Polskie Radio w ub.r. miało 13 proc. więcej wpływów i 15,3 mln zł zysku. Zatrudnia 1,3 tys. osób
W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.
Według sprawozdania finansowego przychody abonamentowe Polskiego Radia zwiększyły się ze 193,44 mln zł w 2017 roku do 232,78 mln zł w ub.r. O tym wzroście przesądziła większa transza rekompensaty z budżetu państwa przyznanej TVP i Polskiemu Radiu pod koniec 2017 roku za wpływy nieuzyskane w latach 2011-2017 wskutek zwolnienia z tej daniny kolejnych grup społecznych.
Polskie Radio w 2017 roku otrzymało 15,74 mln zł, a w ub.r. 46,48 mln zł. Łączna kwota rekompensaty wyniosła 980 mln zł, pozostałą część przyznano Telewizji Polskiej (o takim podziale zdecydowała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji).
W ub.r. wpływy abonamentowe stanowiły 69,17 proc. łącznych przychodów Polskiego Radia, o 4,24 pkt proc. więcej niż w 2017 roku.
Więcej z reklam, mniej z barterów i pozostałej sprzedaży
Wpływy Agencji Reklamy sprzedającej ofertę marketingową Polskiego Radia zwiększyły się w skali roku z 57,14 do 64,64 mln zł, czyli o 13,1 proc. W ub.r. przewyższyły plan o 2,68 mln zł, co w sprawozdaniu uzasadniono wyższymi niż zakładano przychodami z umów sponsorskich. Natomiast wpływy barterowe zmalały o 2,1 proc. do 4,28 mln zł.
Za to przychody z pozostałej sprzedaży skurczyły się o 32,8 proc. - z 25,88 do 17,39 mln zł. I tak w ub.r. były wyższe o 3,79 mln zł od założeń, według nadawcy jest to związane z „ponadplanowymi przychodami pozyskanymi w ramach umów z kontrahentami na koprodukcję audycji”. Wpływy z pozostałej działalności operacyjnej zmalały z 6,2 do 5,96 mln zł, ale też przewyższyły plan (o 0,98 mln zł), m.in. dzięki odszkodowaniom oraz zwrotowi nadpłaty z ZASP za lata 2016 i 2017.
Z kolei wpływy ze sprzedaży oferty Polskiego Radia dla Zagranicy, tworzonego na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zwiększyły się o 2,1 proc. do 9,6 mln zł, a przychody finansowe - o 27,1 proc. do 1,88 mln zł.
W ub.r. nadawca otrzymał 1,92 mln zł dotacji, o 0,48 mln zł mniej niż rok wcześniej.

11,4 mln zł więcej na wynagrodzenia
Po stronie kosztów procentowo najbardziej wzrosły te na zużycie materiałów i energii (o 21,61 proc. do 8,85 mln zł) oraz określone jako pozostałe (o 20,43 proc. do 31,03 mln zł). Polskie Radio w raporcie wyjaśnia, że wzrost tych pierwszych wydatków wynika m.in. z wprowadzonej w ub.r. zmiany w rachunkowości, w efekcie której koszty zakupów środków trwałych o wartości w przedziale od 500 zł do 3,5 tys. zł zostały zaewidencjonowane w koszty bieżące, podczas gdy rok wcześniej rozliczano je w jednorazowych odpisach amortyzacyjnych.
Z kolei kwotowo najmocniej w górę poszły nakłady na wynagrodzenia - o 11,43 mln zł (9,61 proc.) do 130,38 mln zł. Dodatkowo wydatki na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze zwiększyły się o 10,73 proc. do 23,54 mln zł.
W sprawozdaniu uzasadniono to kilkoma czynnikami, m.in. podwyżką zasadniczej pensji pracowników o 500 zł w październiku 2017 roku, wzrostem zatrudnienia etatowego, wyższymi honorariami z uwagi na obsługę igrzysk olimpijskich i piłkarskich mistrzostw świata oraz realizacją nowych zadań i projektów specjalnych przez komórki organizacyjne.
Nakłady na amortyzację zwiększyły się o 2,85 proc. do 24,32 mln zł, na usługi obce - o 0,8 proc. do 69,75 mln zł, na podatki i opłaty - o 4,68 proc. do 20,08 mln zł
Ogółem koszty rodzajowe wyniosły w ub.r. 307,97 mln zł, po wzroście o 7,76 proc. w skali roku.

W ub.r. na reklamy Polskie Radio przeznaczyło 5,77 mln zł, na usługi marketingowe i public relations - 745,2 tys. zł, a na kwestie związane z reprezentacją firmy - 528,8 tys. zł.
Jeśli chodzi o inwestycje, nadawca wykorzystał w 55,18 proc. planowany budżet w wysokości 36,75 mln zł. 6,28 mln zł przeznaczył na środki trwałe w budowie (zakładał, że wyda 18,8 mln zł), 5,77 mln zł (wobec 8,09 mln zł w planie) na dobra gotowe oraz 8,22 mln zł na dobra niematerialne i prawne (planowano 9,86 mln zł). Na remonty wydano natomiast 62,04 proc. z budżetu wynoszącego 670,5 tys. zł.

