Operatorzy narzekają na brak możliwości podnoszenia cen. „Jesteśmy prawie najtańszym rynkiem w Europie”
W obliczu wysokiej inflacji operatorzy telekomunikacyjni chcą wprowadzenia regulacji pozwalających na podniesienie cen klientom w trakcie umowy. - Jesteśmy prawie najtańszym rynkiem w Europie, może Rumunia jest tańsza - mówił podczas panelu Maciej Nowohański, członek zarządu Orange Polska. Prezes UKE Jacek Oko stwierdził, że o systemowych mechanizmach podnoszenia cen warto rozmawiać.

GUS podał w szybkim szacunku, że we wrześniu br. inflacja w naszym kraju wyniosła 17,2 proc. - Ceny energii od końca zeszłego roku poszły w górę 4-5 razy – mówił Michał Bartkowiak, prezes Vectry w trakcie panelu "Wyzwania rynku szerokopasmowego” zorganizowanego podczas 49. Międzynarodowej Konferencji i Wystawy PIKE w Toruniu.
Rosną też koszty pracy czy inne związane z prowadzeniem biznesu. Odbija się to na biznesie operatorów, którzy nie mają możliwości podniesienia cen klientom będącym w trakcie umów promocyjnych
- Jesteśmy ostatnią tak dużą branżą regulowaną, która ma tak mocne ograniczenie możliwości zmian cen dla klientów. Trudno utrzymywać ceny jednostkowe usług na poziomie sprzed kilku lat - mówił Andrzej Abramczuk, prezes Netii - Porównałem parametry dziś i 10 lat temu. Dochód rozporządzalny wzrósł dwukrotnie. PKB jeszcze bardziej, rynek telekomunikacyjny spadł – wtórował mu Maciej Nowohański.
Abramczuk zwrócił in też uwagę na to, że serwis streamigowy może z dnia na dzień podnieść cenę dwukrotnie. - Nasza infrastruktura, nasza oferta jest w to zaangażowana - podkreślał. Tymczasem operatorzy w ten sposób ceny nie mogą podnosić. - Jak mamy dostarczyć klientowi ten streaming? - pytał.
Zdaniem prezesa sieci kablowej Vectra branża telekomunikacyjna jest mocno niedoceniona. - Budujemy krytyczną z perspektywy bezpieczeństwa państwa infrastrukturę. Patrzymy na zagrożenia związane na cyberbezpieczeństwa. Operatorzy wydają miliardy na rozwój infrastruktury, nie tylko na zwiększanie zasięgów, ale też na utrzymanie usług w nie najgorszym stanie, Branża nigdy nie dostała też specjalnej pomocy państwa, mamy środki dzięki inwestorom. Projekt POPC nie udałby się bez wkładu firm telekomunikacyjnych – mówił Michał Bartkowiak.
Sieć UPC posiada od kilku lat klauzulę modyfikacyjną, pozwalającą na podniesienie ceny dopiero po zakończeniu okresu zobowiązania, na ściśle określonych warunkach - zmiana może zostać wprowadzona raz do roku, o maksymalnie 10 zł. W ostatnich miesiącach Orange i T-Mobile Polska wprowadziły w umowach zapisy pozwalające od 2023 roku podwyższać ceny w związku inflacją. Inea takie rozwiązania wprowadziła od września. Regulacje te dotyczą tylko nowych lub aneksowanych umów, a nie trwających.
Michał Bartkowiak stwierdził podczas panelu, że branża potrzebuje jasno zdefiniowanych zasad w oparciu o jakie może działać. jeśli chodzi o ceny hurtowe i detaliczne na rynku - mówił. Dodał, że np. w Austrii istnieje waloryzacja cen usług detalicznych.
Prezes UKE: warto rozmawiać o mechanizmach cenowych
Do kwestii podnoszenia cen odniósł się podczas kolejnego wystąpienia Jacek Oko, prezes UKE. Ocenił, że o systemowych mechanizmach urealniania cen warto rozmawiać. - Oczekujemy propozycji od grupy przedsiębiorców - mówił Oko. Dodał, że klient podpisując umowę musi wiedzieć na czym stoi i trzeba mu jasno pokazać, z czego wynika ta cena.
Podczas panelu z udziałem operatorów zwrócono też uwagę, że liczba klientów korzystających z infrastruktury światłowodowej jest zbyt mała. Zdaniem prezesa Nexery Jacka Wiśniewskiego wynika to z faktu, że operatorzy telefonii komórkowej wydali miliardy zł na kampania promocyjne mówiące o tym, że wystarczy posiadać dostęp do LTE, by korzystać z internetu bez kabla. - Firmy stacjonarne wydały 5-7 razy mniej na informowanie o swoich usługach - mówił.
Paneliści zwrócili uwagę, że powinna powstać kampania społeczne informująca o zaletach korzystania z łącz światłowodowych.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu .webp)



Dołącz do dyskusji: Operatorzy narzekają na brak możliwości podnoszenia cen. „Jesteśmy prawie najtańszym rynkiem w Europie”