolskich, podobnie jak Polskie Radio, które miało zgłosić chęć nadawania dodatkowych stacji na multipleksie ogólnokrajowym (MUX R1).
KRRiT czeka na uwagi rynku
Krajowa Rada zanim opublikuje ogłoszenia o możliwości uzyskania koncesji najpierw zaprosiła nadawców i zainteresowane podmioty do konsultacji społecznych.
Zaproponowała trzy warianty dla nadawców. W ramach pierwszego z nich chciałaby przeznaczyć trzy spośród dwunastu slotów na multipleksie na rozszerzenie istniejących ogólnopolskich koncesji analogowych na program o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym społeczno-religijnym; kolejne pięć miejsc chciałaby przeznaczyć na rozszerzenie istniejących koncesji analogowych o zasięgu ponadregionalnym (zasięg programu powyżej 4,5 mln); cztery miejsca na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym.
Duże wzrosty oglądalności programów informacyjnych w kwietniu. „Fakty” zyskały 566 tys. widzów, a „Wiadomości” prawie 900 tys. Druga opcja zakłada, aby trzy spośród dwunastu miejsc (slotów) w multipleksie przeznaczyć na rozszerzenie istniejących ogólnopolskich koncesji analogowych na program o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym społeczno-religijnym; dziewięć miejsc na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym.
Trzeci wariant miałby objąć dwanaście miejsc na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym.
Według przewodniczącego KRRiT, druga i trzecia opcja „jest bardziej elastyczna, ponieważ pozwala na ubieganie się o koncesję cyfrową większej liczbie obecnych lub przyszłych nadawców, bez względu na charakter i zasięg programu oraz ich pozycję na rynku analogowym”.
Uwagi i opinie na temat przedstawionych opcji i propozycje zmian zainteresowani mogą nadsyłać do 20 lipca 2020 r. na adres:
konsultacjemux-r1@krrit.gov.pl
Koszt ogólnopolskiej koncesji cyfrowej wydanej w 2020 to 1,67 mln zł (nadawcy nowego programu przysługuje zniżka).
W maju 2019 roku KRRiT wróciła do realizacji planu cyfryzacji radia - przedstawiła wtedy główne założenia oraz mechanizmy wdrażania technologii nadawania w systemie Digital Audio Broadcasting+. Ogłosiła start konkursu na cyfrowe multipleksy lokalne w 34 miastach dla nadawców lokalnych i regionalnych. Otrzymała wtedy zgodę na w sumie 47 częstotliwości, w 34 różnych lokalizacjach. Każdy z multipleksów może pomieścić maksymalnie do 12 rozgłośni.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: KRRiT zapowiada konkursy na zagospodarowanie kolejnego multipleksu radia cyfrowego
Głupoty wypisujesz. Na FM jest mnóstwo stacji, a jakimś cudem RMF dominuje. Na DAB+ byłoby dokładnie tak samo.
To jest usiłowanie reanimacji trupa jakim jest DAB+ w dobie internetu mobilnego.