Szef Warner Bros. Discovery pozwany. Oskarżenie o zawyżanie liczby abonentów HBO Max
Do sądu w Nowym Jorku wpłynął pozew udziałowców Discovery przeciwko CEO i CFO Warner Bros. Discovery. Inwestorzy zarzucają obecnemu właścicielowi HBO Max, że przy negocjacjach fuzji z Discovery mógł znacząco zawyżyć liczbę użytkowników swojego serwisu streamingowego.
Pozew zbiorowy został złożony w ubiegły piątek w Nowym Jorku w imieniu akcjonariusza Warner Bros. Discovery - funduszu emerytalnego dla policjantów Collinsville Police Pension Board. Inwestorzy przed fuzją posiadali akcje C Discovery. W momencie fuzji akcje tej spółki wyceniane były na 24,78 dolarów, obecnie cena połączonych Warner Bros. Discovery oscyluje w granicach 11,6 dolara.
W pozwie wymieniono bezpośrednio CEO koncernu Davida Zaslava i dyrektora finansowego Gunnara Wiedenfelsa.
Szef Warner Bros. Discovery pozwany
Z treści pozwu wynika, że menadżerowie Discovery i WarnerMedia w trakcie procesu fuzji mogli mieć niekorzystne informacje o biznesowym położeniu serwisu streamingowego HBO Max, gdy ten należał jeszcze do AT&T.
Pozywający opisują w aktach sprawy, że WarnerMedia wiedział m.in. o wysokim wskaźniku rezygnacji klientów z HBO Max, co sprawiało, że z dla właścicieli z biznesowego punktu widzenia jej rozwój byłby nieopłacalny, chyba że tendencja by się odwróciła. Ponadto liczba użytkowników HBO Max miała rzekomo zostać zawyżona aż o 10 milionów. Biznesplan WarnerMedia dotyczący wzrostu liczby abonentów HBO Max został sformułowany bez uwzględnienia kosztów i rentowności - czytamy w pozwie.
AT&T, jak argumentują autorzy skargi do sądu, miała też przeinwestować w treści (głównie filmy) bez "wystarczającej troski o zwrot z inwestycji".
Collinsville Police Pension Board w pozwie domaga się procesu z udziałem ławy przysięgłych o odszkodowanie pieniężne, zarzucając trzy odrębne naruszenia przepisów amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełdy SEC.
Wiosną tego roku dyrektor finansowy Discovery na corocznej konferencji Deutsche Bank dotyczącej branży mediów, internetu i telekomunikacji zaznaczył, że Discovery i WarnerMedia po fuzji będą musiały ujednolicić swoje platformy technologiczne, tak żeby móc oferować wspólną usługę streamingową. Nie ujawnił, pod jaką marką będzie działała połączona platforma.
Discovery i oddział WarnerMedia należący do AT&T ogłosiły swoje plany fuzji w maju 2021 roku, a zamknęły ją w tym roku 8 kwietnia.
Warner Bros. Discovery ze spadkiem przychodów
W drugim kwartale koncern zanotował 9,83 mld dolarów przychodów (rok wcześniej samo Discovery miało 3,06 mld dolarów), z czego 4,84 mld dolarów z dystrybucji, 2,72 mld dolarów z reklam, a 2,06 mld dolarów z bezpośredniej sprzedaży treści.
W ujęciu pro forma (czyli porównując z łącznymi wynikami Discovery i WarnerMedia przed rokiem) wpływy zmalały o 3 proc. - z 11,21 do 10,82 mld dolarów. Firmie zaszkodził silny kurs dolara, bez uwzględnienia zmian kursów walutowych spadek przychodów wyniósł 1 proc.
Ponad połowę przychodów firma wygenerowała w pionie telewizyjnym, obejmującym m.in. Grupę TVN. Wpływy sięgnęły tam 5,74 mld dolarów, w tym 2,84 mld dolarów z dystrybucji, 2,62 mld dolarów z reklam i 220 mln dolarów z treści.
Koncern w sprawozdaniu wskazał, że działalności telewizyjnej gorzej szło poza USA: w niektórych krajach w Europie zmalały stawki w umowach z operatorami, w regionie EMEA nieznacznie zmalał popyt reklamowy, za to polepszył się w Ameryce Środkowej. Natomiast w USA wyższe umowy z operatorami nie zrekompensowały odpływu klientów telewizji linearnej, a na rynku reklamowym najlepiej radziły sobie stacje sportowe.
Przy 3,48 mld dolarów kosztów (bez amortyzacji i utraty wartości) skorygowany zysk EBITDA wyniósł 2,26 mld dolarów. Koszty uzyskania przychodów wzrosły m.in. wskutek droższych praw do transmisji sportowych, a wydatki ogólne i administracyjne ograniczono pro forma z 760 do 744 mln dolarów w ramach synergii.
W ujęciu pro forma wpływy segmentu tv zmalały o 1 proc. do 6,12 mld dolarów (bez wpływu zmian kursów walut wzrosły o 1 proc.), a skorygowana EBITDA - o 12 proc. do 2,36 mld dolarów.
Z usług subskrypcyjnych Warner Bros. Discovery, na czele z platformami HBO Max i discovery+, na koniec czerwca korzystało 92,1 mln klientów, wobec 90,4 mln kwartał wcześniej i 75,8 mln w połowie ub.r.
W USA liczba subskrybentów w ciągu roku zwiększyła się z 49,7 do 53 mln, a na pozostałych rynkach - z 26,1 do 39,1 mln. W tej pierwszej grupie każdy miesięcznie płacił średnio 10,54 dolara, a w tej drugiej - jedynie 3,69.
Koncern zapowiedział, że zamierza stworzyć wspólną ofertę z treściami z HBO Max (gdzie przeważają filmy i seriale) i discovery+ z treściami non-fiction. Taka oferta będzie ma pojawić się w USA w połowie przyszłego roku, będzie zawierała darmowy pakiet, w którym przy treściach będą emitowane reklamy.
Koncern chce mieć 140 mln subskrybentów platform do 2025 roku.
Newsletter




Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Szef Warner Bros. Discovery pozwany. Oskarżenie o zawyżanie liczby abonentów HBO Max