PMR: 3 mld zł z chmury w 2022 r.
W 2021 r. wartość rynku chmury w Polsce rosła w tempie przekraczającym 30% rok do roku. Firma PMR prognozuje, że w 2022 r. wartość rynku cloud computing osiągnie 3 mld zł.
Zgodnie z definicją PMR, rynek chmury to w 100% rynek rozwiązań B2B wdrażanych przez firmy i instytucje. Udział tak zdefiniowanego rynku w całkowitych wydatkach na IT przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów gospodarki w Polsce ma w 2022 r. przekroczyć 7,5%.


W 2020 r. czynnikiem, który przeważał w ocenie perspektyw dla rynku chmury obliczeniowej, była pandemia COVID-19. Wywarła ona bardzo istotny wpływ na ten rynek w latach 2020-2021. Zasadniczą kwestią była przyspieszona transformacja cyfrowa przedsiębiorstw i wdrożenie narzędzi pracy zdalnej na masową skalę.
PMR ocenia, że w kolejnych latach inwestycje największych światowych dostawców rozwiązań IaaS będą miały kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju chmury w Polsce. Środki wyasygnowane zarówno na infrastrukturę i centra danych, ale również na szkolenia, promocję, wsparcie partnerów i stworzenie całego ekosystemu rozwoju chmury, przełożą się na dalszy postęp w adopcji chmury i rosnący udział w budżetach przedsiębiorstw.
Najwięksi dostawcy IT, z którymi PMR cyklicznie przeprowadza wywiady na temat trendów rynkowych, wskazują na nadal bardzo duży potencjał rozwoju chmury. Tym bardziej, że według oficjalnych statystyk krajowych co czwarta firma w kraju deklaruje korzystanie z chmury. Jest to wynik poniżej średniej UE (1 na 3 firmy wykorzystuje chmurę) i nie wyróżnia się na plus w regionie środkowoeuropejskim. Bardzo istotne jest jednak, żeby podkreślić dynamikę wzrostu. Dwa lata temu do wykorzystania z chmury w kraju przyznawała się 1 na 10 firm. Postęp w tym zakresie jest jednym z rekordowych w UE. Z drugiej strony, intensywność wykorzystania chmury jest nadal niewielka, co widać po udziale w całkowitych wydatkach na IT. Głównie z uwagi na poniesione inwestycje we własną infrastrukturę, firmy przede wszystkim korzystają z modelu hybrydowego – blisko 9 na 10 dużych firm w kraju tak konsumuje chmurę. Ciekawy jest też wątek zagranicznych korporacji, które korzystają z chmury i rozliczają wydatki w tym zakresie z poziomu spółki matki poza Polską.
Jak podkreśla PMR, że mimo iż – przynajmniej teoretycznie – jednymi z cech chmury powinny być wysoki poziom standaryzacji i minimalna interakcja z dostawcą, w praktyce w firmach brakuje choćby podstawowych kompetencji w zarządzaniu środowiskiem chmurowym. W rezultacie chociaż chmura w jej podstawowej postaci jest bardziej gotowym produktem niż dedykowana usługa, implementacja środowisk chmurowych nie jest sprawą oczywistą i banalną dla zdecydowanej większości firm.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: PMR: 3 mld zł z chmury w 2022 r.