Media w kampanii mówią częściej o Dudzie niż Trzaskowskim. "Wiadomości" krytykują kandydata KO, a "Fakty" urzędującego prezydenta
W pierwszym tygodniu przed drugą turą wyborów prezydenckich główne serwisy informacyjne poświęciły Andrzejowi Dudzie łącznie ponad 102 minuty, a Rafałowi Trzaskowskiemu ponad 93 minuty - wynika z danych firmy Press-Service Monitoring Mediów, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl. Największą neutralność w przekazie o kandydatach zachowują "Wydarzenia" Polsatu. "Wiadomości" chwalą Dudę i krytykują Trzaskowskiego, w "Faktach" jest zaś na odwrót.
Monitoring prezydenckiej kampanii w mediach firmy Press-Service Monitoring Mediów prowadzi na podstawie analizy trzech głównych programów informacyjnych w Polsce - "Wiadomości" TVP, "Faktów" TVN oraz "Wydarzeń" Polsatu.
O kampanii najwięcej w TVP
Jak wynika z danych firmy Press-Service Monitoring Mediów udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl, w pierwszym tygodniu kampanii przed drugą turą wyborów prezydenckich (29.06-3.07) najwięcej o wyborach mówiły "Wiadomości". Flagowy program TVP nadchodzącym wyborom poświęcił łącznie ponad godzinę i 52 minuty. "Wydarzenia" temu tematowi poświęciły ponad godzinę i siedem minut, a "Fakty" godzinę i dwie minuty (czasy co do sekund na wykresie).

Andrzejowi Dudzie programy informacyjne poświęciły w ubiegłym tygodniu 102 minuty 53 sekundy, Rafałowi Trzaskowskiemu zaś 93 minuty i 55 sekund.
Najmniejszą różnicę w czasie poświęcanym obu kandydatom widać w "Wydarzeniach" (różnica 19 sekund na korzyść Andrzeja Dudy), największą - w "Faktach" (o 6 minut 22 sekundy więcej mówiono o urzędującym prezydencie).


"Wiadomości" krytykują Trzaskowskiego, "Fakty" Dudę
Press-Service Monitoring Mediów zbadał także sentyment materiałów na temat dwójki kandydatów na prezydenta w materiałach informacyjnych (w podziale na neutralne, przychylne i nieprzychylne).
O Andrzeju Dudzie tylko przychylnie lub neutralnie informowały "Wiadomości" TVP. Na temat prezydenta w głównym programie informacyjnym Telewizji Polskiej pojawiło się w ubiegłym tygodniu 15 materiałów w tonie pozytywnym i 16 w neutralnym. W "Faktach" TVN o ubiegającym się o reelekcję prezydencie ukazało się 12 neutralnych i 10 nieprzychylnych materiałów.
Zupełnie odwrotnie układają się proporcje w materiałach o Rafale Trzaskowskim. "Wiadomości" o kandydacie KO na prezydenta przygotowały 22 materiały zakwalifikowane przez Press-Service Monitoring Mediów jako nieprzychylne oraz 10 o charakterze neutralnym. W "Faktach" zaś na temat Trzaskowskiego w ogóle pojawiały się nieprzychylne materiały. O kandydacie KO w programie informacyjnym TVN mówiono przychylnie (6 materiałów) albo neutralnie (14 materiałów).
Największy balans zachowują "Wydarzenia" , które w pierwszym tygodniu kampanii przed drugą turą wyborów mówiły o kandydatach tylko neutralnie (23 razy o Dudzie, 21 razy o Trzaskowskim).

Polityka zdominowała kampanię wyborczą
W kampanii prezydenckiej zdecydowanie najczęściej w programach informacyjnych poruszano tematy polityczne. Nieliczne materiały dotyczyły gospodarki, spraw społecznych, służb mundurowych lub wypadków.
- W przypadku trzech analizowanych serwisów informacyjnych zauważalna jest dominacja kwestii wprost określanych jako polityczne ("Wiadomości" TVP 44 na 56, Fakty TVN 41 na 42, a "Wydarzenia "Polsatu 38 na 41). Z jednej strony nie jest to zaskakujące, wszak czas kampanii to czas bezpośrednio dotykający kwestii politycznych, odwoływania się do poparcia politycznego dla kandydatów, ich przeszłości politycznej itp. Z drugiej strony może jednak zaskakiwać, że materiały dziennikarskie dotyczące kandydatów na Prezydenta RP w tak nikłym stopniu podejmują tematykę dotyczącą gospodarki (jedynie "Wiadomości" TVP: 9 materiałów, w tym 5 dot. A. Dudy), spraw społecznych i obyczajowych (4 materiały, w tym 3 przygotowane przez TVP, a 1 przez TVN) czy pozostałych (służby mundurowe - jedynie Polsat (2 materiały) oraz tragedia/wypadek/katastrofa - również jedynie Polsat (1 materiał) - analizuje dla Wirtualnemedia.pl dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

- Interesujące jest czy zmienią się proporcje tematyki materiałów w ostatnim tygodniu kampanii. Większość sondaży pokazuje niemal identyczne rozkład głosów dla każdego z kandydatów, co może być pokusą do silniejszego pobudzenia i zaangażowania wyborców. Mogą pojawić się więc mocniejsze wątki, a te najczęściej dotyczą spraw kontrowersyjnych, a także związanych ze sprawami prywatnymi czy wręcz intymnymi - komentuje Kaczmarek-Śliwińska.
O Rafale Trzaskowskim media (sumując telewizję i radio, internet, social media) więcej mówiono w powyborczy poniedziałek i wtorek. Od środy do piątku częściej pojawiał się Andrzej Duda. Jak pokazują dane Press-Service Monitoring Mediów, przez większą część tygodnia lekką przewagę w mediach społecznościowych ma Rafał Trzaskowski. W mediach tradycyjnych częściej eksponowany jest Andrzej Duda - tu przewaga nad kandydatem KO jest już bardziej widoczna.

