W styczniu pogorszyły się nastroje konsumentów w Polsce
W styczniu Kantar Consumer Index, czyli wskaźnik klimatu konsumenckiego odnotował spadek o 4,5 pkt. w stosunku do wyniku z grudnia ub.r., wyniósł minus 30,3 pkt. - wynika z najnowszego badania Kantar Public. Ocena sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych spadła o 7,9 pkt. - do poziomu minus 25,6 pkt.
Jak poinformowano w czwartkowym raporcie, wskaźnik klimatu konsumenckiego w styczniu wynosi minus 30,3 pkt. Kantar Consumer Index w stosunku do wyniku z grudnia ub. r. odnotował spadł o 4,5 pkt.
"Wynik Kantar Consumer Index w styczniu to rezultat spadku wskaźnika percepcji sytuacji ekonomicznej kraju, który zmalał o 1,1 pkt. i wynosi -35 pkt. Ocena sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych odnotowała spadek o 7,9 pkt., osiągając wartość minus 25,6 pkt. - podano.
Wskazano, że wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju w pierwszym miesiącu nowego roku wynosi – 35 pkt. W porównaniu do grudnia wartość wskaźnika spadła o 1,1 pkt. "Do spadku wartości wskaźnika przyczynił się spadek oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 3 punkty procentowe) oraz oceny zmian sytuacji ekonomicznej Polski (o 3 punkty procentowe)" - dodano.
Jak podano, ocena rocznej prognozy zmiany sytuacji ekonomicznej Polski odnotowała wzrost o 3 punkty procentowe.
W styczniu wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw wynosi minus 25,6 pkt. W porównaniu do grudnia jego wartość spadła o 7,9 pkt. Wszystkie wskaźniki odnotowały spadek. Wskaźnik oceny zmian sytuacji finansowej spadł się o 7 punktów procentowych, a współczynnik prognozowanej zmiany sytuacji finansowej gospodarstwa domowego spadł o 9 punktów procentowych - podano.
Sytuację ekonomiczną najsłabiej oceniają rolnicy
Z badania wynika, że sytuację ekonomiczną kraju najsłabiej oceniają rolnicy (z wynikiem -44,7 pkt.), mniej obaw wykazali emeryci (-21,9 pkt.). Również w ocenie kondycji finansowej gospodarstwa domowego najgorszy nastrój wykazują rolnicy (-42,5 pkt), nieco lepiej oceniają ją emeryci z wynikiem - 24 pkt. oraz menadżerowie - 19,7 pkt.
Kantar Consumer Index, czyli wskaźnik klimatu konsumenckiego jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Może przyjmować wartości od -100 do +100. Wskaźnik odnosi się do ogólnego nastroju ekonomicznego konsumentów wynikającego z percepcji ekonomicznej sytuacji kraju oraz kondycji finansowej gospodarstw. Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika tym bardziej pozytywny, optymistyczny jest klimat konsumencki.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: W styczniu pogorszyły się nastroje konsumentów w Polsce