Polskie Radio z małym zyskiem. Dotacja z budżetu wypełniła lukę w abonamencie
W 2024 roku Polskie Radio osiągnęło 4,4 mln zł zysku brutto, przy spadku przychodów o ok. 8 proc. Nadawca otrzymał z abonamentu rtv dużo mniej niż przed rokiem, za to dotacja budżetowa okazała się dużo wyższa od rekompensaty abonamentowej.

W sprawozdaniu abonamentowym Polskiego Radia podano, że nadawca wypracował w 2024 roku 386,74 mln zł łącznych przychodów. Rok wcześniej jego wpływy wyniosły 420,27 mln zł (licząc z tymi wypracowanymi w ostatnich pięciu dniach grudnia, po tym jak spółka została postawiona w stan likwidacji i musiała sporządzić za te dni osobny raport finansowy).
Zdecydowaną większość budżetu Polskiego Radia nadal stanowią środki publiczne, przy czym w ub.r. zmieniła się forma ich przekazywania. Spółki mediów publicznych zostały postawione przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego, po tym jak prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę okołobudżetową zakładającą dalszą rekompensatę abonamentową.
Przedstawiciele rządu zapowiedzieli, że w tej sytuacji pieniądze dla mediów publicznych zostaną przekazane przez resort kultury z rezerwy budżetowej. Z drugiej strony Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na początku ub.r. wstrzymała przekazywanie nadawcom publicznym kolejnych transz środków z abonamentu radiowo-telewizyjnego, wznowiła to we wrześniu w związku z powodzią w południowo-zachodniej Polsce.
Mało z abonamentu rtv, wyższa dotacja z budżetu
Jak to wygląda w bilansie Polskiego Radia? Nadawca w 2024 roku zaksięgował jedynie 39,41 mln zł z opłat abonamentowych oraz 6,88 mln zł z nadwyżki z poprzedniego roku, podczas gdy w 2023 roku jego wpływy z abonamenty rtv sięgnęły 150,93 mln zł.
Z drugiej strony spółka uzyskała 283,14 mln zł dotacji budżetowej, wobec 186,93 mln rekompensaty abonamentowej rok wcześniej. Łącznie w ub.r. z abonamentu i dotacji otrzymała 329,42 mln zł, a w 2023 roku przychody z abonamentu i rekompensaty (uwzględniając 1,5 mln zł zaksięgowane w ostatnich pięciu dniach grudnia) wyniosły 337,86 mln zł. Rok do roku nastąpił zatem spadek o 2,5 proc.
W sprawozdaniu abonamentowym podano, że suma zaległych transz abonamentu rtv wobec firmy to obecnie ok. 117 mln zł.
Stacje i audycje Polskiego Radia dla Polaków za granicą są wspierane z budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W ub.r. resort przeznaczył na to 18 mln zł, a rok wcześniej – 14,2 mln.

Spadek reklamowy
W 2024 roku Polskie Radio wypracowało 23,85 mln zł przychodów marketingowych, z czego 18,13 mln zł z reklam, a 3,33 mln zł ze sponsoringu. Przed rokiem było pod tym względem dużo lepiej: wpływy Agencji Reklamy Polskiego Radia wyniosły 32,75 mln zł.
Natomiast pozostałe przychody operacyjne nadawcy w ub.r. sięgnęły 14,66 mln zł, z czego 1,7 mln zł zapewniła organizacja koncertów, 1,6 mln zł – sprzedaż muzyki i multimediów, 1,57 mln zł – sprzedaż serwisów informacyjnych, zaś 1,92 mln – wynajem.
Rok wcześniej firma z pozostałej sprzedaży i pozostałej działalności operacyjnej zanotowała 18,4 mln zł.
Więcej na emisję, pracowników i prąd
Łączne wydatki Polskiego Radia na realizację misji publicznej w ub.r. wyniosły 382,36 mln zł. Przed rokiem koszty rodzajowe nadawcy były nieco wyższe – 383,55 mln zł.
Ich zdecydowanie największą składową są koszty pracownicze. W ub.r. spółka na wynagrodzenia przeznaczyła 172,04 mln zł, zaś na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – 35,85 mln, wobec odpowiednio 166,54 i 32,88 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W górę poszły też wydatki na usługi obce: z 95,85 do 104,84 mln zł. W tej sumie zdecydowana większość to koszty emisji, które w ub.r. wyniosły 63,79 mln zł (z czego 12,72 mln na emisję cyfrową).
Nakłady na zużycie materiałów i energii w ub.r. sięgnęły 21,18 mln zł (w tym 16,46 mln zł na prąd i gaz), wobec 19,25 mln rok wcześniej. Nadawca poniósł też 38,31 mln zł kosztów sklasyfikowanych jako pozostałe, z czego 29,44 mln zł poszło na prawa autorskie i pokrewne, a 4,33 mln to koszty reklamy publicznej.
Mało z odsetek
W 2023 roku Polskie Radio osiągnęło 49,87 mln zł zysku operacyjnego, 60,49 mln zł zysku brutto i 55,4 mln zł zysku netto. Zyskowność firmy podbiło m.in. 10,8 mln zł wpływów finansowych, z czego 9,16 mln zł z odsetek (głównie z zysku ze sprzedaży po kilku miesiącach od emisji obligacji skarbowych składających się na rekompensatę abonamentową).
W ub.r. przychody finansowe wyniosły zaledwie 513 tys. zł. Spółka wypracowała 4,37 mln zł zysku z realizacji misji publicznej.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio z małym zyskiem. Dotacja z budżetu wypełniła lukę w abonamencie