SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polacy wierzą w poprawę ich sytuacji ekonomicznej. “Nie rezygnują z przyjemności życia codziennego”

Jak wskazuje badanie Consumer Navigator, przeprowadzone przez Grupę dentsu, w całej Europie rosną obawy przed recesją i ograniczane są wydatki. Natomiast aż 25 proc. Badanych Polaków spodziewa się polepszenia swojej sytuacji ekonomicznej w ciągu najbliższych miesięcy –  “Polacy nie rezygnują z przyjemności życia codziennego” – komentuje Agata Szymańska, insights & strategy director, dentsu Polska. 
 

fot. Jacek Dylag, Unsplash fot. Jacek Dylag, Unsplash

Badanie Consumer Navigator objęło pięć czołowych rynków europejskich: Polskę, Wielką Brytanię, Francję, Hiszpanię i Włochy. Celem badania było sprawdzenie, jak konsumenci reagują na obecną sytuację gospodarczą, jakie mają nastroje i w jaki sposób zmieniają swoje codzienne nawyki zakupowe.  

– Badanie pozwala porównać perspektywy konsumentów w różnych krajach w kontekście niepewności ekonomicznej i rosnących kosztów życia – mówi Agata Szymańska, insights & strategy director, dentsu Polska.

Choć ogólne nastroje w Europie są raczej pesymistyczne, Polacy na tle innych narodowości wykazują nieco większy spokój – dodaje. 

W Polsce 55 proc. konsumentów ocenia stan gospodarki jako zły – dla porównania we Francji i Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi odpowiednio 81 proc. i 80 proc. Jednocześnie tylko 35 proc. Polaków spodziewa się pogorszenia sytuacji gospodarczej w najbliższych 6-12 miesiącach – to najmniej spośród wszystkich analizowanych krajów. Dla porównania – we Francji taką prognozę deklaruje 58 proc. respondentów, a w Wielkiej Brytanii – 46 proc.

                fot. Nastroje dotyczące stanu europejskiej gospodarki w zależności od rynku (mat.pras.)

Mimo ogólnej niepewności, wielu konsumentów w Europie utrzymuje względnie stabilną osobistą sytuację finansową. Największe nadzieje na poprawę własnych finansów wyrażają Polacy – 25 proc. badanych spodziewa się polepszenia swojej sytuacji w ciągu najbliższych miesięcy. Również Hiszpanie okazują się nieco bardziej optymistyczni niż reszta przebadanych społeczeństw naszego kontynentu.

              fot. Przewidywane zmiany w europejskiej gospodarce w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy w zależności od rynku (mat.pras.)

Europejczycy zaciskają pasa

Połowa europejskich konsumentów ograniczyła swoje wydatki w ostatnim roku ze względu na sytuację gospodarczą. Najwięcej takich deklaracji padło we Włoszech (56 proc.) i we Francji (54 proc.). W Polsce odsetek osób, które ograniczyły wydatki, wynosi tylko 19 proc., a 28 proc. respondentów deklaruje, że ich wydatki wzrosły – to najwyższy wynik spośród wszystkich krajów. 

Polacy racjonalizują swoje wybory – skupiają się na potrzebach podstawowych, kontrolują budżet, ale mimo to nie rezygnują z przyjemności życia codziennego – komentuje Szymańska.

Niemal dwie trzecie konsumentów w regionie (64 proc.) twierdzi, że obecnie bardziej wnikliwie kontroluje swoje wydatki. Popularne są zakupy w dyskontach, odkładanie większych wydatków na później oraz korzystanie z programów lojalnościowych.

W kontekście planów zakupowych konsumentów w najbliższych trzech miesiącach widać wyraźne różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami – 42 proc. konsumentów w Wielkiej Brytanii i 43 proc. we Francji planuje wyjazd wakacyjny – w Polsce takie plany ma co czwarty badany (25 proc.).  

Zakupy kosmetyczne i pielęgnacyjne planuje 44 proc. konsumentów we Włoszech i 43 proc w Hiszpanii – to więcej niż np. w Wielkiej Brytanii. Wydatki na tzw. „małe przyjemności” pozostają relatywnie stabilne. Co trzeci z respondentów (33 proc.) częściej jada poza domem, a 32 proc. częściej zamawiają jedzenie na wynos. Mimo ograniczeń w innych kategoriach, te codzienne drobne przyjemności nadal odgrywają ważną rolę w naszym sposobie życia.

Młodzi mimo trudności, bardziej optymistyczni  

We wszystkich badanych krajach wyraźnie zarysowane są różnice pokoleniowe. Tzw. baby boomers częściej deklarują pesymizm i borykają się z ograniczeniami finansowymi. 

– Wśród gen Z i millenialsów większa jest natomiast chęć oszczędzania i inwestowania, choć np. w Polsce młodsze pokolenia w praktyce są bardziej obciążone kosztami życia, niepewnością rynku pracy i wysokimi barierami wejścia na rynek mieszkaniowy – wyjaśnia Szymańska.  

W skali całej Europy 45 proc. przedstawicieli gen Z planuje założyć konto oszczędnościowe, a około jedna trzecia myśli o inwestowaniu – np. w akcje, kryptowaluty lub inne instrumenty finansowe.  

– Niepokoje i potrzeby emocjonalne – takie jak zagrożenie poczucia kontroli, bezpieczeństwa czy brak wsparcia – mają ogromny wpływ na decyzje konsumenckie. W czasach kryzysu marki, które umiejętnie odpowiadają na te potrzeby, zdobywają zaufanie klientów. A dziś właśnie zaufanie staje się najcenniejszą walutą – podsumowuje Szymańska.  

Dołącz do dyskusji: Polacy wierzą w poprawę ich sytuacji ekonomicznej. “Nie rezygnują z przyjemności życia codziennego”

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
KociKoci
Jest źle i będzie gorzej. Już wprowadziłem ogromne oszczędności. Zakręciłem kurek z ciepłą wodą, zakręciłem gaz, lodówka jest pełna słoików z wodą, by nie używała prądu bez potrzeby na chłodzenie powietrza. Oszczędzam na żywności. Zero podróży.
11 0
odpowiedź
User
Zagwozdka
Co prawda tylko 25%, ale "Polacy wierzą w poprawę ich sytuacji ekonomicznej."! Zatem 75% nie wierzy.

Dlaczego tak nie brzmi tytuł?
9 0
odpowiedź
User
Wanda
A jak wygląda sytuacja u niemców?
4 0
odpowiedź