Profil zaufany założyło już ponad 8,6 mln Polaków
Profil zaufany, który pozwala potwierdzić tożsamość w kontaktach z e-administracją i korzystać z e-usług, założyło w 2020 r. już ponad 4 mln osób - poinformowała KPRM w komunikacie. Według kancelarii premiera z profilu korzysta już ponad 8,6 mln Polaków.
Jak przypomniał komunikat, profil zaufany powstał w 2011 r., ale do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób. W ocenie KPRM byli to w większości urzędnicy. Sytuacja niewiele zmieniła się do 1 stycznia 2018 r., gdy z PZ korzystało 1 mln 324 tys. 438 osób. Jednak - wskazuje KPRM - "od tego czasu obserwujemy stały i dynamiczny wzrost zainteresowania e-administracją". 1 stycznia 2019 r. użytkowników profilu zaufanego było już 2 mln 533 tys. 21, a 1 stycznia 2020 r. - 4 mln 647 tys. 391.
"Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami zaczął się wcześniej. Ciężko na to pracowaliśmy i robimy to nadal. Nieustannie - i jak widać skutecznie - przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań" - ocenił Marek Zagórski, sekretarz stanu w KPRM, cytowany w komunikacie.
Do 8 grudnia 2020 r. profil zaufany założyło już 8 mln 629 tys. 501 Polaków
Jak podała KPRM, do 8 grudnia 2020 r. profil zaufany założyło już 8 mln 629 tys. 501 Polaków, w tym od 1 stycznia do 7 grudnia 2020 r. 4 mln 4 tys. 650 osób.
Kancelaria premiera przypomniała w komunikacie, że dzięki założeniu profilu zaufanego można korzystać z e-usług, czyli np. bez wychodzenia z domu założyć działalność gospodarczą, złożyć wniosek o dowód osobisty, zgłosić narodziny dziecka, zawnioskować o odpis aktu stanu cywilnego, zameldować lub wymeldować się, zgłosić zbycie/nabycie pojazdu, czy wysłać pismo ogólne do urzędu. Wykaz wszystkich e-usług dostępny jest na na portalu gov.pl.
Jak wskazał cytowany w komunikacie Marek Zagórski, w ostatnich miesiącach nastąpił wyraźny wzrost zainteresowania e-usługami. "Tylko w listopadzie, porównując z listopadem 2019 r., Polacy pięć razy częściej niż rok temu wnioskowali online o odpisy aktów stanu cywilnego, cztery razy częściej korzystali z e-meldunku, także cztery razy częściej zgłaszali przez internet narodziny dziecka, wysłali online trzy razy więcej pism ogólnych i dwa razy więcej wniosków o dowód osobisty" – poinformował Zagórski.
W komunikacie zwrócono też uwagę, iż tożsamość w celu korzystania z e-usług można potwierdzić nie tylko poprzez profil zaufany, ale także - mojeID. Jest to narzędzie dostępne klientom PKO Banku Polskiego (w tym Inteligo), Banku Pekao, a także banków spółdzielczych z Grupy BPS (Grupa Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.) i Spółdzielczej Grupy Bankowej (SGB). mojeID umożliwia logowanie się do serwisów administracji publicznej korzystając z loginu i hasła do bankowości elektronicznej. Za technologiczną stronę tego rozwiązania odpowiedzialna jest Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR).

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Profil zaufany założyło już ponad 8,6 mln Polaków