1 285 pracowników etatowych, 477 dziennikarzy
Na koniec ub.r. Polskim Radiu było zatrudnionych 1 285 osób na etacie, o 30 więcej niż rok wcześniej. Przełożyło się to na wzrost etatów z 1178,28 do 1211,405.
Nadawca zatrudnia m.in. 477 dziennikarzy (to 62,03 proc. wszystkich pracowników etatowych zajmujących się tworzeniem i emisją treści) oraz 251 pracowników administracyjno-biurowych.

W komórkach związanych z podstawową działalnością Polskiego Radia było zatrudnionych na koniec ub.r. 721 osób. Najliczniej obsadzone była Informacyjna Agencja Radiowa - 101 pracowników. W Jedynce pracowało 79 osób, w Trójce - 62, a w Polskiej Orkiestrze Radiowej - 71.

W pozostałych strukturach firmy było 564 pracowników, z czego 137 w biurze technologii.

Dużo większy zysk
Zysk brutto Polskiego Radia zwiększył się rok do roku z 4,55 do 19,37 mln zł, a zysk netto - z 2,79 do 15,3 mln zł.
Zdecydowanie najbardziej deficytowa dla nadawcy jest realizacja obowiązków wynikających z abonamentu, a najbardziej zyskowna - działalność Agencji Reklamy

Polskie Radio bez rekompensaty abonamentowej zakładało w br. 62 mln zł straty
W styczniu zarząd Polskiego Radia przyjął plan finansowy na br., zgodnie z którym ma zanotować 250,67 mln zł przychodów, o 25,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Wpływy abonamentowe mają zmaleć z 232,78 do 159,32 mln zł.
Nadawca spodziewa się też spadku wpływów Agencji Reklamy o 4,71 mln zł do 59,93 mln zł oraz przychodów z pozostałej sprzedaży o 5,61 mln zł do 11,77 mln zł. W sprawozdaniu zaznaczono, że te drugie mają zmaleć „głównie z uwagi na brak uwzględnienia przychodów z projektów realizowanych w ramach koprodukcji audycji, co ewentualnie będzie podlegać korekcie w trakcie 2019 roku”.

Za to koszty rodzajowe nadawcy mają zwiększyć się o 1,15 proc. do 311,52 mln zł.
Największy prognozowany wzrost dotyczy nakładów na usługi obce - o 3,41 mln zł do 73,17 mln zł („z uwagi na zakładany poziom kosztów rozpowszechniania programów, gdzie planowane jest uzupełnienie sieci nadajników UKF, głównie dla Programu PR24” - skomentowano w sprawozdaniu). Z kolei wydatki na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze mają pójść w górę o 1,46 mln zł do 25 mln zł w związku z rozpoczętym w lipcu br. wdrażaniem Pracowniczych Planów Kapitałowych.
Założono też spadek pozostałych kosztów o 2,83 mln zł do 28,2 mln zł „w związku z niższymi kosztami praw autorskich i pokrewnych płaconych ryczałtem od przychodów pozyskiwanych w związku z prowadzoną działalnością nadawczą, które są niższe od uzyskanych w 2018 roku (szczególnie wpływy z opłat abonamentowych, które spadają o kwotę 73,46 mln zł)”.

W planie prognozowano, że wynik operacyjny spółki pogorszy się z 18,15 mln zł zysku do 63,2 mln zł straty, wynik brutto - z 19,37 mln zł zysku do 62,05 mln zł straty, a wynik netto - z 15,3 do 62,05 mln zł.
- Przyjęty ujemny wynik na poziomie 62,05 mln zł będzie spółka będzie starała się zniwelować poprzez pozyskiwanie przychodów komercyjnych szczególnie w zakresie koprodukcji oraz poprzez ostateczne faktycznie otrzymane wpływy z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, które od kilku lat są znacznie wyższe od prognozowanych - zapowiedziała firma.
Ten ostatni punkt najprawdopodobniej zostanie zrealizowany, bo wiosną ub.r. weszła w życie nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji, na mocy której Telewizja Polska i Polskiemu Radiu przyznano kolejną rekompensatę abonamentową - tym razem 1,26 mld zł za lata 2018-2019. KRRiT zdecydowała, że z tej kwoty TVP dostanie 1,12 mld zł, Polskie Radio - 60 mln zł, a regionalne stacje publiczne - 72,7 mln zł.
W sierpniu ub.r. zmienił się prezes Polskiego Radia - najpierw zawieszonego, a niedługo potem odwołanego Jacka Sobalę zastąpił Andrzej Rogoyski - początkowo oddelegowany na to stanowisko z rady nadzorczej, a w listopadzie powołany na nie na stałe.
Natomiast w marcu br. z zarządu spółki odwołano Mariusza Staniszewskiego, w jego miejsce nie wyznaczono nowej osoby.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio w ub.r. miało 13 proc. więcej wpływów i 15,3 mln zł zysku. Zatrudnia 1,3 tys. osób