Grupa TVN miała prawie 500 mln zł zysku netto w 2020 roku
W ub.r. grupa TVN zanotowała spadek przychodów o 9,8 proc. do 1,87 mld zł, a jej zysk netto zmalał z 540,57 do 486,98 mln zł. Nadawca zatrudnia 1,4 tys. pracowników etatowych, zwiększył wpływy abonamentowe i dostał dużo wyższą dywidendę od Canal+ Polska - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Przychody reklamowe, stanowiące zdecydowaną większość wpływów grupy TVN, zmalały rok do roku z 1,46 do 1,29 mld zł, natomiast przychody ze sponsoringu - z 200,27 do 171,98 mln zł (we wszystkich grafikach w tekście kwoty są w tys. zł).
W ub.r., w związku z recesją gospodarczą po wybuchu epidemii, wartość polskiego rynku reklamowego zmalała o 8,6 proc. do 9,97 mld zł, a sam segment reklamy telewizyjnej zmalał o 10,1 proc. do 3,94 mld zł.
Mniej z reklam, więcej od internautów i operatorów
Za to z 254,55 do 286,02 mln zł zwiększyły się przychody abonamentowe. To wpływy głównie od operatorów platform cyfrowych i telewizji kablowych oraz z subskrypcji VOD. W sierpniu ub.r. ówczesny prezes TVN podał, że należąca do nadawcy platforma Player miała 375 tys. płacących użytkowników, a w lutym br. wprowadzono w niej w pełni odpłatną ofertę.
Pozostałe przychody grupy TVN zmalały ze 151,38 do 118,84 mln zł. To przede wszystkim wpływy z usług produkcyjnych i technicznych, najmu, sprzedaży praw programowych, dystrybucji kinowej, audiotele i wiadomości SMS.

Przychody TVN od Grupy Discovery (głównie ze sprzedaży praw programowych oraz usług technicznych i marketingowych) zmalały rok do roku ze 108,22 do 76,19 mln zł, od Canal+ Polska (głównie z abonamentu, praw programowych, usług technicznych i marketingowych) wzrosły z 39,77 do42,62 mln zł, a od podmiotów, w których koncern Discovery ma mniejszościowe udziały - z 30,02 do 30,68 mln zł.

Koszty 6 proc. w dół
Wydatki operacyjne grupy TVN zmniejszyły się z 1,44 do 1,36 mld zł, czyli o 5,7 proc. Koszty amortyzacji i utraty wartości kapitalizowanych kosztów produkcji własnej, koprodukcji i produkcji kinowych zmalały z 593,19 do 499,87 mln zł, a amortyzacji i utraty wartości zakupionych licencji programowych - ze 140,25 do 135,19 mln zł.
Natomiast koszty sprzedanych towarów i usług poszły w dół z 63,75 do 33,41 mln zł, a wydatki na nadawanie programów tv - z 12,56 do 6,71 mln zł.
Z kolei nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zwiększyły się z 218,97 do 221,67 mln zł (z czego koszty programu motywacyjnego dla kluczowych menedżerów - z 3,61 do 5,57 mln zł). Członkowie zarządu spółki zarobili w ub.r. 13,14 mln zł, wobec 20,25 mln zł rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na koniec ub.r. cała grupa kapitałowa zatrudniała 1 639 pracowników etatowych, o 14 więcej niż rok wcześniej. Jesienią ub.r. z firmą pożegnali się prezes Piotr Korycki oraz członkowie zarządu Tomasz Marszałł i Maciej Maciejowski.
Pod koniec ub.r. nadawca zwolnił w swojej centrali i oddziałach regionalnych ok. 30 osób, m.in. z TVN Media, pracowników działu techniki oraz inżynierów wozów transmisyjnych, a na początku br. z kilkunastoma osobami z redakcji TVN24, m.in. Igorem Sokołowskim, Maciejem Dolegą, Aleksandrą Janiec i Anną Kowalską.
Koszty marketingu i badań poniesione przez grupę TVN zwiększyły się z 84,51 do 99,84 mln zł, a praw autorskich - z 33,6 do 66,25 mln zł. Natomiast wydatki na wynajem poszły w dół z 12,56 do 6,71 mln zł.

