Cyfrowy Polsat poczuł, co to deflacja. Więcej prądu z wiatru, ale ceny mocno w dół
Po wejściu w segment czystej energii grupa Cyfrowy Polsat przekonała się, że ceny tam nie są tak stabilne jak w płatnej telewizji czy telefonii. Holding wyprodukował ponad połowę prądu więcej niż przed rokiem, ale przychody wzrosły dużo słabiej, bo ceny poszły w dół o jedną piątą.
Grupa Cyfrowy Polsat w obszarze energii zeroemisyjnej rozwija się w ramach strategii ogłoszonej pod koniec 2021 roku. Przy czym w rachunkach finansowych holdingu ta działalność na dobre pojawiła się w połowie 2023 roku, gdy firma za 117 mln zł kupiła od kontrolowanego przez Zygmunta Solorza ZE PAK ok. 10,1 proc. spółki PAK-Polska Czysta Energia i stała się jej większościowym akcjonariuszem.
Dużo więcej prądu z wiatru
Jak po ponad roku od tej transakcji wygląda bilans grupy Cyfrowy Polsat na polu energetyki? W trzecim kwartale 2024 roku holding wyprodukował 300,6 GWh prądu, co wobec 191,3 GWh rok wcześniej oznacza wzrost o 57,1 proc.
CZYTAJ TEŻ: Zygmunt Solorz jako deweloper. Spółki Cyfrowego Polsatu nie tak szybko zabudują Port Praski
Stanowiąca większość produkcja energii z biomasy zwiększyła się o 19,5 proc. do 187,7 GWh, a z farm fotowoltaicznych – o 14 proc. do 31,8 GWh. Natomiast produkcja prądu z wiatru poszybowała w górę z 6,3 do 81,1 GWh.
Firma w sprawozdaniu wyliczyła, że wzrost w energii wiatru wynika przede wszystkim z uruchomienia w rozruchu technicznym mocy produkcyjnych na farmach Człuchów (o mocy 72,6 MW) i Przyrów (50,4 MW). – ). Farma fotowoltaiczna Brudzew/Cambria wygenerowała 31,8 GWh energii, co stanowiło wzrost o 3,9 GWh (14 proc.) r/r i wynikało głównie z korzystniejszych warunków pogodowych w analizowanym okresie – dodano.
W trzecim kwartale ub.r. grupa Cyfrowy Polsat prąd z własnej produkcji sprzedawała średnio po 593,8 zł za MWh. Rok do roku nastąpił spadek o 20,6 proc. – Głównie w wyniku niższych rynkowych cen energii połączonych ze wzrostem wolumenu energii produkowanej z wiatru – zaznaczono.
CZYTAJ TEŻ: Za tyle lata Zygmunt Solorz. Ta jego spółka nie jest odlotowym biznesem
W pierwszych trzech kwartałach ub.r. było niewiele lepiej – przeciętna cena za MWh wyniosła 600,4 zł. Holding wyprodukował 721,5 GWh prądu, z czego 447 GWh z biomasy, 197,5 GWh z wiatru i 77 GWh z energii słonecznej.

Przychody jedną trzecią w górę
Znaczący spadek cen przełożył się na to, że wzrost przychodów z energii nie dotrzymał tempa dynamice jej produkcji. W trzecim kwartale ub.r. łączne wpływy segmentu energetycznego grupy Cyfrowy Polsat (czyli ze sprzedaży do odbiorców zewnętrznych prądu z produkcji własnej i z obrotu, ze sprzedaży energii cieplnej i praw majątkowych) sięgnęły 359,1 mln zł. Wobec 272 mln zł przed rokiem oznacza to wzrost o 32 proc.
O ile sprzedaż prądu z własnej produkcji poszła w górę o 257 proc. do 212,2 mln zł, o tyle ta z obrotu zmalała o 21 proc. do 136,8 mln.
CZYTAJ TEŻ: U Solorza zmaleją długi. Dzięki sprzedaży akcji Asseco
Holding zaczął też testową produkcję wodoru – w październiku ub.r. uruchomiono rozruch techniczny 2,5 MW elektrolizera PEM, zlokalizowanego przy elektrowni w Koninie.
Koszty operacyjne segmentu energetycznego zmalały o 18 proc. do 286 mln zł („pod wpływem niższego kosztu własnego sprzedanej energii, wynikającego m.in. z korzystnych warunków dostawy biomasy” – wskazano w raporcie), zaś wydatki inwestycyjne zmniejszyły się o 8 proc. do 277 mln zł.
W efekcie mocno zyskowność segmentu zwiększyła się ponad trzykrotnie. Marża EBITDA poszła w górę o 15,5 pkt proc. do 22,4 proc., a zysk EBITDA – o 217 proc. do 82 mln zł.
Miliard zł z prądu
Z kolei w pierwszych trzech kwartałach ub.r. segment energetyczny grupy Cyfrowy Polsat wypracował 1,045 mld zł przychodów, z czego 178 mln zł od w ramach holdingu. Poniesiono 531,8 mln zł wydatków na aktywa rzeczowe i niematerialne, zaś koszt własny sprzedanej energii poszedł w górę r/r z 255,1 do 698,1 mln zł.
Pion osiągnął 202,9 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 142,5 mln zysku operacyjnego. Aktywa energetyczne firmy były wycenione na 5,31 mld zł, wobec 3,39 mld rok wcześniej.
Energia w strukturze grupy Cyfrowy Polsat jest prawie dwa razy mniejsza od pionu mediów (obejmującego głównie Telewizją Polsat i grupę Interia), który w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wypracował 1,79 mld zł wpływów i 399,9 mln zł skorygowanego zysku EBITDA.
CZYTAJ TEŻ: Cyfrowy Polsat kupił firmę założoną przez byłego wspólnika Solorza
Zdecydowana większość biznesu holdingu to telekomunikacja i płatna telewizja, stanowiące segment usług B2C i B2B. Jego przychody od stycznia do września ub.r. sięgnęły 7,87 mld zł, zaś skorygowany zysk EBITDA – 2,07 mld.

W trzecim kwartale 2024 roku grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła r/r wpływy o 3,6 proc. do 3,58 mld zł, m.in. dzięki o jedną trzecią wyższej sprzedaży energii. Przy spadku wydatków operacyjnych i kosztów obsługi długu zysk netto firmy poszedł w górę ze 102,2 do 249,8 mln zł.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat poczuł, co to deflacja. Więcej prądu z wiatru, ale ceny mocno w dół