W Orange Polska coraz drożej. Te usługi zyskują klientów
W pierwszym kwartale 2025 roku grupa Orange Polska wypracowała wzrost przychodów r/r o 2,3 proc., m.in. dzięki wzrostowi cen oraz liczby klientów większości usług telekomunikacyjnych. Telekom o prawie połowę zwiększył wydatki inwestycyjne, zmalał zaś jego zysk netto.

Przychody grupy Orange Polska w pierwszym kwartale 2025 roku sięgnęły 3,15 mld zł, co wobec 3,08 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 2,3 proc. Przy czym wpływy z kluczowych usług telekomunikacyjnych (konwergentnych, wyłącznie komórkowych i internetu stacjonarnego) zwiększyły się o 7,3 proc., a ze z usług IT i integracyjnych – o 19 proc. (głównie dzięki wzrostowi popytu na usługi integracyjne).
Klienci Orange kupili mniej smartfonów
Z drugiej strony przychody ze sprzedaży sprzętu (głównie telefonów komórkowych) poszły w dół r/r o 14 rok-do-roku. W komunikacie Orange Polska podano, że odzwierciedla to niższy popyt rynkowy i inną niż przed rokiem strukturę sprzedawanych modeli.
Wpływy sklasyfikowane jako pozostałe zmalały zaś o 22 proc., wskutek niższego wolumenu odsprzedaży energii.
– Powróciła solidna dynamika wzrostu przychodów, napędzanych wysokim wzrostem w kluczowych usługach telekomunikacyjnych, który wynika z konsekwentnego zwiększania liczby klientów i wskaźników ARPO. Przychody z tych wysokomarżowych usług, stanowiące kluczowy element w generowaniu zysków, przyczyniły się do wzrostu EBITDAaL o prawie 3 proc. – skomentował Jacek Kunicki, członek zarządu ds. finansów w Orange Polska.
Orange ma więcej abonentów i klientów światłowodu
Na koniec marca 2025 roku grupa Orange Polska obsługiwała 18,89 mln kart SIM do usług mobilnych, o 6,7 proc. mniej niż przed rokiem. W segmencie abonamentowym nastąpił wzrost r/r o równe 10 proc. do 14,63 mln (z czego w obszarze usług mobilnych – o 3,1 proc. do 9,27 mln).
Tylko w pierwszym kwartale br. liczba klientów komórkowych usług głosowych zwiększyła się o 77 tys. W komunikacie Orange Polska podano, że przyczyniły się do tego wszystkie oferty dla klientów indywidualnych oraz rynek biznesowy. Wskaźnik ARPO (średni przychód miesięczny na ofertę kupioną przez użytkownika) w tym segmencie wzrósł r/r o 1,3 proc. do 29,8 zł
Natomiast baza klientów usług przedpłaconych zmniejszyła się r/r o 3,3 proc. do 4,26 mln (z czego o 49 tys. tylko w minionym kwartale), za to ARPO poszło w górę o 19,7 proc. do 16,1 zł.

W zakresie ofert konwergentnych liczba użytkowników poszła w górę o 4,8 proc. do 1,8 mln (o 16 tys. w samym pierwszym kwartale br.), a ARPO – o 4,2 proc. do 127 zł. – Było to wynikiem strategii nastawionej na wartość, dużego popytu na treści oraz ofert światłowodu o wyższych prędkościach – wskazano w komunikacie Orange Polska.
W obszarze internetu stacjonarnego nastąpił wzrost liczby klientów o 2,5 proc. do 2,9 mln, z czego w przypadku internetu światłowodowego – o 15,1 proc. do 1,61 mln. Przełożyło się to na wzrost ARPO o 4,6 proc. do 68,5 zł, dzięki – jak opisano w komunikacie – „strategii nastawionej na wartość oraz rosnącemu udziałowi klientów usług światłowodowych (w porównaniu z innymi technologiami te usługi generują wyższy średni przychód na ofertę)”.
– Cieszy nas solidny początek roku, w którym osiągnęliśmy dobrą dynamikę wzrostu liczby klientów i wskaźników ARPO we wszystkich kluczowych usługach telekomunikacyjnych – wśród których szczególnie wyróżniają się usługi komórkowe. Liczymy, że niedawno wprowadzona, bardziej atrakcyjna usługa telewizyjna, sprzedawana w pakiecie ze światłowodem wzmocni naszą ofertę komercyjną, zachęcając nowe gospodarstwa domowe do wybrania usług Orange – skomentowała Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska.
– Na rynku biznesowym, jesteśmy zadowoleni z powrotu do wzrostu przychodów z usług IT i integracyjnych w 1 kw., pomimo utrzymującej się niepewności w otoczeniu rynkowym – dodała.

Więcej na inwestycje, niższy zysk
Kwartalny zysk EBITDAaL (czyli EBITDA bez kosztów leasingu) grupy Orange Polska zwiększyła się r/r z 799 do 822 mln zł, a marża EBITDAaL – 25,9 do 26,1 proc. – Do tego wzrostu przyczyniła się marża bezpośrednia (różnica pomiędzy przychodami a kosztami bezpośrednimi), która w ujęciu rocznym zwiększyła się o 2,7 proc. (tj. o 46 mln zł), w wyniku dynamicznego wzrostu przychodów z wysokomarżowych kluczowych usług telekomunikacyjnych – podano w komunikacie.
Z kolei koszty pośrednie poszły w górę r/r o 2,6 proc., głównie wskutek zrostu wynagrodzeń oraz presji kosztowej związanej z inflacją i wzrostem płacy minimalnej. Ekonomiczne nakłady inwestycyjne firmy podskoczyły o 48 proc. do 431 mln zł.
Jej zysk operacyjny zmalał z 349 do 312 mln zł, a zysk netto – z 227 do 191 mln.
– W kolejnych miesiącach skupimy się na utrzymaniu dobrej dynamiki komercyjnej poprzez zapewnienie najlepszych ofert i doświadczeń klientom, a także na realizacji działań transformacyjnych, które wygenerują wzrost i tworzenie wartości także po 2025 roku – zapowiedziała Liudmila Climoc.

Dołącz do dyskusji: W Orange Polska coraz drożej. Te usługi zyskują klientów