Szef H&M: rosnąca świadomość proekologiczna "zagraża gospodarce"
Szef szwedzkiego koncernu odzieżowego H&M Karl-Johan Persson skrytykował rosnącą w społeczeństwie świadomość wpływu światowej produkcji dóbr na stan klimatu. Postawy proekologiczne nazwał „bardzo realnym zagrożeniem społecznym”.
Na całym świecie branża odzieży warta jest 2,5 bln dolarów - podaje Bloomberg. Przemysł ten odpowiada za jedną dziesiątą emisji dwutlenku węgla do atmosfery, więcej niż lotnictwo i żegluga razem wzięte. Zdaniem Europejskiej Komisji Gospodarczej przy ONZ „era szybkiej mody” doprowadziła do „katastrofy ekologicznej i społecznej”. Jednym z koncernów, który wypromował trend "fast fashion", jest szwedzki H&M.
Szef H&M: branża mody "ofiarą zawstydzania"
Karl-Johan Persson, prezes H&M, cytowany przez Bloomberga, uważa, że "taktyka zawstydzania" stanowi "bardzo realne zagrożenie społeczne". "Zawstydzanie" odnosi się do ukutego w Szwecji terminu "flygskam", oznaczającego "wstyd przed lataniem". Ruch ten spopularyzowała m.in. Greta Thunberg, aktywistka, która namawia do rezygnacji z samolotów na rzecz bardziej ekologicznych środków transportu. W szerszym rozumieniu, ruch "zawstydzania" zachęca do ograniczenia konsumpcjonizmu.
Persson w wywiadzie skrytykował takie postawy - jego zdaniem mogą doprowadzić do "strasznych konsekwencji społecznych". Szef H&M uważa, że przemysł mody jest jedną z "ofiar" wytykania nadmiernego konsumpcjonizmu m.in. przez Gretę Thunberg i jej zwolenników.
- Kwestia klimatu jest niezwykle ważna. To olbrzymie zagrożenie i wszyscy – politycy, firmy czy jednostki - musimy traktować je poważnie. Ale równocześnie eliminacja biedy jest celem co najmniej równie ważnym – stwierdza Persson.
H&M pod kierownictwem Karl-Johana Perssona deklaruje, że do 2040 roku zredukuje emisję gazów cieplarnianych. W produkcji chce postawić an materiały z recyklingu, w swoich fabrykach natomiast instaluje panele słoneczne i stawia na odnawialne źródła energii.
Niedawno szwedzki koncern został właścicielem 70 proc. udziałów w start-upie Sellpy, który umożliwia odsprzedawanie używanej odzieży online.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Szef H&M: rosnąca świadomość proekologiczna "zagraża gospodarce"