Biedronka rośnie wolniej od Dino. Tyle sklepów otworzyła w tym roku
W pierwszej połowie 2025 roku sprzedaż w sklepach Biedronka zwiększyła się rok do roku o 5 proc., przy czym sprzedaż porównywalna wzrosła tylko o 0,9 proc. Sieć ma już 3,8 tys. sklepów, w tym pierwsze na Słowacji, przy czym otwiera ich dwa razy mniej niż Dino.
 
                                Przychody sprzedażowe sieci Biedronka w zeszłym półroczu zwiększyły się r/r o 7,1 proc. do 12,35 mld euro, z czego w drugim kwartale – o 10,7 proc. do 6,41 mld (wyższa dynamika niż w pierwszym kwartale wynika w sporym stopniu z tego, że Wielkanoc w br. wypadał w drugiej połowie kwietnia, kilka tygodni później niż przed rokiem).
Drugi kwartał w Biedronce lepszy dzięki Wielkanocy
Licząc w złotych, półroczne przychody Biedronki poszły w górę r/r o 5 proc., na co złożył się wzrost o 0,3 proc. w pierwszym kwartale i o 9,7 proc. w drugim.
CZYTAJ TEŻ: Biedronka ścięła wydatki reklamowe. W górę Media Expert i Kaufland
Dynamika sprzedaży porównywalnej (czyli w takiej samej liczbie sklepów co przed rokiem) wyniosła jedynie 0,9 proc. W pierwszym kwartale nastąpił spadek o 3,5 proc., zaś w drugim wzrost o 5,3 proc.

Z kolei należąca także do Jeronimo Martins sieć drogerii Hebe wypracowała w minionym półroczu 297 mln euro przychodów sprzedażowych (9,4 proc. w górę r/r/), z czego 152 mln w drugim kwartale (7,2 proc. w górę).
Półroczna sprzedaż liczona w złotych zwiększyła się r/r o 7,3 proc., a w ujęciu porównywalnym – o 1,3 proc. W drugim kwartale te dynamiki wyniosły, odpowiednio, 6,2 i 0,7 proc.
CZYTAJ TEŻ: UOKiK uderza we właściciela Biedronki. Tym razem chodzi o pracę
Całe Jeronimo Martins w zeszłym półroczu zwiększyło wpływy o 6,7 proc. do 17,4 mld euro, z czego w drugim kwartale – o 9,6 proc. do 9,02 mld (bez zmian kursów walutowych było to o równe 6 i 10 proc. w górę). W całym półroczu Biedronka stanowiła 70,8 proc. tego wyniku, zaś Hebe – 1,7 proc.

Biedronka także na Słowacji
Przychody Biedronki rosną przede wszystkim dlatego, że sieć ciągle otwiera nowe sklepy. Na początku marca br. uruchomiła swoją pierwszą placówkę na Słowacji, a do końca 2026 roku chce tam mieć ich 50.
Na koniec czerwca br. działały 3 802 sklepy tej sieci, o 182 więcej niż przed rokiem. Tylko w minionym półroczu przybyło ich netto 72: uruchomiono 81 (z czego 56 w pierwszym kwartale), a zamknięto dziewięć.
Biedronka rozwija swoją sieć sprzedażową w znacznie słabszym tempie od Dino Polska, które, jak już opisywaliśmy, w zeszłym półroczu uruchomiło netto 147 sklepów i na koniec czerwca miało ich 2 835.
U Biedronki podobne plany dotyczą całego 2025 roku: chce zwiększyć liczbę swoich placówek o 130–150, wyremontować ok. 200 ora uruchomić kolejne centrum dystrybucyjne (obecnie ma ich 17).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Natomiast sieć Hebe w ciągu zeszłego półrocza otworzyła netto tylko osiem sklepów i na koniec czerwca miała ich 388, wobec 361 rok wcześniej.
Półroczne wydatki inwestycyjne Jeronimo Martins na Biedronkę wzrosły r/r ze 121 do 239 mln euro, a ich udział w łącznej puli inwestycji koncernu (ta poszła w górę z 396 do 546 mln euro) – z 31 do 44 proc.

Większy zysk z Biedronki, niższy z Hebe
Biedronka zapewnia też właścicielowi zdecydowaną większość zysku. Na poziomie EBITDA jej półroczny zysk poszedł w górę z 878 do 956 mln euro, a marża – z 7,6 do 77 proc.
W przypadku Hebe nastąpił spadek z 20 do 18 mln euro zysku i z 7,3 do 6,2 proc. marży EBITDA.

Cały koncern Jeronimo Martins w zeszłym półroczu wypracował wzrost przychodów sprzedażowych r/r z 16,3 do 17,4 mld euro. Jego zysk operacyjny zwiększył się z 465 do 526 mln, a zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej – z 253 do 269 mln.

 
                     Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter



 
                                                                                                                 
                                     
                                     
                                     
                     
                     Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
                Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”     Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
                Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?     Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
                Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?     Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
                Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu      Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
                Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku     
                         
                         
                         
                        
Dołącz do dyskusji: Biedronka rośnie wolniej od Dino. Tyle sklepów otworzyła w tym roku