Inflacja osłabia Black Friday. Polacy nie wydadzą więcej
Z uwagi na inflację oraz sytuację geopolityczną Polacy rozważniej wydają pieniądze, w związku z czym nie spodziewamy się dużej różnicy w sprzedaży podczas tegorocznego Black Friday względem poprzednich lat - oceniła w rozmowie z PAP prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Renata Juszkiewicz.
Black Friday, czyli dzień wielkich obniżek cen w sklepach, przypada tradycyjnie w pierwszy piątek po amerykańskim Dniu Dziękczynienia. W tym roku jest to 29 listopada. W Polsce to "święto wyprzedaży" na dobre przyjęło się od 2015 roku.
Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD) Renata Juszkiewicz podkreśliła w rozmowie z PAP, że Black Friday co roku cieszy się ogromnym zainteresowaniem konsumentów. W jej ocenie "jest to jeden z najważniejszych dni związanych z handlem w skali roku, szczególnie że przypada w okresie przedświątecznym".
Co Polacy kupują w Black Friday
"Polacy mając na uwadze, że Black Friday odbywa się w okresie przedświątecznym, stawiają podczas zakupów przede wszystkim na prezenty pod choinkę i inne rzeczy, które kojarzą się ze świętami" - wskazała.
Dodała, że największym zainteresowaniem polskich konsumentów podczas zakupów robionych tego dnia cieszy się elektronika - głównie sprzęt AGD. Konsumenci często polują również na lepsze ceny odzieży, obuwia, kosmetyków, produktów codziennego użytku i produktów spożywczych - dodała.
Szefowa POHiD wyjaśniła, że sklepy w ramach przygotowań do Black Friday często wcześniej ustalają i wysyłają do klientów specjalną ofertę, dzięki czemu konsumenci w dniu obniżek są już zorientowani, co można wtedy kupić po niższej cenie.
Ekspertka zauważyła, że w ostatnich latach zauważyć można zmiany w sposobie wydawania pieniędzy przez Polaków. "Widzimy różnicę w zasobności portfela polskich konsumentów z uwagi na inflację i sytuację geopolityczną oraz gospodarczą. Polacy obecnie rozważniej wydają pieniądze, szczególnie że tych pieniędzy na tego typu wydatki nie zostaje im więcej, tylko raczej mniej" - zauważyła Juszkiewicz.
Jak dodała, z uwagi na to, że polscy konsumenci w ostatnich latach wydają mniej pieniędzy, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji "podczas tegorocznego Black Friday nie spodziewa się dużej różnicy w sprzedaży względem poprzednich lat"
Prezes POHiD dopytywana o to, czy Black Friday jest dniem, w którym odnotowywana jest największa ilość sprzedaży w okresie bożonarodzeniowym oceniła, że dzień ten jest porównywalny z okresem tuż przed Wigilią. "Black Friday przede wszystkim dotyczy produktów non-foodowych, natomiast przed samymi świętami konsumenci nastawieni są już bardziej na zakup produktów spożywczych" - podkreśliła.
"Każdy przedsiębiorca we własnym zakresie decyduje, czy obniża ceny tylko w Black Friday, czy przedłuża tę ofertę na cały tydzień - tzw. Black Week. Wiele zależy od asortymentu sklepu" - podsumowała.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Inflacja osłabia Black Friday. Polacy nie wydadzą więcej