Nowa funkcja mObywatela – zgłoszenia internetowego oszustwa
Do aplikacji mObywatel dodano funkcję służącą do zgłaszania oszustw w internecie - poinformował w środę resort cyfryzacji. Dzięki niej zespół ekspertów ma szybciej analizować zgłoszenie o złośliwej stronie, podejrzanej wiadomości SMS, e-mail czy o innych rodzajach oszustw w sieci.

"Bezpiecznie w sieci" jest usługa, która dostępna jest w nowej wersji aplikacji mObywatel (wersja od 4.39). Ministerstwo Cyfryzacji podkreśliło, że nowa funkcja ma umożliwić użytkownikom "szybciej zgłosić oszustwo w internecie".
Zobacz: Jak zastrzec numer PESEL? Ruszyła ochrona przed wyłudzaniem kredytów
Nowa funkcja w aplikacji mObywatel
Resort poinformował, że po zauważeniu niepokojących lub niebezpiecznych treści można je zgłosić w kilku kategoriach. W tym jako złośliwą stronę internetową (wyłudzającą dane lub pieniądze), podejrzaną wiadomość SMS (treść lub nadawcę), podejrzaną wiadomość e-mail (załączniki, szantaż, czy phishing, czyli próbę wyłudzenia informacji) oraz oszustwa (np. próby podszywania się pod firmy lub instytucje).
Jak wyjaśniono, każda z kategorii ma wyznaczoną ścieżkę postępowania wraz z instrukcjami przekazywanymi zgłaszającemu. Każde zawiadomienie analizować ma zespół ekspertów CERT (Computer Emergency Response Team) Polska, a dalsze działania mają zależeć od rodzaju incydentu. Wyjaśniono, że w przypadku podejrzanej wiadomości użytkownik pozna numer SMS, na który powinien ją przekazać, złośliwą stronę zgłosić można przez aplikację, a próbę oszustwa w wiadomości e-mail zgłasza się poprzez stronę internetową, do której odsyła mObywatel.
Zobacz: Kolejne zawody mogą legitymować się w mObywatelu
Ponadto w aplikacji istnieje kafelka "Inne", gdzie można zgłaszać incydenty, gdy nie ma pewności, do której kategorii pasuje nasze zgłoszenie, jak dodano, ono również zostanie przeanalizowane przez zespół CERT. Usługa "Bezpieczni w sieci" pozwala również na otrzymywanie powiadomień o nadużyciach i oszustwach w internecie.
Ministerstwo poinformowało, że istnieją plany rozwoju usługi, np. dodania kolejnych kategorii zdarzeń oraz stworzenia bazy wiedzy dla użytkowników, która ma im pomóc w bezpiecznym poruszaniu się w sieci.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 

Dołącz do dyskusji: Nowa funkcja mObywatela – zgłoszenia internetowego oszustwa