SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Słowackie telewizje blokują przewijanie reklam. Czy to możliwe w Polsce?

Niedawno możliwość przewijania reklam zablokowała słowacka telewizja Markíza. Teraz w jej ślady idzie konkurencyjny nadawca JOJ. Portal Wirtualnemedia.pl sprawdził jak to wygląda w polskim streamingu. Reklamy na większości kanałów tematycznych można przewinąć, ale w przypadku stacji dostępnych także w naziemnej telewizji cyfrowej niekoniecznie.

fot. TVP HD/ screen YouTube fot. TVP HD/ screen YouTube

Jak informują Živé.sk i Parabola.cz, ograniczenia w przewijaniu reklam dotyczą usług IPTV i OTT, czyli streamingowych. To one oferują funkcję catch up TV, czyli możliwość cofania kanałów telewizyjnych. Słowackie stacje uważają, że przez takie rozwiązania, chętnych do reklamowania się w telewizji jest mniej, a one tracą potencjalne przychody. W pobliskich Czechach jedynie Prima TV stosuje blokadę przewijania reklam.

Słowacka telewizja Markiza

W przypadku JOJ ograniczenie będzie dotyczyć nie tylko głównej anteny, ale także wszystkich stacji tematycznych nadawcy. Markíza pozwala na przewijanie jej programów po obejrzeniu 3-minutowego bloku reklamowego. Spotów nie trzeba oglądać, jeśli program był nadawany dawniej niż 3 dni temu. JOJ chce wdrożenia podobnych rozwiązań.

Problem dotyczy tylko IPTV i streamingu. Jeśli ktoś posiada tradycyjny dekoder z twardym dyskiem (PVR) do naziemnej, satelitarnej czy kablowej telewizji cyfrowej, to może nagrywać programy wszystkich stacji i dowolnie je przewijać. Sęk w tym, że odbiór DVB-T2, DVB-S2 czy DVB-C staje się coraz mniej popularny. Operatorzy zachęcają klientów do skorzystania z usług IPTV i OTT.

Jakie kanały i na jakich platformach można przewijać?

Najwytrwalsi użytkownicy Playera, którzy kiedyś wykupili pakiet z kanałami telewizyjnymi i z niego nie zrezygnowali, mogą korzystać z 7-dniowego catch up TV. Pozwala on na przewijanie programów (a więc także reklam) wszystkich stacji TVN Warner Bros. Discovery, a więc także TVN czy TVN24.

Można zacząć oglądać pożądany program z opóźnieniem, aby przewinąć reklamy. Obecnie sprzedawany pakiet Playera z kanałami, pozwala cofnąć tylko rozpoczęte audycje do 2 godzin. Analogicznie jest w przypadku platformy HBO Max. Głównego kanału TVN nie można tam jednak w ogóle cofnąć.  W tym przypadku przewijanie reklam więc odpada.

Użytkownicy Polsat Box Go też nie mogą przewijać Polsatu, TV4 czy stacji naziemnych konkurentów. Przewijanie działa jednak na kanałach tematycznych, takich jak Polsat News, AXN, Cartoon Network, History, National Geographic, Discovery, BBC Earth, Polsat Film 2 czy Paramount Network. W Polsat Box Go cofanie jest możliwe do 3,5 godziny.

Podobne zasady obowiązują w serwisie Canal+. Nie cofniemy najważniejszych kanałów naziemnych, aby potem pominąć reklamy. W przypadku większości pozostałych stacji tematycznych nie powinno być problemu. To m.in. TVN24, Republika,  Comedy Central, BBC Earth, Disney Channel, National Geographic czy Polsat Viasat Nature.

W aplikacji streamingowej Vectry, czyli TV Smart Go wybrane kanały cofniemy do tygodnia. Można przewijać reklamy na głównych stacjach TVP. Takiej możliwości nie ma w przypadku TVN i Polsatu. Cofanie jest możliwe w przypadku kanałów tematycznych Warner Bros. Discovery typu TVN24, Discovery, HGTV, Travel Channel, ale nie można przewijać danej audycji. Analogicznie jest z National Geographic. Przewinąć można za to np. kanały BBC, Home TV czy Red Carpet TV.  Cofanie stacji Polsatu nie jest możliwe.

Aplikacja TV Smart Go Vectry

Możliwość cofania kanałów do tygodnia oferuje też aplikacja TVP VOD (jedynie w wersji na urządzenia mobilne i poprzez przeglądarkę internetową komputera). Za pośrednictwem tej platformy można przewijać programy i reklamy (nie wszystkie z powodów licencyjnych). Zdarza się jednak, że nawet mimo aktywnej Strefy Abo (po opłaceniu abonamentu RTV i potwierdzeniu tego w aplikacji), po uruchomieniu pierwszej stacji, wyświetla się kilka spotów, których nie da się pominąć. 

Dołącz do dyskusji: Słowackie telewizje blokują przewijanie reklam. Czy to możliwe w Polsce?

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ULTRAHIGH
To powinno być zakazane prawnie. Chore co się dzieje. To jest jak odwrócone pir.actwo (?) czy złod.ziejstwo - czasu, praw i środków ludzi, niewolnictwo konsumentów do tego...płacących za usługę.
36 0
odpowiedź
User
bezele
Róbcie tak dalej. 250 polskojezycznych kanałów TV z czego na 240 lecą reklamy non stop. Teraz dochodzi blokada możliwości przewijania reklam.
30 0
odpowiedź
User
Baj baj bez żalu
Dlatego upadek telewizji jest nieunikniony
18 4
odpowiedź