SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP mocno pod kreską. Reklamy nie wypełniły luki po abonamencie i rekompensacie

Telewizja Polska z reklam i sponsoringu zarobiła w ub.r. prawie miliard zł, ale przy dużym spadku wpływów z abonamentu i budżetu państwa jej łączne przychody zmalały o 27 proc. Przy dużo słabszym ograniczeniu wydatków operacyjnych nadawca zanotował prawie 240 mln zł straty netto.

fot. materialy prasowe TVP fot. materialy prasowe TVP

W 2024 roku Telewizja Polska wypracowała 3,22 mld zł przychodów, co wobec 4,44 mld zł rok wcześniej oznacza spadek o 27,2 proc.

Wyniki spółki z 2023 roku są podzielone w poniższych grafikach na dwie części, po tym jak pod koniec grudnia 2023 r. została postawiona przez ministra kultury w stan likwidacji. Na przychody w 2023 r. złożyło się 3,41 mld od 1 stycznia do 26 grudnia i 18,64 mln przez ostatnie pięć dni roku.

Z kolei ujemny wynik TVP ze zmiany stanu produktów w 2024 roku wyniósł -204,84 mln zł, wobec 109,94 mln zł dodatniego wyniku rok wcześniej.

Jedna trzecia mniej środków publicznych

Zeszłoroczna luka w budżecie Telewizji Polskiej to skutek przede wszystkim spadku o 32 proc. pieniędzy publicznych dla nadawcy. Spółka otrzymała jedynie 130,51 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego, ponieważ Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji od stycznia do połowy września kolejne transze kierowała nie do nadawców publicznych, tylko do depozytów sądowych (decyzję zmieniła w związku z powodzią).

Ponadto pod koniec 2023 roku prezydent zawetował ustawę okołobudżetową dającą nadawcom publicznym kolejną rekompensatę abonamentową. W tej sytuacji środki z kasy państwowej przekazywano im w transzach pochodzących z rezerwy budżetowej. TVP otrzymała w tej formie, a także w dotacjach z budżetu MSZ na treści dla Polaków za granicą, 1,68 mld zł.

Tymczasem w 2023 roku przychody abonamentowe spółki sięgnęły 2,66 mld zł, na co złożyło się z 314,1 mln z abonamentu i 2,35 mld zł z rekompensaty.

W górę wpływy reklamowe

Z kolei przychody reklamowo-sponsoringowe Telewizji Polskiej w ub.r. wyniosły 984,97 mln zł, wobec 891,74 mln rok wcześniej. Wpływy z reklam poszły w górę r/r z 741,83 do 828,12 mln zł, a te ze sponsoringu – ze 151,41 do 156,85 mln.

Nadawca w sprawozdaniu wskazał, że to efekt poprawy sytuacji na rynku reklamowych oraz i dobrych wyników programowych jego anten TVP, związanych m.in. z kumulacją ważnych wydarzeń sportowych (odbyły się piłkarskie Euro 2024 i letnie igrzyska olimpijskie).

Zeszłoroczne przychody reklamowo-sponsoringowe TVP były zdecydowanie najwyższe w minionej dekadzie.

Wpływy nadawcy ze sprzedaży programów zmniejszyły się r/r z 366,39 do 293,14 mln zł, te z licencji nieznacznie wzrosły – z 55,47 do 55,77 mln, zaś te z usług poszły w górę z 27,8 do 36,86 mln zł.

Niższe koszty TVP, więcej majątku trwałego

Telewizji Polskiej udało się ograniczyć wydatki operacyjne znacznie słabiej od spadku przychodów – z 3,72 do 3,21 mld zł, czyli o 15 proc. Kwotowo najmocniej zmalały koszty usług obcych: z 1,09 mld do 895,38 mln.

Zmalały też koszty pracownicze: nakłady na wynagrodzenia z 719,38 do 685,75 mln zł, przy niewielkim wzroście sumy ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych ze 115,05 do 122,569 mln.

Wydatki na zużycie materiałów i energii poszły w dół z 529,93 do 422,62 mln zł, a koszty rodzajowe sklasyfikowane jako pozostałe – z 588,77 do 416,06 mln.

W konsekwencji zysk sprzedażowy brutto spółki skurczył się z 664,72 do 8 mln zł.

Dla pozostałych wyników rentowności nadawcy korzystnie zadziałał spadek pozostałych kosztów operacyjnych z 443,16 do 388,33 mln zł (z czego koszty aktualizacji wartości aktywów niefinansowych zmalały z 378,13 do 363,22 mln) oraz wzrost pozostałych przychodów operacyjnych ze 116,38 do 205,31 mln (głównie dzięki zwiększeniu się wpływów z aktualizacji wartości aktywów niefinansowych: ze 102,69 do 142,62 mln zł). To efekt oddawania do użytku wznoszonych budynków i kupowanego wyposażenia.

Rentowność operacyjna TVP poszła w dół z 337,94 mln zł zysku do 175,01 mln straty.

Dużo więcej na odsetki od obligacji

Z kolei przychody finansowe nadawcy skurczyły się z 97,51 do 8,55 mln zł, ponieważ w 2023 roku miał dużo większe aktywa w tym zakresie: dotację abonamentową dostawał w postaci obligacji skarbowych, które odsprzedawał po kilku-kilkunastu miesiącach z zyskiem, podczas gdy środki z rezerwy budżetowej w ub.r. otrzymywał po prostu jako przelewy.

Za to koszty finansowe TVP, prawie w całości dotyczące odsetek, podskoczyły z 50,83 do 72,19 mln zł. To skutek tego, że spółka do 2023 roku wspierała swój budżet emitowaniem obligacji krótkoterminowych, które kupował Bank Gospodarstwa Krajowego. W grudniu 2023 roku, krótko przed zmianą jej władz, wypuściła papiery dłużne o nominalnej wartości 550 mln zł. W marcu ub.r. TVP wykupiła część tych obligacji, za 125 mln zł.

Nadawca miał w 2024 roku 298,04 mln zł straty netto, wobec 264,64 mln zł czystego zysku rok wcześniej.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, poprzedni – okres od 1 stycznia do 26 grudnia 2023, a w kolumnie bez podpisu u góry są dane od 27 do 31 grudnia 2023 r.

Dołącz do dyskusji: TVP mocno pod kreską. Reklamy nie wypełniły luki po abonamencie i rekompensacie

59 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
PJ
Ćwierć miliarda straty? To kiedy ta likwidacja?
67 7
odpowiedź
User
front
Oglądalność poleciała, więc i z reklam dużo mniej się zarobi. A "likwidacja TVP" polega na tym, że co roku dosypuje się kilka mld. PLN z budżetu państwa.
57 7
odpowiedź
User
Leming
Ćwierć miliarda straty? To kiedy ta likwidacja?

A miała być likwidacja?
25 3
odpowiedź