Burberry usuwa z kampanii zdjęcie modelki po mastektomii
Luksusowy dom mody Burberry wystartował w zeszłym tygodniu z walentynkową kampanią zatytułowaną „B:MINE”, która zawierała zdjęcie modelki z bliznami po podwójnej mastektomii. Marka - w obliczu krytyki internautów - usunęła tę fotografię.
Luksusowy dom mody Burberry rozpoczął w ub. tygodniu kampanię pod hasłem B:MINE”, nawiązującą do zbliżających się Walentynek. Jednym z jej elementów było zdjęcie dwóch tulących się do siebie kobiet, z których jedna była naga, a na jej klatce piersiowej widoczne był blizny po podwójnej mastektomii.
To właśnie to zdjęcie wywołało falę krytyki w internecie. Markę oskarżono o „upiększanie” procedury mastektomii, często stosowanej w leczeniu raka lub w przypadku zmiany płci. Inni twierdzili, że Burberry niesłusznie włącza się do programu politycznego.
Jedna z chrześcijańskich konserwatywnych grup o nazwie Concerned Women for America tak skomentowała tę reklamę: „Nowa kampania reklamowa Burberry nie ma nic wspólnego ze sprzedażą ubrań, ale chodzi o wpajanie młodym kobietom ideologii, że urodziły się w niewłaściwym ciele i że jedynym sposobem na poprawę samopoczucia jest stać się chłopcem”.
W miarę narastania krytyki Burberry usunął zdjęcia ze swoich witryn w sieci, nie wydała jednak na ten temat żadnego oświadczenia. Kadr ze zdjęcia można ciągle zobaczyć na wideo, które znajduje się na profilu Burberry na Instagramie.
Takie podejście marki rozgniewało z kolei grupy aktywistów. Danielle St James, dyrektor naczelna transseksualnej organizacji charytatywnej Not A Phase, powiedziała serwisowi The Drum, że decyzja o usunięciu zdjęcia „odzwierciedla całkowity brak uczciwości ze strony marki”.
„Jako społeczeństwo nauczyliśmy się w ciągu ostatniej dekady, jak reprezentacja może całkowicie zmienić czyjeś życie, zobaczenie siebie odzwierciedlonego w czyjejś wizji w mediach jest niezwykle ważne; bez tego każdy, kto nie pasuje do prostego, cis, białego, pełnosprawnego wizerunku, który był celebrowany wyłącznie przed ostatnimi czasami, ma poczucie, że nie pasuje ”- komentuje St James.
Kampania rozpoczęła się w momencie, gdy Burberry podejmuje szereg działań na rzecz zaangażowania nowej, młodszej grupy docelowej klientów. Zeszły rok był punktem zwrotnym dla marki, a jej współpraca z marką odzieży ulicznej Supreme pomogła poszerzyć bazę konsumentów.
Z kolei Steven Braines, współzałożyciel agencji integracyjnej o nazwie He She They, uważa, że zbyt wiele marek próbuje czerpać zyski ze społeczności LGBTQ+. „Każda firma może stać z nami w społeczności LGBTQ+, gdy ma coś do zyskania, prawdziwy sojusz jest wtedy, gdy marki stoją po stronie społeczności, gdy mają coś do stracenia”.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Burberry usuwa z kampanii zdjęcie modelki po mastektomii