W 2022 roku żaden program w telewizji nie przekroczył 5 mln widzów
W 2022 roku nie było ani jednego programu w polskich stacjach telewizyjnych, który przekroczyłby granicę 5 mln widzów. To drugi rok z rzędu, odkąd prowadzi się w Polsce badania telemetryczne - pokazuje opracowanie Wavemaker na podstawie danych Nielsen Audience Measurement.
Jak wynika z analizy taka sytuacja wystąpiła po raz drugi w historii prowadzenia badań telemetrycznych w Polsce*. Po raz pierwszy miało to miejsce w 2021 roku. W 2020 roku granicę 5 mln widzów przekroczyło 6 audycji, w 2019 roku - 32, a rok wcześniej - 67.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Liczba programów z widownią przekraczającą 5 mln osób wyraźnie malała z roku na rok. Na przykład w 2009 roku takich audycji było 436, a cztery lata później - 151. Jedyny wzrost rok po roku zanotowano między 2013 a 2014 rokiem, kiedy liczba programów zwiększyła się ze 151 do 155.
- Wyłączając sport, gdzie wielomilionowe złote strzały jeszcze padają, wydaje się, że epoka 5-milionowych publiczności cyklicznych programów w linearnej telewizji, bezpowrotnie minęła. Bez wątpienia w interesie nadawców leży poszerzenie pomiaru widowni, które umożliwi podsumowanie popularności ich programów w różnych środowiskach. Nie uchodzi naszej uwadze rozwój serwisów BVOD, od których coraz częściej nadawcy rozpoczynają cykl życia swoich programów. Zapewne w takim ujęciu, z uwzględnieniem świata VOD, statystyki np. „M jak miłość” czy „Chyłki” wyglądałyby znacznie pokaźniej aniżeli tylko ich telewizyjny AMR. - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Wavemaker.
- Patrząc jednak z perspektywy reklamodawców telewizyjnych i przez pryzmat szybkości budowania zasięgu, topnienie linearnej widowni największych show w pojedynczych stacjach, oznacza większe wyzwania media plannerskie. Tworzy je nie tylko sama fragmentacja rynku telewizyjnego, ale też odpływ młodszej publiczności - dodaje.
Hitem „Sylwester Marzeń”
W minionym roku najpopularniejszym niesportowym programem w polskich stacjach telewizyjnych okazał się „Sylwester Marzeń”, który do TVP2 przyciągnął 3,93 mln widzów.
Tradycyjnie w rankingu top najlepiej oglądanych dominuje serial „M jak miłość”. Jego najpopularniejszy odcinek przyciągnął w 2021 roku 3,81 mln widzów (trzecia lokata w zestawieniu, drugie miejsce zajął film „Kevin sam w domu” - 3,93 mln), dla porównania - w 2011 roku również najpopularniejszy odcinek tego serialu miał 8,4-milionową publiczność.
- Analizując popularność pojedynczych programów w 2022 roku, a uwzględniamy tu dane dot. oglądania w domu, z maksymalnie 2-dniowym przesunięciem czasowym, widzimy, że żadnej pojedynczej audycji nie udało w minionym roku osiągnąć nawet 4 mln widowni. O ten wynik otarł się „Sylwester Marzeń” Dwójki, film „Kevin sam w domu” w Polsacie, a także kilka emisji „M jak miłość”. W przypadku każdego z nich bierzemy pod uwagę oglądalność na głównej antenie ich emisji - informuje nas Wavemaker.
Jak komunikuje portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska z Wavemaker „tylko w ub.r. o 15 proc., do ledwie 71 minut dziennie, skurczył się czas oglądania 13-29-latków, a dzienny zasięg telewizji w tej grupie stopniał do 26 proc., z 29,5 proc. rok wcześniej”.
- Jeszcze drastyczniej te spadki wyglądają np. wśród 16-24-latków, którzy w ub.r. średnio nie oglądali telewizję nawet przez godzinę dziennie. Porównujemy tu z pandemicznym jeszcze 2021 rokiem, co w niewielkim stopniu dodatkowo wyostrza spadki. Głównym sprawcą zmian jest jednak oczywiście streaming, wraz z kolejnymi debiutami (z Disney+ w ub.r. na czele) zagarniający coraz większe publiczności. Za chwilę będziemy publikowali świeże dane z realizowanej pod koniec roku siódmej edycji badania VideoTrack - potwierdza on coraz silniejszą pozycję płatnego streamingu w Polsce - analizuje ekspertka. - Co ciekawe wzrost tego segmentu w Polsce nie jest już tylko, ani nawet przede wszystkim zasługą młodych - dodaje.
*W analizie nie zostały uwzględnione transmisje sportowe. Badanie nie uwzględnia również zsumowanej widowni programów nadawanych równocześnie na więcej niż jednej antenie.
Newsletter




Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: W 2022 roku żaden program w telewizji nie przekroczył 5 mln widzów
od wielu lat panuje tam, nuda i chłam