Amerykański T-Mobile i Elon Musk zlikwidują komórkowe „białe plamy” w USA
Amerykański oddział T-Mobile oraz należąca do Elona Muska firma SpaceX ogłosiły partnerstwo. W ramach umowy obie strony podejmą wspólne działania, które mają zlikwidować w USA miejsca bez zasięgu komórkowego, z wykorzystaniem satelitów systemu Starlink.
Stworzony przez należącą do Elona Muska firmę SpaceX system Starlink dostarcza łączność internetową i komórkową za pomocą satelitów umieszczonych w przestrzeni okołoziemskiej. Firma podaje, że obecnie ma w kosmosie ponad 2 tys. satelitów, zaś liczba użytkowników systemu przekracza globalnie 250 tys.
Ostatnio o Starlink zrobiło się głośno w kontekście wojny w Ukrainie. SpaceX dostarczył stronie ukraińskiej za darmo zestawy Starlink (brała w tym udział także strona polska za pośrednictwem Orlenu), a system jest wykorzystywany m.in. przez siły zbrojne Ukrainy do walki z rosyjskim najeźdźcą.
Koniec „białych plam”
Teraz prezes i dyrektor generalny T-Mobile, Mike Sievert oraz Elon Musk ogłosili Coverage Above and Beyond – nowy plan zapewnienia łączności komórkowej. Wykorzystując Starlink, konstelację satelitów SpaceX na niskiej orbicie okołoziemskiej oraz sieć bezprzewodową T-Mobile, firma planuje zapewnić niemal całkowity zasięg w większości miejsc w USA - nawet w wielu najbardziej odległych lokalizacjach, do których wcześniej nie docierały tradycyjne sygnały komórkowe.
Obaj partnerzy umowy wyjaśniają że dziś, pomimo potężnych sieci bezprzewodowych LTE i 5G, znacznie ponad pół miliona mil kwadratowych w USA, a także ogromne połacie oceanu są nietknięte przez sygnały komórkowe. Branża bezprzewodowa z trudem pokrywa te obszary tradycyjną naziemną technologią komórkową, najczęściej z powodu ograniczeń w użytkowaniu gruntów (np. parki narodowe), ograniczeń terenowych (np. góry, pustynie i inne realia topograficzne) oraz samej rozległości Ameryki. W tych miejscach ludzie są albo rozłączeni, albo płacą niebotyczne stawki za korzystanie z sobą telefonu satelitarnego.
Czytaj także: T-Mobile z nową ofertą internetową. Nielimitowany dostęp przy umowie na 12 miesięcy
T-Mobile i SpaceX zaznaczają, że mają wizję, aby dać klientom kluczową dodatkową warstwę łączności w obszarach wcześniej nieosiągalne przez sygnały komórkowe od dowolnego dostawcy. Zdecydowana większość smartfonów znajdujących się już w sieci T-Mobile będzie kompatybilna z nową usługą. Nie trzeba kupować żadnego dodatkowego sprzętu.
- Zawsze myśleliśmy inaczej o tym, co oznacza zapewnienie klientom łączności i dlatego współpracujemy z najlepszymi, aby zapewnić zasięg przekraczający wszystko, co klienci widzieli do tej pory – podkreślił w komunikacie Mike Sievert, prezes T-Mobile. - To więcej niż tylko przełomowy sojusz, reprezentuje to dwóch przełomowych innowatorów w branży, którzy rzucają wyzwanie starym sposobom robienia rzeczy, aby stworzyć coś zupełnie nowego, co jeszcze bardziej połączy klientów i przestraszy konkurencję.
Aby zapewnić zapowiadaną usługę, firmy stworzą nową sieć, zarządzaną z satelitów Starlink z wykorzystaniem średniego pasma częstotliwości T-Mobile w całym kraju. Ta usługa satelitarno-komórkowa ma zapewnić całkowite pokrycie prawie wszędzie, gdzie klient może zobaczyć niebo. Sieć będzie miała jednak swoje ograniczenia. Wydajność połączeń ma wynosić od 2 do 4 Mb/s na jedną komórkę radiową Starlinka. W praktyce oznacza to możliwość wysyłania i odbioru SMS-ów oraz przeglądania wideo pod warunkiem, że z komórki nie będzie korzystać zbyt wielu użytkowników jednocześnie.
Czytaj także: Bill Gates: Starlink mocno obniża ceny w Polsce: internet można mieć taniej o ponad 200 zł
Dzięki tej technologii T-Mobile planuje zapewnić klientom zasięg SMS-ów praktycznie wszędzie na terenie kontynentalnych Stanów Zjednoczonych, Hawajów, części Alaski, Puerto Rico i wód terytorialnych, nawet poza sygnałem sieci T-Mobile, zaczynając od wersji beta na wybranych obszarach do końca przyszłego roku, po planowanych przez SpaceX startach satelitów. Wiadomości tekstowe, w tym SMS, MMS i uczestniczące aplikacje do przesyłania wiadomości, umożliwią klientom pozostanie w kontakcie i dzielenie się doświadczeniami niemal wszędzie. Następnie firmy planują dodać obsługę głosu i danych.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Amerykański T-Mobile i Elon Musk zlikwidują komórkowe „białe plamy” w USA