TVP podnosi ceny reklam na 2019 rok. Negocjacje dla marketerów z budżetami od 21 mln zł
Biuro Reklamy Telewizji Polskiej ogłosiło zasady sprzedaży reklam obowiązujące w 2019 roku. Próg wydatków rocznych uprawniających do indywidualnych rabatów podniesiono z 15 do 21 mln zł. Podwyżka cen reklam dla tv ma zamknąć się w przedziale 6-16 proc.
Jedną ze zmian wobec zasad obowiązujących w br. jest modyfikacja progów budżetowych. Dotychczas w przedziale wydatków między 4 a 8 mln zł były trzy progi: 4-4,99 mln zł, 5-6,49 mln zł i 6,5-7,99 mln zł. W 2019 roku są tylko 2: 4-5,99 mln zł i 6-7,99 mln zł.
Jak podaje Biuro Reklamy TVP, wprowadzono "jeszcze większą transparentność obejmując regulacjami budżety powyżej 15 mln zł rocznie".
Negocjacje od 21 mln zł
W 2018 roku wydatki roczne powyżej 15 mln zł uprawniały do negocjacji warunków handlowych. Teraz próg ten zwiększono do 21 mln zł, a co za tym idzie wprowadzono dwa nowe progi: 15-17,99 mln zł i 18-20,99 mln zł.
- Generalne zasady pozostają niezmienione. Nasza polityka handlowa pozostaje jawna, równa i otwarta dla wszystkich klientów. Dokonaliśmy korekty cen, co wiąże się to z tym, że popyt na reklamę telewizyjną wciąż rośnie - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Ewelina Czuba, dyrektor Biura Reklamy TVP. Argumentuje, że rośnie procentowy odsetek reklam sprzedawanych według cennika, coraz więcej marek reklamuje się w telewizji - w ciągu siedmiu ostatnich lat liczba reklamowanych brandów wzrosła o 700. Zwraca też uwagę, że rośnie popyt przy stałej podaży zasobów reklamowych. To skłania coraz większą liczbę reklamodawców do poszukiwania precyzyjnych form dotarcia, czyli np. zakupu cennikowego.
Droższe reklamy w TVP
Podwyżka cen w TVP w 2019 roku ma wynieść od 6 do 16 proc., a w internecie - ok. 10 proc. - Podnieśliśmy wielkość rocznych wydatków, dla których ceny są publicznie znane. W zeszłym roku wydłużyliśmy politykę regulowaną dla wszystkich klientów, którzy deklarują budżet co najmniej 15 mln zł. W przyszłym roku będzie to 21 mln, czyli obejmujemy jawnymi zasadami zasadniczą większość rynku – dodaje nasza rozmówczyni.
Upusty dla poszczególnych progów za udział zakupu z cennika pozostał praktycznie na tym samym poziomie i mieszczą się w przedziale od 30 do 50 proc. Rabat do 30 proc. otrzymają marketerzy z budżetem rocznym do 0,19 mln zł, a najwyższy – do 50 proc. ci z wydatkami od 12 do 14,99 mln zł. Firmy wydające powyżej 15 mln zł będą negocjować te rabaty indywidualnie.
Niewielką zmianę wprowadzono w zasadach dotyczących upustów za zakup z cennika. W br. najniższy upust do 5 proc. dostawali ci reklamodawcy, których udział cennika mieścił się w przedziale 50-59,99 proc.
W 2019 roku reklamodawcy, których udział cennika nie przekroczy 59,99 proc. nie dostaną żadnego dodatkowego z tego tytułu rabatu. Na 10 proc. upust mogą liczyć ci z udziałem cennika od 60 do 69,99 proc., a na 30 proc. upustu - ci, którzy 100 proc. czasu reklamowego kupią po cenniku, a nie w pakiecie.
Ewelina Czuba dodaje, że fundamentalnych zmian w zasadach sponsoringu nie będzie. - Podkreślamy, że nasz produkt jest coraz bardziej atrakcyjny. Poza rozwojem oferty serialowej i rozrywkowej Telewizja Polska zainwestowała także w prawa do transmisji wydarzeń sportowych, w związku z tym wprowadzamy zmiany zasad reklamowania się w blokach reklamowych przy wydarzeniach sportowych emitowanych na dwóch antenach jednocześnie. Obecnie te pasma to dla nas CRÈME DE LA CRÈME – mówi szefowa BR TVP.
W rozmowie z Wirtualnemedia.pl dodaje, że ważną częścią tej polityki jest internet. - Dynamicznie rosnącą widownię ma nasza oferta wideo na żądanie - VOD TVP i znakomicie uzupełnia kampanie reklamowe prowadzone w telewizji. Wysokie zainteresowanie ze strony użytkowników, ale też i reklamodawców, obserwujemy na naszych stronach i aplikacji Sport.TVP.pl. Dziś niemal do każdej transmitowanej w TVP imprezy mamy także prawa online - podkreśla Ewelina Czuba.
Wprowadzono nowe ceny pakietów wideo: TVP RON – 150 zł, pakiet Mężczyzna – 195 zł, pakiet Kobieta – 210 zł i pakiet Video – 205 zł.
Kolejną modyfikacją są zmiany w dopłatach: za spot interaktywny w wysokości 20 proc., a za wykluczenie serwisu, treści czy kategorii w pakiecie – 20 proc.
W ofercie założono inflację cennikową dla podstawowych produktów wideo na poziomie 10 proc. Nie wprowadzono podwyżki cennikowej dla display, a zmiany w dopłatach mają mieć charakter kosmetyczny.
Biuro Reklamy TVP jako drugie, po TVN Media podało zasady sprzedaży reklam na 2019 rok. Polsat Media takich informacji nie upublicznia.
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost wpływów z abonamentu radiowo-telewizyjnego o 69,9 proc. do 622,5 mln zł oraz spadek przychodów z reklam i sponsoringu o 8,4 proc. do 798,6 mln zł. Publiczny nadawca osiągnął 0,5 mln zł zysku netto.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 


Dołącz do dyskusji: TVP podnosi ceny reklam na 2019 rok. Negocjacje dla marketerów z budżetami od 21 mln zł