Play gotowy na wakacje. W których kurortach największych ruch w sieci?
Wykorzystanie infrastruktury telekomunikacyjnej Play w kurorcie może przekraczać nawet 500 proc. W podobnej skali może też rosnąć liczba osób przebywających w miejscowości turystycznej – i to tylko za sprawą klientów jednej sieci komórkowej. Operator zapewnia, że jest przygotowany na wakacje dzięki inwestycjom w infrastrukturę.
Operator telekomunikacyjny Play przekroczył liczbę 12 669 nadajników. Ostatnio firma przeanalizowała wykorzystanie infrastruktury w najpopularniejszych polskich miejscowościach turystycznych. Pozwala to firmie lepiej planować rozbudowę sieci i pozyskać zanonimizowane informacje o użytkownikach. Po agregacji mogą być cennymi danymi dla samorządów.
Ruch w sieci Play wciąż gwałtownie rośnie
Zwiększający się ruch w sieciach telekomunikacyjnych widoczny jest przez cały rok, i to nie tylko w kurortach. W Play przyrost w zakresie wykorzystania danych mobilnych wynosi średnio ok. 20 proc. rok do roku. Tylko w pierwszym kwartale 2025 r. klienci operatora przesłali 1069 PB (petabajtów) danych.

Użytkownicy coraz chętniej korzystają przy tym z urządzeń obsługujących standard 5G – do sieci Play loguje się już 4,9 mln tego typu smartfonów. W całym 2024 r. firma sprzedała ponad 1 mln inteligentnych urządzeń, zaś obecnie 8 na 10 smartfonów sprzedawanych w Play to urządzenia z 5G.
Play zwraca też uwagę na rosnący ruch w sieci stacjonarnej – w tym wypadku zużycie danych również rośnie o ok. 20 proc. rok do roku. Z sieci kablowej i światłowodowej (najczęściej po Wi-Fi) wciąż chętnie korzystamy, będąc w domu czy w pracy. Jak wynika z doświadczeń hotelarzy – klientów Play Rozwiązania dla Biznesu – to dziś również podstawowy element „wyposażenia” każdego miejsca oferującego noclegi.
Zobacz także: Właściciel grupy Play „najlepszą francuską firmą w Polsce”
Zakopane, Kołobrzeg, Władysławowo i Karwia wśród wakacyjnych hitów
Wszechstronne zastosowanie sieci telekomunikacyjnej jest dobrym źródłem wiedzy o tym, gdzie Polacy spędzają urlopy. Play od stycznia 2024 r. do marca 2025 r. przeanalizował największe przyrosty użytkowników w przeliczeniu na infrastrukturę telekomunikacyjną na danym obszarze geograficznym.
W przypadku ferii zimowych najpopularniejsze były: Zakopane (lider z prawie 16 tys. użytkowników sieci Play więcej), a także okolice Białki Tatrzańskiej i Bukowiny Tatrzańskiej, Rabka-Zdrój, Krynica-Zdrój. Nie doszło wtedy do istotnych wzrostów nad morzem czy na Mazurach.

Podczas świąt wielkanocnych największą popularnością cieszył się Kołobrzeg (+13 tys. użytkowników Play). Znaczące wzrosty było widać także w takich miastach jak, Świnoujście, Stegna, Wolin, Międzyzdroje, ale też Zakopane i Ostróda. W Majówki dużą popularnością cieszą się okolice Władysławowa i Karwi (+20 tys. użytkowników Play), a także Kołobrzeg, Stegna i również Zakopane.
Boże Ciało to z zwiększony ruch w okolicach Władysławowa i Karwi (+27 tys. użytkowników Play). Popularne są także Stegna, Kołobrzeg, okolice Mielna, Sarbinowa i Unieście, Ruciane-Nida, Mrągowo, Sopot.
Zobacz także: Właściciel Play ujawnił, jak radzi sobie jego biznes
Jeszcze większe wzrosty można zaobserwować w wakacje. Dotyczą one okolic Władysławowa i Karwi (+31 tys. użytkowników Play). Popularne są także Kołobrzeg, rejon Mielna, Sarbinowa i Unieści, okolice Darłowa i Dąbek oraz Zakopane.