Grupa TVN w związku z zakupami aktywów programowych w 2021 i 2022 roku ma do zapłaty 122,99 mln zł, natomiast w związku z emisją kanałów w naziemnej telewizji cyfrowej płaci rocznie 13,29 mln zł.

32 proc. akcji Canal+ warte 716 mln zł
TVN poprzez swoje biuro reklamy TVN Media ma 32 proc. akcji Canal+ Polska. W ub.r. otrzymało z tego tytuły 97,17 mln zł dywidendy, wobec 23,46 mln zł rok wcześniej.
Wartość tych akcji w ub.r. zmniejszono w bilansie TVN z 758,48 do 716,49 mln zł, to efekt korekty związanej z wprowadzeniem standardu rachunkowości MSSF 15 przy wpływach od klientów.
W listopadzie ub.r. Canal+ Polska ogłosił plan wejścia na warszawską giełdę, TVN Media i spółka zależna Liberty Global (ma 17 proc. akcji) chciały sprzedać posiadane walory za maksymalnie 1,3 mld zł. Jednak prospekt został wycofany „w związku ze zmiennością na rynkach finansowych w ostatnim czasie”.

Mniejszy zysk, 302 mln zł na kapitał rezerwowy
Znacząco zmniejszyły się wynik rentowności grupy TVN. Zysk operacyjny poszedł w dół z 671,47 do 548,7 mln zł, zysk brutto - z 650,76 do 542,89 mln zł, a zysk netto - z 540,57 do 486,98 mln zł.
Firma zapłaciła w ub.r. 55,91 mln zł podatku dochodowego, wobec 110,19 mln zł rok wcześniej.
W ujęciu jednostkowym TVN zanotował w ub.r. spadek przychodów sprzedażowych z 1,73 do 1,59 mld zł i wzrost zysku netto z 286,47 do 302,97 mln zł. Bezpośrednio 100 proc. udziałów nadawcy ma holenderska spółka Polish Television Holding, która w sierpniu ub.r. wchłonęła także zarejestrowaną w Holandii firmę N-Vision mającą wcześniej 53,3 proc. udziałów nadawcy.
W zeszłym tygodniu na walnym zgromadzeniu Polish Television Holding postanowił, że jednostkowy zysk netto TVN w całości zasili kapitał rezerwowy nadawcy.

Wpływy TVN Media w dół o 23 proc.
Biuro reklamy TVN Media zanotowało w ub.r. 215,71 mln zł przychodów sprzedażowych, po spadku o 22,8 proc. z 279,51 mln zł w 2019 roku.
Wpływy z działalności brokerskiej zmalały z 265,98 do 206 mln zł, a pozostałe przychody - z 13,62 do 9,71 mln zł. TVN Media zajmuje się sprzedażą oferty reklamowej stacji TVN Grupy Discovery, a także kilku nadawców zewnętrznych, m.in. Canal+ Polska, Viacom, The Walt Disney Company i FOX International. Z końcem ub.r. straciła obsługę Telewizji Puls, która nawiązała współpracę z Polsat Media.
Wydatki operacyjne TVN Media zmalały znacznie słabiej niż wpływy - o 13,9 proc. do 87,63 mln zł. Nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zmniejszyły się z 53,72 do 50,15 mln zł, na marketing i badania - z 11,32 do 5,35 mln zł, a koszty określone jako pozostałe - z 17,59 do 14,63 mln zł.

Na wyniki rentowności TVN Media mocno wpływają dywidendy od Canal+ Polska. Zysk operacyjny zwiększył się z 201,45 do 225,54 mln zł, zysk brutto - z 212,41 do 230,64 mln zł, a zysk netto - ze 184,06 do 203,54 mln zł.
TVN Media jako jedyny udziałowiec TVN Media zdecydował, że cały zeszłoroczny zysk netto zostanie przeznaczony na pokrycie wcześniejszych strat firmy.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Grupa TVN miała prawie 500 mln zł zysku netto w 2020 roku