Rekordowa liczba zgłoszeń dotyczących cyberbezpieczeństwa
Specjaliści z CERT odnotowali w drugim tygodniu stycznia rekordową liczbę prawie 45 tys. zgłoszeń dotyczących cyberzagrożeń. Najwięcej dotyczyło podejrzanych wiadomości SMS.
"W ubiegłym tygodniu (5-11.01.2024) zespół CERT Polska zanotował rekordową liczbę zgłoszeń. Analitycy, pracujący przez całą dobę i 365 dni w roku, przyjęli w tym okresie aż 44396 zgłoszeń, dotyczących zwłaszcza podejrzanych wiadomości SMS. Przełożyło się to na 2381 zarejestrowanych incydentów bezpieczeństwa" - poinformowała NASK w raporcie "Cyberbezpieczeństwo i przeciwdziałanie dezinformacji".
Większość incydentów dotyczyła podejrzanych wiadomości SMS. CERT radzi, by wiadomości SMS, które zostaną uznane za podejrzane, przesłać na numer 8080. Więcej informacji o tym, w jaki sposób bronić się przed oszustwami znajduje się na: cert.pl/baza-wiedzy/fałszywe-smsy.
Zespół CERT Polska obecnie ostrzega też przed kolejną formą oszustwa wymierzonego w klientów banków. Przestępcy rozsyłają wiadomości e-mail, naśladujące pod względem przekazu i wyglądu autentyczną korespondencję bankową.
"W treści wiadomości pojawia się informacja o nieudanym logowaniu lub/i blokadzie konta bankowego. Często do wiadomości e-mail dodany jest też załącznik w formacie PDF, wzorowany na korespondencji bankowej i zawierający link" - poinformowali analitycy. Link zawarty w wiadomości lub dołączonym do niej dokumencie prowadzi do fałszywej strony internetowej łudząco podobnej do strony bankowości elektronicznej. Podanie na niej loginu i hasła daje przestępcom dostęp do konta bankowego i może m.in. spowodować kradzież wszystkich przechowywanych na nim pieniędzy.
CERT Polska wydał też ostrzeżenie przed kolejnymi wariantami kampanii wykorzystującej wizerunki firm kurierskich. Przestępcy masowo rozsyłają do Polaków wiadomości SMS informujące o konieczności wykonania drobnej dopłaty do paczki, np. z powodu nieprecyzyjnego adresu lub opłat celnych. Linki zawarte w treści wiadomości prowadzą do stron, które mają na celu wyłudzenie danych karty płatniczej.
Specjaliści przypomnieli, że aby nie dać się oszukać, należy zawsze sprawdzać w przeglądarce adres strony, na którą przekierował link z otrzymanej wiadomości.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 


Dołącz do dyskusji: Rekordowa liczba zgłoszeń dotyczących cyberbezpieczeństwa