Amazon ma zgodę na zakup udziałów w Deliveroo
Brytyjski regulator ds. konkurencji zatwierdził we wtorek zakup przez Amazona 16 proc. udziałów w internetowej platformie Deliveroo, która zajmuje się dostawą jedzenia. Amerykański gigant technologiczny będzie liderem zorganizowanej przez Deliveroo rundy inwestycyjnej o wartości 575 mln dolarów.
Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) wydał w kwietniu tymczasową zgodę na inwestycję Amazona w Deliveroo, uzasadniając to groźbą upadku platformy bez pomocy inwestora. We wtorek ostatecznie ją potwierdził, dając amerykańskiej platformie sprzedażowej zielone światło do inwestowania w Deliveroo.
- Dzisiejsza ostateczna decyzja jest wynikiem dokładnej analizy tej umowy i rynków, na których działają Amazon i Deliveroo - powiedział Stuart McIntosh z CMA, który prowadził dochodzenie w tej sprawie. Dodał, że zdaniem urzędu obecna inwestycja nie spowoduje, że konsumenci stracą na zmniejszeniu konkurencji w dziedzinie dostaw jedzenia.
W ten sposób Amazon został jednym z głównych uczestników rundy inwestycyjnej zorganizowanej przez Deliveroo. W ramach najnowszego zastrzyku kapitału spółka otrzyma 575 mln dolarów. Urzędnicy ostrzegli jednak, że każda próba firmy technologicznej, aby kupić więcej akcji Deliveroo, może wywołać ponowne dochodzenie.
Deliveroo zainwestuje w restauracje i miejsca pracy
Inwestycja Amazon wzmocni Deliveroo w globalnym wyścigu z Uber Eats i Just Eat Takeaway.com o dominację na rynku dostaw posiłków w Wielkiej Brytanii.
Firma Deliveroo wydała oświadczenie, że jest „zachwycona” decyzją CMA i faktem, że dochodzenie ws. inwestycji dobiegło końca.
- To fantastyczna wiadomość dla klientów i restauracji w Wielkiej Brytanii oraz dla brytyjskiej gospodarki. Wykorzystamy tę inwestycję do zwiększenia ułatwień dla klientów, wsparcia dla restauracji i zaoferowania większej liczbie osób elastycznej pracy - powiedział rzecznik firmy. - Jesteśmy podekscytowani, że Amazon, najbardziej innowacyjna firma na świecie, okazała tak ogromne zaufanie do Deliveroo i zdecydowała się zainwestować w przyszłość firmy - dodał.
Gigant internetowy Amazon ogłosił plany zakupu 16 proc. Deliveroo w maju 2019 roku. Zaraz potem Urząd ds. Konkurencji i Rynków rozpoczął badanie tej transakcji.
Rosną wpływy Amazona
W pierwszym kwartale 2020 r. przychody Amazona wyniosły 75,45 mld dol., wobec oczekiwań 73,61 mld. Rozczarowujący okazał się jednak zysk na jedną akcję na poziomie 5,01 dol. wobec oczekiwanych 6,25 dol.
W I kwartale przychody reklamowe Amazona wyniosły 3,91 mld dol., co oznacza wzrost rok do roku o 44 proc. To wyższa dynamika wzrostu niż osiągnięta w tym samym okresie przez Google (12 proc.) oraz Facebooka (17 proc.). Z drugiej strony jednak kwota z reklam pozyskana przez Amazona wciąż pozostaje w tyle za wynikiem zanotowanym przez Google w wysokości 28 mld dol. oraz Facebooka (17,4 mld dol.).
Amazon w komunikacie finansowym prognozuje że przychody w II kwartale br. wyniosą między 75 a 81 mld dol., co oznaczałoby wzrost rok do roku między 18 a 28 proc. Koncern przewiduje też, że w II kwartale kwota 4 mld dol. może być przeznaczona na pokrycie kosztów spowodowanych koronawirusem.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Amazon ma zgodę na zakup udziałów w Deliveroo