Coraz więcej kanałów telewizyjnych właścicieli TVN i Canal+
Warner Bros. Discovery, czyli właściciel TVN, miał na koniec 2024 roku 369 kanałów telewizyjnych. Rok wcześniej było to 363 stacje. Ze 123 do 134 wzrosła też liczba stacji Canal+ – wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego na temat usług wideo na „starym kontynencie”.

Choć mogłoby się wydawać, że streamingowa rewolucja doprowadzi do likwidacji kanałów linearnych, to tak się nie dzieje. Tylko w zeszłym roku nad Wisłą rozpoczęły nadawanie stacje: Polsat News Polityka, ViDoc TV, Canal+ Extra 1-7, Pogoda 24.TV, Junior Channel, Szlagier TV, TVC Super, Kabaret TV, Viasat True Crime, SkyShowtime 1, SkyShowtime 2 czy Republika Plus.
Jakie koncerny mają najwięcej kanałów?
Wzrosty widać też w raporcie Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego. Warner Bros. Discovery miał 369 stacji (rok temu 363), Paramount Global 326 (302), Comcast 178 (179), The Walt Disney Company 135 (122), Canal+ 134 (123), United Group/BC Partners 118 (119), Telekom Srbija 73 (67), Rakuten TV 68, AMC Networks 68 (73), Pink Media Group 62 (60).


Do wzrostu liczby stacji Canal+ przyczyniła się inwestycja w prawa do Ligi Mistrzów. Powstały bowiem stacje Canal+ Extra, które pokazują te rozgrywki. Po raz pierwszy w zestawieniu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego umieszczono Rakuten TV, czyli platformę z darmowymi kanałami FAST. To one podwyższają statystyki.
Obserwatorium zauważa, że aż 70 proc. kanałów telewizyjnych dziesięciu koncernów, które nadają ich najwięcej, należy do amerykańskich spółek. Jedynie 16 proc. stacji należy do graczy z Europy. W tym roku poza pierwszą dziesiątkę wypadła między innymi niemiecka RTL Group. Niedawno zdecydowała ona o sprzedaży holenderskich kanałów i zakupie platformy cyfrowej Sky Deutschland.
Europejskie Obserwatorium Audiowizualne opublikowało też ranking dostawców usług VOD. Najwięcej oferuje ich Comcast (60), czyli współwłaściciel (razem z Paramount Global) SkyShowtime i właściciel platform Now. Grupa Canal+ udostępnia na kontynencie 51 usług wideo na żądanie (w modelu SVoD, AVoD, TVOD czy kanałów na YouTube), Warner Bros. Discovery 42, a The Walt Disney Channel 29.
Warner Bros. Discovery działa na największej liczbie rynków europejskich (45). Dalej znalazły się: The Walt Disney Company (44), Amazon (41), Netflix (41), Comcast (40), Paramount Global (40), Mubi (38), Rakuten TV (37), Huawei (36), Apple (32), Canal+ (29), Alphabet (28), BBC (26), V World Holdings (26), La Liga Group International (25), AMC Networks (24), Microsoft (20), Whale TV (18), PPF Group (17) i Antenna Group (15), właściciel m.in. kanałów AXN w Europie Środkowo-Wschodniej.

Obserwatorium zauważa też, że 55 proc. serwisów i kanałów w Europie ma charakter tematyczny, a 36 proc. uniwersalny. 10 proc. stanowią platformy lub kanały rozrywkowe, 9 proc. filmowo-serialowe, 8 proc. sportowe, 5 proc. poświęcone stylowi życia, 5 proc. informacyjne lub biznesowe, 5 proc. muzyczne, 3 proc. kulturalno-edukacyjne, 3 proc. dla dzieci, 3 proc. dokumentalne, 2 proc. dla dorosłych, 1 proc. religijne, 1 proc. zakupowe i 9 proc. inne.
Na całym kontynencie działa 9536 kanałów telewizyjnych. 77 proc. z nich ma charakter krajowy, 16 proc. można oglądać w kilku państwach, a 7 proc. w wielu państwach. Spośród wszystkich stacji 41 proc. zawiera treści regionalne i lokalne. 44 proc. stacji ma charakter ogólny, 9 proc. sportowy, 9 proc. rozrywkowy, 8 proc. filmowo-serialowy, 5 proc. muzyczny, 5 proc. informacyjny lub biznesowy, 5 proc. poświęcony stylowi życia, zdrowiu lub podróżom, 3 proc. dziecięcy, 3 proc. dokumentalny. Inne kanały stanowią 10 proc.
Dołącz do dyskusji: Coraz więcej kanałów telewizyjnych właścicieli TVN i Canal+