Blik planuje wprowadzenie „Request for payment”. Szybsze rozliczenia w aplikacji mobilnej
Polski Standard Płatności, operator platformy Blik otrzymał od prezesa Narodowego Banku Polskiego zgodę na wprowadzenie rozwiązania „Request for payment”. Pozwoli ono na wysyłanie prośby o dokonanie płatności i jej szybką realizację w aplikacji mobilnej. Pierwsze polskie banki mają wprowadzić usługę w pierwszym kwartale 2020 roku.

Polski Standard Płatności (PSP), operator platformy Blik poinformował o planach wprowadzenia w Polsce w niedalekiej przyszłości nowego sposobu realizowania płatności bezgotówkowych. Firma otrzymała od prezesa NBP zgodę na uruchomienie platformy „Request for payment” („Prośba o przelew na telefon Blik”). Będzie to pierwsza nowa funkcja, jaką banki w nieodległej perspektywie udostępnią użytkownikom aplikacji mobilnych.
Jak wyjaśnia PSP przez aplikację banku można będzie poprosić innego użytkownika o przesłanie pieniędzy wraz z opisem wskazującym na to, czego dotyczy rozliczenie. W najbliższym czasie „Prośba o przelew na telefon Blik” wdrożona zostanie w dwóch pierwszych bankach będących uczestnikami Systemu Płatności Mobilnych Blik.
Według zapowiedzi osoba, która używa Blika będzie mogła wysłać do innego użytkownika prośbę o przelew. Odbiorca otrzyma w aplikacji mobilnej swojego banku powiadomienie o takiej prośbie. Będzie mógł ją zaakceptować lub odrzucić wstrzymując tym samym transakcję. Prośba o przelew będzie czekała na reakcję odbiorcy przez 72 godziny. Jeśli zostanie zignorowana, jej autor otrzyma powiadomienie o tym, że odbiorca nie odpowiedział.
- Przekazywanie pieniędzy w bezpiecznym środowisku aplikacji bankowych wciąż zyskuje na popularności. Wzajemne rozliczenia będą jeszcze wygodniejsze - wyjaśnia w komunikacie Marcin Waldowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Produktu w PSP. - Prośba o przelew na telefon Blik całkowicie zmienia sposób, w jaki będziemy oddawać sobie pieniądze.
Usługa będzie w całości realizowana w ekosystemie bankowym, wyłącznie po zalogowaniu do aplikacji mobilnej. Nie będzie możliwości wysłania prośby do osób, które nie korzystają z usługi „Przelew na telefon Blik”. To ma gwarantować, że pieniądze przelejemy wyłącznie do znanej nam osoby, której tożsamość została zweryfikowana przez bank. Banki będą mogły wdrożyć usługę „Prośba o przelew na telefon Blik” także w takiej wersji, która umożliwi wysłanie prośby do kilku osób jednocześnie. Rozwiązanie otwiera też możliwość podzielenia większej kwoty we wzajemnym rozliczeniu.
PSP potwierdza, że dysponuje technologią umożliwiającą połączenie, w ramach środowiska aplikacji mobilnej banku, komunikacji związanej z prośbą o przelew z przelewem realizowanym jako efekt tej komunikacji.
- Największe banki oraz firmy technologiczne na świecie ścigają się w pracach nad wprowadzeniem rozwiązań umożliwiających przeniesienie relacji między użytkownikami związanej z płatnościami do jednego kanału - podkreśla Dariusz Mazurkiewicz, prezes PSP. - Czyli umożliwienie w jednym kanale poproszenia o płatność oraz jej zrealizowania. Eksperci nie mają wątpliwości, że to przełomowe rozwiązanie, które całkowicie zredefiniuje rynek płatności. My dziś jesteśmy gotowi i udostępniamy rozwiązanie, które nie tylko jest oczekiwane przez użytkowników, ale ma ogromny potencjał do tworzenia przez banki nowych funkcji płatniczych.
W III kwartale 2019 roku użytkownicy wykonali 56,6 mln transakcji Blikiem. Od początku roku było ich razem 146 mln. Blik jest najpopularniejszy w e-commerce, rośnie jednak także liczba operacji w tradycyjnych terminalach płatniczych.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Blik planuje wprowadzenie „Request for payment”. Szybsze rozliczenia w aplikacji mobilnej