Coraz mniej Polaków zainteresowanych kulturą i sztuką, muzea popularniejsze od teatrów (infografika)
W ciągu ostatniego roku co czwarty Polak odwiedził muzeum, aby obejrzeć tam stałą ekspozycję (24%) lub wystawę muzealną (27%) - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Wizyta w muzeum jest wśród pięciu wydarzeń kulturalnych, w których Polacy najczęściej uczestniczą osobiście, zaraz po projekcjach filmowych oraz festynach.
Jednocześnie w ciągu ostatniego roku o 13 pkt. proc. spadł odsetek osób deklarujących zainteresowanie kulturą i sztuką. Głównym powodem nie jest, jak poprzednio, brak środków finansowych, a brak czasu.
Wizyta w muzeum czy galerii to jeden z najczęstszych sposobów na osobisty kontakt z kulturą. Zainteresowaniem cieszą się zarówno stałe ekspozycje muzealne, jak i wystawy czasowe. Również organizowana od wielu lat "Noc Muzeów" to jedno z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń kulturalnych wśród Polaków.

W 2016 r. spadł odsetek osób deklarujących zainteresowanie kulturą. Uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych deklarują w takim samym stopniu kobiety jak i mężczyźni. Częściej uczestnikami wydarzeń kulturalnych są ludzie młodzi, z wyższym wykształceniem oraz mieszkańcy miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

Deklarowaną, główną przyczyną rezygnacji z uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych jest brak czasu, który wskazuje ponad połowa osób nieuczestniczących w życiu kulturalnym. Co ciekawe, w porównaniu z rokiem poprzednim, ponad dwukrotnie mniej osób wskazuje brak środków finansowych jako główną przyczynę rezygnacji z udziału w wydarzeniach kulturalnych.

Zdecydowanie najczęściej informacje na temat wydarzeń kulturalnych respondenci czerpią z internetu, a znacznie rzadziej - z reklam czy programów telewizyjnych.

Badanie Sponsoring Monitor na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce jest realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat. W 2016 r. zastosowano mix metod ilościowych - wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu epanel.pl. Zrealizowanych zostało N=1510 wywiadów CATI oraz N=3751 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Coraz mniej Polaków zainteresowanych kulturą i sztuką, muzea popularniejsze od teatrów (infografika)