TVP odnowiła cyfrowo prawie 3 tys. produkcji
Telewizja Polska pochwaliła się prawie 3 tysiącami odnowionymi cyfrowo produkcjami filmowymi i telewizyjnymi. Ponadto spółka zdigitalizowała aż 1000 kilometrów taśmy filmowej.
Wśród zrekonstruowanych produkcji znajdują się popularne seriale, filmy fabularne i dokumentalne, spektakle Teatru Telewizji i programy dla dzieci.
- Telewizja jest kustoszem unikalnego dziedzictwa narodowego, na który składa się ponad 1,5 mln audycji w 18 telewizyjnych archiwach. W samym głównym Archiwum TVP znajduje się ich około 430 tys. na nośnikach magnetycznych i ponad 100 tys. na nośnikach światłoczułych. To właśnie materiały zapisane na taśmie światłoczułej, inaczej filmowej, dają największą możliwość rekonstrukcji obrazu - mówi Przemysław Herburt, dyrektor Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP.
Zobacz także: ZUS sprawdzi umowy w Telewizji Polskiej. Szumlewicz: TVP idzie w odwrotnym kierunku niż premier i prezes PiS
”40-latek”, "Pan Tadeusz", "Noce i dnie" w cyfrowej jakości
W Telewizji Polskiej przy ul. Woronicza w Warszawie znajduje jedna z najnowocześniejszych pracowni Digitalizacji i Rekonstrukcji, w której nową jakość zyskały niezapomniane przez widzów produkcje m.in. „Lalka”, „Noce i dnie”, „Chopin. Pragnienie miłości”, ”Pan Tadeusz”, ”40-latek”, „Ekstradycja”, ”Blisko, coraz bliżej”, ”Hydrozagadka”, „Nad Niemnem”, „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”, „Polskie drogi”, Boża podszewka”, „Defilada” i inne.
Zespół specjalistów od rekonstrukcji obrazu i dźwięku, edycji i korekcji barwnej, z niezwykłą precyzją pracuje nad każdą klatką filmową. To złożony proces technologiczny, który wymaga najwyższej klasy sprzętu, w tym precyzyjnych skanerów, nowoczesnych magnetofonów i specjalistycznego oprogramowania.
Zobacz także: TVP przez 3 lata zdigitalizowała 836 archiwalnych produkcji. Koszt: 80,8 mln zł
- Proces rekonstrukcji cyfrowej to oczywiście wspomniane nowoczesne technologie, jednak praca ta byłaby niemożliwa bez kilkudziesięcioosobowego zespołu pracowników Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP, który dokonuje iście benedyktyńskiej pracy nadając filmom nowe życie - dodaje Przemysław Herburt.
Zobacz także: TVP wyda 3,4 mln zł na wóz satelitarny UHD dla TAI
Kto uczestnicy w procesie digitalizacji
Nad procesem digitalizacji czuwają wybitni operatorzy, często ci, którzy pracowali przy oryginalnych produkcjach. Przy ”Lalce” współpracował z Telewizją Polską Tomasz Madejski, natomiast ”Noce i dnie” od strony artystycznej nadzorował Grzegorz Kędzierski.
Współpraca ta ma na celu nadanie filmom nowej jakość artystycznej i zachowanie tzw. efektu filmowego, który przed laty gwarantowały wielkie produkcje realizowane na taśmach światłoczułych.
W rezultacie jakość zrekonstruowanych produkcji sprzed 40 lat jest często lepsza niż produkcji współczesnych.
Dzięki rekonstrukcji cyfrowej Telewizja Polska tworzy bogatą cyfrową bibliotekę, która na zawsze zabezpieczy dziedzictwo polskiej szkoły telewizyjnej i filmowej przed degradacją.
TVP w pierwszej połowie roku zanotowała 936,5 mln zł zysku netto
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: TVP odnowiła cyfrowo prawie 3 tys. produkcji
Całe szczęście że po studiach jestem
jeżeli teraz po studiach taki jest poziom myślenia to słabo to widzę