Sektor farmaceutyczny zwiększył nakłady reklamowe, liderem Aflofarm
W I kwartale 2017 r. branża farmaceutyczna przeznaczyła na promocję ponad 311 mln zł, czyli o 10% więcej niż rok temu. Niekwestionowanym liderem wydatków na reklamę w tym sektorze jest Aflofarm - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.
Reklamodawcy z kategorii farmaceutyki i parafarmaceutyki w I kwartale 2017 r. wydali ponad 299 mln zł na promocję, co stanowi 96% wydatków całego sektora produktów farmaceutycznych.
Reklama usług zdrowotnych to 3% nakładów, a sprzętu medycznego - 1%. Nakłady na promocję usług zdrowotnych wzrosły o 41% rok do roku.

Reklamodawcy najchętniej promowali środki przeciw przeziębieniu (30% udziału). Nakłady zmalały jednak o 6% rok do roku i wyniosły ponad 94 mln zł. Na drugim miejscu bez zmian uplasowały się witaminy, środki pobudzające i środki odpornościowe (19% udziału), a na trzecim środki wspomagające układ trawienny (8% udziału).
"Tradycyjnie już wydatki tej branży charakteryzują się dużą sezonowością. W pierwszym kwartale najwięcej reklam stanowiły reklamy środków przeciw przeziębieniu i wspomagających odporność oraz witamin. Jest to kluczowy okres sprzedażowy, dlatego wyraźnie widać rosnącą aktywność marek z tego segmentu." – powiedział Bartosz Zientek, group account director, Codemedia.
Kolejny raz zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Aflofarm z wydatkami na poziomie 94 mln zł i wzrostem o prawie 25%. Na drugim miejscu uplasowało się USP Zdrowie (26 mln zł). Na 3. z 4. miejsca awansowała Polpharma Zakłady Farmaceutyczne. Olimp Laboratories produkujący suplementy diety zanotował spadek z 3. na 6. pozycję i nakładów o 17%.
W TOP 10 reklamowanych marek w I kwartale 2017 r. miejsca na podium zajęły środki przeciwbólowe: Ibuprom (awansował z 6. miejsca), Apap (stracił pozycję lidera) i Gripex. Poza tym zaobserwowano bardzo duży wzrost aktywności reklamowej preparatu Molekin, który wskoczył na 6. miejsce, wydając na promocję ponad 4 mln zł (wzrost o 394%).
Tradycyjnie już sektor produktów farmaceutycznych najchętniej i najwięcej inwestuje w reklamę telewizyjną (60%). Drugim najpopularniejszym medium jest radio (20%), a trzecim magazyny (14%). W tym kwartale wyraźnie widać wzrost zainteresowania reklamą w magazynach - o 62% w stosunku do I kwartału ub.r. Tylko 2% nakładów jest przeznaczana na promocję w internecie.

Aflofarm konsekwentnie w reklamę telewizyjną inwestuje mniej niż średnia – w analizowanym kwartale było to 42%. Silnie za to stawia na radio lokując tam prawie 40% swojego budżetu. Z kolei USP Zdrowie i Polpharma Zakłady Farmaceutyczne wyraźnie preferują telewizję jako medium reklamowe, gdzie wydają odpowiednio 89% i 83% swoich środków.
Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Sektor farmaceutyczny zwiększył nakłady reklamowe, liderem Aflofarm