SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Młodzi ludzie porzucają telewizję. Więcej YouTube na telewizorze

W 2024 roku mieszkańcy Wielkiej Brytanii poświęcili telewizji o 4 proc. mniej czasu niż w poprzednik – wynika z corocznego raportu Ofcom, odpowiednika Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, o preferencjach medialnych obywateli. Spadek popularności linearnych kanałów, widać przede wszystkim wśród młodych widzów.

Telewizory w sklepie ze sprzętem elektronicznym Telewizory w sklepie ze sprzętem elektronicznym

W zeszłym roku Brytyjczycy spędzali przed telewizorem średnio 2 godziny 24 minuty dziennie. Dla porównania, z czerwcowego badania The Gauge Nielsena wynika, że Polacy spędzali przed dużymi ekranami 3 godziny 37 minut dziennie. W maju było to 3 godziny 50. Warto zauważyć, że dane z Wielkiej Brytanii dotyczą całego roku, a nie cieplejszych miesięcy, kiedy wszędzie spada czas poświęcony na telewizję.

„Telewizja z zaplanowaną ramówką jest czymś coraz bardziej obcym”

Jak zauważa broadbandtvnews.com, na wyspach brytyjskich szczególny spadek popularności telewizji widać wśród młodych odbiorców. Poświęcali oni na linearne kanały średnio 17 minut dziennie. Tylko 45 proc. z grupy wiekowej 16-24 oglądało telewizję przynajmniej raz w tygodniu. W 2023 roku odsetek ten wyniósł 48 proc.

– Telewizja z zaplanowaną ramówką jest  czymś coraz bardziej obcym dla młodszych widzów, a YouTube jest dla wielu odbiorców pierwszym wyborem, do którego się zwracają, gdy biorą do ręki pilota od telewizora. Zauważyliśmy też, że starsi dorośli także  sięgają po tę platformę w ramach swojej codziennej diety medialnej – powiedział Ed Leighton, dyrektor zespołu Ofcom ds. strategii i badań.

YouTube jest obecnie drugą najczęściej wybieraną usługą medialną w Wielkiej Brytanii po BBC. Platforma wyprzedziła nawet nadawcę ITV. Brytyjczycy spędzali w zeszłym roku przy treściach na YouTube średnio 39 minut dziennie, z czego 16 minut odbywało się za pośrednictwem telewizora.

Widzowie powyżej 55. roku życia oglądają prawie dwukrotnie więcej treści na YouTube niż przed rokiem (11 minut dziennie w grudniu 2024 roku w porównaniu z 6 minutami w styczniu 2023 roku). 42 proc. wszystkich odtworzeń na YouTube odbywało się za pośrednictwem telewizorów (wzrost z 33 proc. w 2023 roku).

YouTube w ciągu 20 lat swojej działalności przeszedł znaczącą metamorfozę. To już nie serwis społecznościowy z krótkimi filmikami internautów w słabej jakości. Na platformie znajdziemy szereg treści, które są alternatywą dla tych udostępnianych przez nadawców. To na przykład programy publicystyczne, formaty podróżnicze, które powstają na całym świecie w jakości 4K, a nawet produkcje typu reality.

Ofcom ostatnio wezwał rząd do przyjęcia przepisów, które zmuszą YouTube do eksponowania treści informacyjnych przygotowanych przez nadawcę publicznego BBC i inne stacje działające w kraju. Regulator zauważa, że coraz więcej osób czerpie informacje głównie z platform typu YouTube czy TikTok. Ma to nieść ryzyko dezinformacji. 

Dołącz do dyskusji: Młodzi ludzie porzucają telewizję. Więcej YouTube na telewizorze

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl