Black Friday i Cyber Monday - klientów przed łowieniem okazji w tym roku może wstrzymywać inflacja
Ostatnie dni listopada, jak co roku, będą pod znakiem promocji cenowych z okazji Black Friday i Cyber Monday. jak wynika z badania payback, choć o listopadowych promocjach słyszało ponad 80 proc. badanych, to skorzystać z okazji planuje nieco ponad 33 proc. Inflacja i szalejąca drożyzna u części klientów hamują zakupowy entuzjazm.
O akcjach promocyjnych Black Friday i Cyber Monday wiedzą prawie wszyscy respondenci Payback Opinion Poll, bo aż 84 proc. osób, które wzięły udział w badaniu. Jeśli natomiast chodzi o odsetek osób, które umieją wskazać konkretne daty obu tych dni, wynik przedstawia się gorzej. Ponad połowa ankietowanych (56 proc.) nie wie, kiedy dokładnie w tym roku wypadają Black Friday i Cyber Monday.
W tym roku z kolei w akcjach z okazji Black Friday i Cyber Monday zamierza wziąć udział 36 proc. ankietowanych. Blisko 60 proc. respondentów nie zdecydowało jeszcze, czy w tym czasie skorzysta z promocji zakupowych.

Moda i elektronika na zakupowym podium
A jak wyglądają nasze koszyki zakupowe podczas tych dwóch wyjątkowych dni? Te różnią się w zależności od płci konsumentów. I tak, w ubiegłym roku najchętniej wybierana kategoria produktów wśród pań to odzież i buty (29 proc. kobiet), na drugim miejscu znalazły się kosmetyki i perfumy (17 proc.), a na trzecim, ex aequo, artykuły dla dzieci, elektronika i artykuły spożywcze, które wskazało po 9 proc. respondentek. Wśród panów, co czwarty kupował elektronikę, 20 proc. mężczyzn korzystało z ofert sklepów z odzieżą lub obuwiem, a 11 proc. wybrało artykuły RTV/AGD.
W tym roku najwięcej, bo 26 proc. konsumentek ponownie kupi odzież lub buty, 17 proc. - kosmetyki i perfumy, a po ok. 8 proc. poszukiwać będzie promocyjnych cen produktów spożywczych lub artykułów wyposażenia wnętrz. Wśród panów najatrakcyjniejszą kategorią produktów nadal pozostaje elektronika, którą wskazał co czwarty mężczyzna. Odzież lub buty zamierza kupić w tym czasie 21 proc. respondentów płci męskiej, a 14 proc. artykuły RTV/AGD.

Co więcej, ponad połowa wszystkich respondentów (52 proc.), chce wykorzystać nadchodzące okazje, by wcześniej znaleźć prezenty z okazji Mikołajek lub Bożego Narodzenia.
Ile wydamy na Black Friday?
Jak wynika z badania Payback, 27 proc. konsumentów na zakupy z okazji Black Friday i Cyber Monday planuje wydać między 301 zł a 500 zł, a co czwarty ankietowany – pomiędzy 101 a 300 zł.

- Nasze zakupowe apetyty w tych dniach mogą być tym większe, im wyższe będą rabaty, jakie zaoferują nam sklepy. W naszym badaniu 31 proc. respondentów przyznało, że liczą na promocje rzędu 50-70 proc., a 30 proc. ankietowanych spodziewa się obniżek przynajmniej na poziomie 30-50 proc. - dodaje Katarzyna Grzywaczewska.
O atrakcyjnych cenowo okazjach najczęściej dowiadujemy się online – przede wszystkim przeglądając media społecznościowe, które wskazało 43 proc. ankietowanych, na stronach z ofertami promocyjnymi (40 proc.) lub bezpośrednio na stronach poszczególnych sklepów lub producentów, które odwiedza co trzeci respondent. Poszukiwania konkretnych promocji rozpoczynają się zwykle, bo w przypadku blisko 40 proc. konsumentów, na kilka dni przed Black Friday i Cyber Monday.
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu Payback w dniach 19-20.10 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1332 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Black Friday i Cyber Monday - klientów przed łowieniem okazji w tym roku może wstrzymywać inflacja