Kampania dwubiegunowa
W ocenie Sebastiana Bykowskiego, wiceprezesa zarządu i dyrektora generalnego Press-Service Monitoring Mediów, kampania przed drugą turą wyborów prezydenckich jest mocniejsza, bardziej spolaryzowana .
- Druga tura wyborcza to jeszcze bardziej dwubiegunowa komunikacja, bardziej agresywna, ale także intensywniejsza. Wynika to z jednej strony z ogromnej mobilizacji obu elektoratów, ale także z tego, że nie ma już innych opcji, które by rozpraszały komunikację na innych kandydatów. Społeczności są podzielone na zwolenników obecnego prezydenta i na tych, którzy wspierają zmianę uosobioną przez Rafała Trzaskowskiego. Wypowiedzi są przede wszystkim emocjonalne, choć nie brakuje wpisów, szczególnie na Facebooku, zawierających argumenty za lub przeciw danemu kandydatowi. Co ciekawe, wiele z nich odnosi się do przeszłości obu polityków, ich dawnych wypowiedzi czy deklaracji - komentuje dla Wirtualnemedia.pl ekspert.
W mediach społecznościowych częściej obiektem krytyki pada Andrzej Duda oraz media, zwłaszcza publiczne.
- W tej kampanii królują również krótkie formy wideo i różnego rodzaju memy. Szczególnie te ostatnie uderzają w prezydenta Andrzeja Dudę. Wiele z tych prześmiewczych treści jest wynikiem cytowania fragmentów "Wiadomości" lub tzw. pasków z publicznej TVP1 lub TVP Info. Na tym etapie drugiej tury wyborczej obecny prezydent przeważa w tradycyjnych mediach, mając w nich większą ekspozycję, ale za to Rafał Trzaskowski większe zasięgi buduje w mediach społecznościowych, choć i tutaj zauważalny jest trend konsekwentnego zwiększania zaangażowania internautów wspierających Andrzeja Dudę - analizuje Sebastian Bykowski.
W komentarzu dla Wirtualnemedia.pl Bykowski wskazuje także na silne nacechowanie informacji emocjami, co jeszcze bardziej polaryzuje media, zwłaszcza tradycyjne.
- O ile typowe jest to, że wpisy w social mediach są mocno emocjonalne i jednoznacznie przychylne tylko dla jednego kandydata, to w przypadku mediów profesjonalnych takie sytuacje powinny być rzadkością. Obecna rzeczywistość jest jednak daleka od takiego wzorca. Obserwujemy sytuację, w której w mediach publicznych i prawicowych przekaz jest skrajnie spolaryzowany do tego stopnia, że nie ma w nich żadnych informacji pozytywnych o Rafale Trzaskowskim z jednocześnie samymi pozytywnymi lub neutralnymi informacjami na temat Andrzeja Dudy. Pozostałe media natomiast sprzyjają bardziej Trzaskowskiemu, jednak co istotne, jest w nich przewaga neutralnych informacji wobec obu kandydatów, a to prowadzi do tego, że ten obraz choć przerysowany, nie jest aż tak agresywnie faworyzujący tylko jednego kandydata - podsumowuje dyrektor generalny -Service Monitoring Mediów.
Druga tura wyborów prezydenckich odbędzie się 12 lipca. W pierwszej w minioną niedzielę Andrzej Duda dostał 8,45 mln głosów (43,5 proc. wszystkich), a Rafał Trzaskowski - 5,92 mln (30,46 proc.). Frekwencja wyniosła 64,51 proc.
Wszystkie wykresy: Press-Service Monitoring Mediów
"Wiadomości" najczęściej oglądane w czerwcu
„Wiadomości” TVP1 i TVP Info w czerwcu 2020 roku oglądało średnio 2,58 mln widzów, co zapewniło tym stacjom 22,90 proc. udziału w rynku telewizyjnym - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Drugie miejsce zajmują „Fakty” TVN i TVN24 BiS. Widownia dziennika zwiększyła się o 11,23 proc. (251 tys. osób) do 2,48 mln oglądających. Udział „Faktów” w rynku wzrósł z 22,66 proc. do 24 proc. Podium programów informacyjnych w czerwcu zamykają "Wydarzenia” Polsatu i Polsatu News. Widownia dziennika wyniosła 1,61 mln osób, po spadku o 3,97 proc. (66 tys. widzów - jedyna strata w zestawieniu).
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Media w kampanii mówią częściej o Dudzie niż Trzaskowskim. "Wiadomości" krytykują kandydata KO, a "Fakty" urzędującego prezydenta
Lepiej byłoby odsunąć PiS od władzy z opcją rozwiązania Sejmu i Senatu.
Rząd Morawieckiego do dymisji.
RMN do likwidacji.
Nowy Prezes Polskiego Radia i TVP musiałby zostać wybrany w konkursie.
Niunia Prezesunia musiałaby się sama wycofać, Czabański out.
Lepiej byłoby odsunąć PiS od władzy z opcją rozwiązania Sejmu i Senatu.
Rząd Morawieckiego do dymisji.
RMN do likwidacji.
Nowy Prezes Polskiego Radia i TVP musiałby zostać wybrany w konkursie.
Niunia Prezesunia musiałaby się sama wycofać, Czabański out.