UOKiK zgadza się na kupno Tesco Polska przez właściciela Netto
Prezes UOKiK wydał bezwarunkową zgodę na przejęcie Tesco Polska przez Salling Group,- właściciela sklepów Netto - poinformował w piątek Urząd. W ocenie Urzędu koncentracja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji.
Jak podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wniosek o przejęcie Tesco Polska przez Salling Group został początkowo zgłoszony do Komisji Europejskiej. - Jednak KE uznała, że ze względu na zasięg transakcji oraz doświadczenie w podobnych sprawach właściwszy do rozpatrzenia sprawy będzie UOKiK, dlatego przekazała sprawę do Polski - zaznaczono.
UOKiK wskazał, że w toku postępowania przeprowadzono badanie stanu konkurencji na kilkudziesięciu lokalnych rynkach.
UOKiK: kupno Tesco Polska przez właściciela Netto nie zagraża konkurencji
- Po analizie koncentracji i zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem Prezes UOKiK przyjął, że supermarkety, hipermarkety i dyskonty rywalizują bezpośrednio ze sobą na lokalnych rynkach w promieniu 10-15 kilometrów od przejmowanego sklepu. To najczęstsza maksymalna odległość, jaką konsumenci są skłonni przebyć w drodze do sklepu o większej powierzchni" - podał urząd.
Jak podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny, przeprowadzone postępowanie wykazało, że w każdym z badanych miast Netto po przejęciu placówek Tesco będzie musiało konkurować z innymi dyskontami, supermarketami i hipermarketami. -To oznacza, że po dokonaniu transakcji struktura tych rynków nie zmieni się na niekorzyść konsumentów, dostawców czy przedsiębiorców prowadzących mniejsze sklepy - ocenił.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył miliard euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.
Tesco Polska sprzedane za 819 mln zł
Pod marką Netto działa ok. 1100 dyskontów w Danii, Niemczech i Polsce, z czego 386 w naszym kraju.
Natomiast Tesco Polska jest właścicielem sieci hipermarketów i supermarketów. Posiada obecnie 320 sklepów, dwa centra dystrybucyjne i 23 stacje paliw, z czego przez Salling Group zostanie kupione 301 sklepów, 14 stacji paliw, siedziba główna i centra dystrybucyjne.
Umowa sprzedaży Tesco Polska do Salling Group została zawarta w połowie ub.r., wartość transakcji wynosi 819 mln zł. W wydanym wtedy oświadczeniu Tesco wskazało, że ma silniejszą pozycję rynkową i lepsze perspektywy wzrostu w trzech pozostałych krajach. Nabywcą jej 301 sklepów w Polsce jest Salling Group, właściciel sieci Netto.
Wiosną ub.r. Tesco sprzedało swoje sklepy w Tajlandii i Malezji, co oznacza, że wycofanie się z Polski jest kolejnym sygnałem ograniczania globalnych niegdyś ambicji firmy.
- Zauważyliśmy znaczny postęp w naszej działalności w Europie Środkowej, ale nadal widzimy wyzwania rynkowe w Polsce. Dzisiaj ogłoszona transakcja pozwala nam skoncentrować się w regionie na naszej działalności w Czechach, na Węgrzech i Słowacji, gdzie mamy silniejszą pozycję rynkową z dobrymi perspektywami wzrostu oraz osiągamy marże, przepływy pieniężne i zwroty, które są istotne dla Grupy - stwierdził Dave Lewis, dyrektor generalny Tesco, cytowany w komunikacie.
W ramach umowy około 7 tys. pracowników Tesco zostanie przeniesionych do Salling Group. - Konsolidując obie sieci handlowe na rozwojowym rynku, robimy znaczący krok w realizacji strategii całej naszej grupy, stając się jednym z czołowych graczy na jednym z największych rynków w Europie - mówi Janusz Stroka, prezes Netto Polska cytowany w komunikacie.
Salling Group planuje przekształcić nabyte sklepy Tesco w Netto 3.0 nie później niż w ciągu 18 miesięcy od zakończenia transakcji. Do tego czasu będą one działały pod szyldem Tesco. Szczegółowy plan dla każdego sklepu zostanie opracowany w najbliższych miesiącach.
- Polskie produkty i lokalni dostawcy stanowią integralną część naszej przyszłej oferty - dodaje Janusz Stroka. - Transakcja stwarza ogromne możliwości rozwoju zarówno naszym pracownikom, jak i naszym partnerom biznesowym. Chcemy kontynuować współpracę z naszymi najlepszymi dostawcami i partnerami, aby wspólnie dostarczać klientom wartość, jakiej oczekują i z jakiej jesteśmy znani. Jestem przekonany, że wraz z naszymi nowymi współpracownikami zapewnimy polskim klientom bezkonkurencyjną ofertę, atrakcyjny stosunek jakości do ceny i wspaniałe doświadczenie zakupowe w nadchodzących latach - podkreśla Stroka.
Netto z 3,5 mld zł wpływów w Polsce
W 2019 r. spółka Netto Polska osiągnęła wzrost przychodów z 3,38 do 3,55 mld zł. Jednocześnie jej koszty operacyjne zwiększyły się z 3,26 do 3,42 mld zł, co przełożyło się na wzrost zysku sprzedażowego ze 119,1 do 128,1 mln zł, zysku operacyjnego ze 115,5 do 125,1 mln zł i zysku netto z 85,6 do 95 mln zł.
- Zarząd przewiduje, że w 2020 roku zostanie otwartych 20 nowych sklepów, a w kolejnych latach otwieranych będzie rocznie około 25 nowych sklepów - podano w sprawozdaniu firmy.
Tesco Polska ze spadkiem wpływów i mniejszą stratą
Od marca 2018 r. do 2019 br. przychody Tesco Polska wyniosły 10,51 mld zł, co wobec 11,7 mld zł rok wcześniej oznacza spadek o 10,1 proc. Wpływy ze sprzedaży towarów i materiałów zmalały z 10,61 do 9,6 mld zł, ze sprzedaży produktów - z 1,08 mld zł do 916,5 mln zł, a przychody od spółek zależnych - ze 147,5 do 132,2 mln zł.
Podobnie do przychodów zmalały koszty operacyjne firmy - o 10,1 proc. do 10,74 mld zł, z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów zmniejszyła się z 9,1 do 8,05 mld zł. Nakłady na usługi obce spadły z 1,14 do 1,06 mld zł, na wynagrodzenia - z 798,8 do 779,4 mln zł, a na ubezpieczenie społeczne i inne świadczenia pracownicze - ze 183 do 170,1 mln zł. Na koniec lutego br. stałe zatrudnienie w firmie wynosiło 19 144 etatów, z czego 17 858 to pracownicy sklepów i magazynów, a 1 286 - pracownicy biurowi.
Strata sprzedażowa Tesco Polska zmniejszyła się z 259,9 do 230,5 mln zł. Jeszcze mocniej zmalały strata operacyjna i netto, głównie dzięki dużemu wzrostowi pozostałych przychodów operacyjnych (z 83,5 do 235,1 mln zł) i wpływów finansowych (z 1,2 do 14,8 mln zł). Strata operacyjna zmniejszyła się z 308,7 do 124,3 mln zł, a strata netto - z 406,8 do 198 mln zł.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: UOKiK zgadza się na kupno Tesco Polska przez właściciela Netto