KRRiT sprawdza, czy informacje od WOŚP „polegają na prawdzie”
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji poinformował podczas ostatniej konferencji, że do regulatora w styczniu i lutym wpłynęło ponad 15 tys. wystąpień dotyczących materiałów Republiki i wPolsce24 na temat Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. – W tej chwili analizujemy materiały przesłane przez WOŚP. Sprawdzamy czy materiały przez nich przesłane polegają na prawdzie – mówił Maciej Świrski.
Przed finałem WOŚP na antenach dwóch konserwatywnych stacji emitowano wiele materiałów i rozmów uderzających w organizację i jej założyciela Jerzego Owsiaka. Sugerowano nieprawidłowości w rozliczeniach dotacji dla powodzian i odtwarzano materiały, w których lider WOŚP negatywnie wypowiadał się o prawicowych dziennikarzach i politykach.
Na początku stycznia 71-letni mężczyzna zadzwonił do WOŚP i groził zastrzeleniem Owsiaka. Został później namierzony przez służby i usłyszał zarzuty kierowania gróźb karalnych i zniewagi wobec lidera zbiórek na rzecz sprzętu dla polskich szpitali. Miał zeznać, że stało się tak po obejrzeniu krytycznego materiału na temat organizacji w Republice.
„Skargi w większości generowane przez automat petycyjny”
Wszystkich wystąpień, które wpłynęły do KRRiT było w styczniu i lutym ponad 17 tys., a więc te dotyczące WOŚP stanowiły zdecydowaną większość. Przewodniczący Świrski zdradził, że nadawcy przesłali już wszystkie wymagane przez regulatora materiały i informacje w sprawie zarzutów. Rada wystąpiła do WOŚP o materiały na temat wykorzystywania przez organizację dotacji PZU na pomoc powodzianom.
– Te 15503 skargi, o których mówiłem na początku to są w większości generowane przez automat petycyjny, który został przez jedną z fundacji stworzony. One nie wymagają rozpatrzenia, bo nie zawierają odniesienia do konkretnych faktów audycji kwestionowanych. To rodzaj protestu obywatelskiego przeciwko treściom tej audycji czy programom Republiki i wPolsce24 – mówił Świrski.
Dodał, że spośród wszystkich skarg, które wpłynęły do regulatora w dwóch pierwszych miesiącach, a więc także dotyczących innych kanałów i audycji, wszczęto 112 postępowań. Są wśród nich też te dotyczące Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. W wysyłaniu skarg pomagał między inny działacz na rzecz praw osób LGBT Bart Staszewski, który opublikował w mediach społecznościowych specjalny formularz.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: KRRiT sprawdza, czy informacje od WOŚP „polegają na prawdzie”