Agora: rynek reklamy w Polsce spadł w III kwartale o 3 proc. "Cały czas jesteśmy w sytuacji ogromnej niepewności"
Według szacunków Agory w III kwartale 2020 roku wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 2,1 mld zł i spadła o 3 proc. w stosunku do III kwartału 2019 roku. - Jeżeli chodzi o IV kwartał tego roku, nie chcielibyśmy się wdawać w szczegółowe prognozy, ponieważ cały czas jesteśmy w sytuacji ogromnej niepewności - ocenia Bartosz Hojka, prezes Grupy Agora.
We wtorek Grupa Agora zaprezentowała swoje wyniki finansowe za III kwartał br. Grupa osiągnęła przychody w wysokości 612,1 mln zł i były one niższe o prawie 1/3 (dokładnie o 29,8 proc.) od tych odnotowanych w analogicznym okresie 2019 roku. Według zarządu oczywistymi czynnikami decydującymi o poziomie wpływów były wybuch pandemii i ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, wprowadzone w celu walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.
W III kwartale 2020 r. reklamodawcy zmniejszyli wydatki reklamowe we wszystkich segmentach rynku poza internetem. Najmocniej spadki wydatków na reklamę w III kwartale dotknęły kina, które funkcjonowały w zaostrzonym rygorze sanitarnym i z ubogą ofertą repertuarową (obecnie są zamknięte). Istotne spadki miały miejsce również w segmencie magazynów i dzienników. Duże ograniczenie wydatków na reklamę dotknęło też segment reklamy zewnętrznej ze względu na mniejszy ruch w przestrzeni publicznej. Niższe były również wydatki na reklamę w radiu i w telewizji.
W okresie styczeń - wrzesień 2020 roku wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 6,1 mld zł i zmniejszyła się o 12 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku.
- Jeżeli chodzi o nasze szacunki dotyczące dynamiki rynku reklamowego w całym 2020 roku, podtrzymujemy naszą prognozę, że powinna ona się zamknąć spadkiem w przedziale od 8 do 12 proc. - skomentował sytuację na rynku reklamy Bartosz Hojka, prezes Grupy Agora.

"Sytuacja ogromnej niepewności"
Pytany o prognozy na IV kwartał br. oraz na przyszły rok prezes Agory odpowiedział, że „nie chciałby się wdawać w szczegółowe prognozy dotyczące ostatniego kwartału tego roku, ponieważ cały czas są w sytuacji ogromnej niepewności”.
- Cały czas obserwujemy, że klienci podejmują swoje decyzje o wydatkach reklamowych w ostatniej chwili, o kampaniach reklamowych pod wpływem sytuacji w kraju. Biorą pod uwagę wprowadzane obostrzenia i zachowania konsumenckie ich klientów. Dlatego bardzo trudno by nam było szacować zarówno IV kwartał, jak i 2021 rok, od tego pytania na tym etapie chcielibyśmy się uchylić – stwierdził Bartosz Hojka.
Zaznaczył jednak, że zarząd oczekuje, że „IV kwartał br. na całym rynku reklamowym będzie raczej zbliżony swoją dynamiką do III kwartału i na pewno będzie dużo lepszy niż II kwartał”.
- Nie spodziewamy w związku z drugą falą pandemii takich spadków na całym rynku reklamowym, jakie miały miejsce w II kwartale. Natomiast zachowania klientów będą bardzo mocno uzależnione od sytuacji związanej z pandemią, na przykład wiemy od tygodnia, że przychody z reklamy kinowej spadną do zera. Nie jesteśmy w stanie na dzisiaj przewidzieć, jak długo ten administracyjny zakaz, zamknięcie kin będzie się utrzymywać – podkreślił Bartosz Hojka.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Agora: rynek reklamy w Polsce spadł w III kwartale o 3 proc. "Cały czas jesteśmy w sytuacji ogromnej niepewności"