Cyfrowy Polsat poczuł, co to deflacja. Więcej prądu z wiatru, ale ceny mocno w dół
Po wejściu w segment czystej energii grupa Cyfrowy Polsat przekonała się, że ceny tam nie są tak stabilne jak w płatnej telewizji czy telefonii. Holding wyprodukował ponad połowę prądu więcej niż przed rokiem, ale przychody wzrosły dużo słabiej, bo ceny poszły w dół o jedną piątą.

Grupa Cyfrowy Polsat w obszarze energii zeroemisyjnej rozwija się w ramach strategii ogłoszonej pod koniec 2021 roku. Przy czym w rachunkach finansowych holdingu ta działalność na dobre pojawiła się w połowie 2023 roku, gdy firma za 117 mln zł kupiła od kontrolowanego przez Zygmunta Solorza ZE PAK ok. 10,1 proc. spółki PAK-Polska Czysta Energia i stała się jej większościowym akcjonariuszem.
Dużo więcej prądu z wiatru
Jak po ponad roku od tej transakcji wygląda bilans grupy Cyfrowy Polsat na polu energetyki? W trzecim kwartale 2024 roku holding wyprodukował 300,6 GWh prądu, co wobec 191,3 GWh rok wcześniej oznacza wzrost o 57,1 proc.
CZYTAJ TEŻ: Zygmunt Solorz jako deweloper. Spółki Cyfrowego Polsatu nie tak szybko zabudują Port Praski
Stanowiąca większość produkcja energii z biomasy zwiększyła się o 19,5 proc. do 187,7 GWh, a z farm fotowoltaicznych – o 14 proc. do 31,8 GWh. Natomiast produkcja prądu z wiatru poszybowała w górę z 6,3 do 81,1 GWh.
Firma w sprawozdaniu wyliczyła, że wzrost w energii wiatru wynika przede wszystkim z uruchomienia w rozruchu technicznym mocy produkcyjnych na farmach Człuchów (o mocy 72,6 MW) i Przyrów (50,4 MW). – ). Farma fotowoltaiczna Brudzew/Cambria wygenerowała 31,8 GWh energii, co stanowiło wzrost o 3,9 GWh (14 proc.) r/r i wynikało głównie z korzystniejszych warunków pogodowych w analizowanym okresie – dodano.
W trzecim kwartale ub.r. grupa Cyfrowy Polsat prąd z własnej produkcji sprzedawała średnio po 593,8 zł za MWh. Rok do roku nastąpił spadek o 20,6 proc. – Głównie w wyniku niższych rynkowych cen energii połączonych ze wzrostem wolumenu energii produkowanej z wiatru – zaznaczono.
CZYTAJ TEŻ: Za tyle lata Zygmunt Solorz. Ta jego spółka nie jest odlotowym biznesem
W pierwszych trzech kwartałach ub.r. było niewiele lepiej – przeciętna cena za MWh wyniosła 600,4 zł. Holding wyprodukował 721,5 GWh prądu, z czego 447 GWh z biomasy, 197,5 GWh z wiatru i 77 GWh z energii słonecznej.

Przychody jedną trzecią w górę
Znaczący spadek cen przełożył się na to, że wzrost przychodów z energii nie dotrzymał tempa dynamice jej produkcji. W trzecim kwartale ub.r. łączne wpływy segmentu energetycznego grupy Cyfrowy Polsat (czyli ze sprzedaży do odbiorców zewnętrznych prądu z produkcji własnej i z obrotu, ze sprzedaży energii cieplnej i praw majątkowych) sięgnęły 359,1 mln zł. Wobec 272 mln zł przed rokiem oznacza to wzrost o 32 proc.
O ile sprzedaż prądu z własnej produkcji poszła w górę o 257 proc. do 212,2 mln zł, o tyle ta z obrotu zmalała o 21 proc. do 136,8 mln.
CZYTAJ TEŻ: U Solorza zmaleją długi. Dzięki sprzedaży akcji Asseco
Holding zaczął też testową produkcję wodoru – w październiku ub.r. uruchomiono rozruch techniczny 2,5 MW elektrolizera PEM, zlokalizowanego przy elektrowni w Koninie.
Koszty operacyjne segmentu energetycznego zmalały o 18 proc. do 286 mln zł („pod wpływem niższego kosztu własnego sprzedanej energii, wynikającego m.in. z korzystnych warunków dostawy biomasy” – wskazano w raporcie), zaś wydatki inwestycyjne zmniejszyły się o 8 proc. do 277 mln zł.
W efekcie mocno zyskowność segmentu zwiększyła się ponad trzykrotnie. Marża EBITDA poszła w górę o 15,5 pkt proc. do 22,4 proc., a zysk EBITDA – o 217 proc. do 82 mln zł.
Miliard zł z prądu
Z kolei w pierwszych trzech kwartałach ub.r. segment energetyczny grupy Cyfrowy Polsat wypracował 1,045 mld zł przychodów, z czego 178 mln zł od w ramach holdingu. Poniesiono 531,8 mln zł wydatków na aktywa rzeczowe i niematerialne, zaś koszt własny sprzedanej energii poszedł w górę r/r z 255,1 do 698,1 mln zł.
Pion osiągnął 202,9 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 142,5 mln zysku operacyjnego. Aktywa energetyczne firmy były wycenione na 5,31 mld zł, wobec 3,39 mld rok wcześniej.
Energia w strukturze grupy Cyfrowy Polsat jest prawie dwa razy mniejsza od pionu mediów (obejmującego głównie Telewizją Polsat i grupę Interia), który w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wypracował 1,79 mld zł wpływów i 399,9 mln zł skorygowanego zysku EBITDA.
CZYTAJ TEŻ: Cyfrowy Polsat kupił firmę założoną przez byłego wspólnika Solorza
Zdecydowana większość biznesu holdingu to telekomunikacja i płatna telewizja, stanowiące segment usług B2C i B2B. Jego przychody od stycznia do września ub.r. sięgnęły 7,87 mld zł, zaś skorygowany zysk EBITDA – 2,07 mld.

W trzecim kwartale 2024 roku grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła r/r wpływy o 3,6 proc. do 3,58 mld zł, m.in. dzięki o jedną trzecią wyższej sprzedaży energii. Przy spadku wydatków operacyjnych i kosztów obsługi długu zysk netto firmy poszedł w górę ze 102,2 do 249,8 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat poczuł, co to deflacja. Więcej prądu z wiatru, ale ceny mocno w dół