Telewizja Republika z pierwszym zyskiem w historii, obcięła koszty pracownicze o jedną czwartą
W ub.r. Telewizja Republika pierwszy raz w swojej 9-letniej historii osiągnęła zysk netto - 228 tys. zł. Nadawca zanotował wzrost przychodów o 12,4 proc., utrzymując w ryzach koszty operacyjne, m.in. dzięki zmniejszeniu o 24 proc. wydatków na pracowników - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Wpływy Telewizji Republika zwiększyły się z 15,67 do 17,61 mln zł. W sprawozdaniu firma nie podała, ile zarobiła z emisji reklam na swojej antenie, ile z reklam na portalu internetowym, a ile z innych źródeł.
Wyliczyła natomiast, że w ub.r. w jej ramówce pojawiły się programy „Republika młodych”, „Republika pyta” (który zniknął już z anteny, w maju br. zastąpił go nowy program Mikołaja „Jaoka” Janusza) i „Tajniki umysłu”, krótsze cykle „Zawsze bezpieczny”, „Zdrowy Ruch”, „Agro Info”, „Twoja akcja” i „Czas przedsiębiorców” (część z nich jest sponsorowały państwowe firmy i instytucje), natomiast zakończono emisję programów „Tweet Up”, „Koniec systemu”, „Otwartym tekstem”, „Ostry dyżur prawniczy”, „Nie daj się epidemii”, „Geopolityczny tygiel” i „Za siódmą górą”.
- Oprócz stałych pozycji programowych na antenie pojawiały się liczne wydania specjalne, będące odpowiedzią na bieżące wydarzenia oraz tematyczne (np. z okazji świąt, czy rocznic ważnych wydarzeń). Emitowane były liczne gale i koncerty, a także relacje na żywo z ważnych wydarzeń i konferencje prasowe. W ramach pasma ,,Film na sobotę” emitowane były filmy dokumentalne, między innymi o tematyce politycznej, historycznej, religijnej - dodano w raporcie.
Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. Telewizja Republika miała 0,068 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,05 proc. rok wcześniej. Natomiast serwis internetowy stacji w lutym br. odwiedziło 744,4 tys. internautów, każdy spędził tam średnio 8 minut i 48 sekund (dane z Mediapanelu).
W sprawozdaniu zaznaczono, że wzrost przychodów to także efekt wzmocnienia działu sprzedaży i wprowadzenia systemu motywacyjnego dla jego pracowników. Dodano, że „dzięki nowemu kierownictwu działu promocji udało się zdynamizować reklamę naszej telewizji i jej programów oraz cytowalność”.
Reorganizacja pod wodzą Sakiewicza
Koszty operacyjne Telewizji Republika w ub.r. minimalnie zmalały - o 0,2 proc. do 17,23 mln zł. W sprawozdaniu podkreślono, że w firmie przeprowadzono reorganizację, po tym jak kwietniu ub.r. odeszła z niej Dorota Kania (została członkinią zarządu ds. redakcyjnych w Polska Press), a funkcję redaktora naczelnego przejął po niej Tomasz Sakiewicz, prezes i jedyny członek zarządu spółki.
- W wyniku zmiany kierownictwa firmy i redakcji przeprowadzona została reorganizacja w obszarze redakcji, w tym wprowadzono nową funkcję dyrektora programowego oraz odmłodzono zespół. Dokonano także gruntownej przebudowy działu produkcji, działu on-line oraz działu promocji - opisano.
Zaznaczono, że celami reorganizacji były „obniżenie kosztów, zwłaszcza w zakresie wynagrodzeń oraz eliminacja nieefektywności, przede wszystkim w obszarze produkcji”.
Efekty? Koszty wynagrodzeń zmalały z 7,6 do 5,79 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 97,4 do 96,2 tys. zł. Nadawca zatrudniał w ub.r. na etacie 12 osób: dwie w zarządzie, trzy w pionie produkcji i siedem w administracji.
- Dokonano zmian personalnych obejmujących praktycznie cały zespół, wraz z kierownictwem - podsumowano w sprawozdaniu.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Za to wydatki na usługi obce zwiększyły się z 8,81 do 10,52 mln zł, a koszty operacyjne określone jako pozostałe - ze 126,6 do 192,5 tys. zł.
Pierwszy zysk Telewizji Republika
Dzięki utrzymaniu poziomu wpływów i obniżeniu kosztów operacyjnych Telewizja Republika pierwszy raz w swojej historii osiągnęła zysk. Jej wynik sprzedażowy poszedł w górę z 1,59 mln zł straty do 378,2 tys. zł zysku, a wynik netto - z 1,53 mln zł straty do 228,1 tys. zł zysku.
Od startu działalności do końca 2020 r. Telewizja Republika zanotowała łącznie 27,82 mln zł strat netto. W konsekwencji mimo kolejnych dopłat do kapitału jej fundusz własny był na minusie, w 2020 r. jego ujemna wartość zwiększyła się z -2,19 do -2,46 mln zł. Jesienią ub.r. w KRS zarejestrowano 41. dokapitalizowanie spółki.
Zeszłoroczny zysk netto przeznaczono na częściowe pokrycie wcześniejszych strat.
Z początkiem br. z Telewizji Republika wycofano codzienne pasmo telezakupów, a wśród nowych programów pojawił się cykl Mariana Kowalskiego. W drugiej połowie lutego ramówkę zdominowała wojna w Ukrainie, stacja zrezygnowała z emisji reklam firm, które zdecydowały się pozostać w Rosji.
Nadawca także w br. zamierza osiągnąć zysk, „dzięki rosnącym wpływom ze sprzedaży w obszarze sponsoringu i zwiększeniu oglądalności przy surowej dyscyplinie kosztowej, pomimo zagrożeń związanych z pogorszeniem się koniunktury i wysokiej inflacji”.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Telewizja Republika z pierwszym zyskiem w historii, obcięła koszty pracownicze o jedną czwartą