Zimą spadki w kurortach nadmorskich
Play udostępnił też dane o wzroście udziału użytkowników sieci operatora w stosunku do liczby użytkowników podczas okresu neutralnego (poza sezonem urlopowym). W Krynicy Morskiej udział ten w czasie Bożego Ciała wzrósł o rekordowe 552 proc., a o 507 proc. w wakacje, zmniejszył się zaś (na skutek wyjazdów) m.in. w ferie zimowe – i to widocznie, bo o 39 proc.
W okolicy Niechorza, Pobierowa, Rewala i Trzęsacza w wakacje użytkownicy Play stanowili dodatkowe 406 proc., a także 248 proc. w Majówkę i 95 proc. na Wielkanoc. Również tam zimą nastąpił spadek użytkowników – w ferie o 21 proc.
W okolicy Mielna, Sarbinowa i Unieście tendencje były podobne: od Majówki, przez Boże Ciało do Wakacji widoczne były wzrosty w przedziale od ponad 200 do ponad 300 proc. Peak nastąpił także w Wielkanoc – o 89 proc., a spadek zimą – w ferie o 12 proc.
Zobacz także: Nowy kanał telewizyjny w Play
Co ciekawe, Zakopane cieszy się uznaniem turystów przez cały rok – i to nie tylko zimą. Latem 2024 r. ruch w zimowej stolicy polski był wręcz większy niż w ferie. Na całym Wybrzeżu, gdzie turystów jest więcej wiosną i latem, zimą obserwowany jest spadek. Za ruch w sieciach telekomunikacyjnych odpowiadają też turyści zza granicy. W Play w zależności od okresu i regionu roaming stanowi ok. 10-15 proc. całości.
Przepływy użytkowników w przeliczeniu na populację kurortu operatorzy analizują przede wszystkim z perspektywy obciążenia infrastruktury telekomunikacyjnej w poszczególnych regionach. Play notował wyraźny skok zużycia sieci: w okresie Bożego Ciała – w Krynicy Morskiej o +552 proc., w Mikołajkach o +331 proc. i w okolicach Jastarni i Juraty o +309 proc.; w wakacje – w rejonie Niechorza, Pobierowa, Rewala i Trzęsacza o +406 proc., w okolicy Mielna, Sarbinowa i Unieście o +328 proc. i w Dziwnowie o +306 proc.
Miliardy złotych inwestycji
Tylko w okresie 2020-2024 inwestycje Play w sieć i częstotliwości wyniosły 6,1 mld zł. W kolejnych latach nakłady na rozwój sieci pozostaną na podobnym poziomie. Play, który na 9 czerwca 2025 r. dysponował 12 669 nadajnikami, planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. Jednak wartość ta może wzrosnąć – będzie uzależniona od wykorzystania sieci i rzeczywistych potrzeb użytkowników.
– W Play nieustanie rozwijamy sieć. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat wybudowaliśmy ok. 2 tys. nadajników i konsekwentnie rozwijamy standard 5G, który dociera już do przeszło 80 proc. populacji kraju. Aby nasza infrastruktura była jeszcze bardziej wydajna, pozyskaliśmy kolejne częstotliwości w cennym paśmie 700 MHz i rozpoczęliśmy zastępowanie 3G sieciami nowszej generacji. To duży wysiłek, łączący się z nakładami inwestycyjnymi liczonymi w miliardach złotych. Przekłada się on jednak na satysfakcję naszych klientów – powiedział Michał Ziółkowski, Chief Technology Officer, członek zarządu Play.
Rozbudowa infrastruktury telekomunikacyjnej wiąże się nie tylko z istotnymi nakładami inwestycyjnymi, ale i wieloma formalnościami.
– Budowa i uruchomienie stacji bazowej w Polsce zajmuje średnio 18 miesięcy. Wykonawcy muszą w tym czasie mierzyć się z licznymi procedurami i przeszkodami biurokratycznymi. Część z nich, takie jak nieprecyzyjne przepisy prawa budowlanego, dałoby się łatwo wyeliminować, co pozwoliłoby istotnie skrócić proces inwestycyjny i pomogłoby obniżyć koszt budowy – stwierdziła Małgorzata Zakrzewska, Chief Corporate Affairs Officer Play.
– Jest to w interesie nie tylko operatorów, ale przede wszystkim klientów i państwa. Infrastruktura telekomunikacyjna ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i obronności, a także dla gospodarki i biznesu. To też część codzienności Polaków – dziś życie „bez zasięgu” trudno sobie wyobrazić – dodała Zakrzewska.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Play gotowy na wakacje. W których kurortach największych ruch w sieci?