Bank BPH: działania windykacyjne są podejmowane zgodnie z prawem
Bank ma prawo egzekwować warunki umów kredytowych wobec osób niewywiązujących się z obowiązku terminowej spłaty rat kredytu, a wszelkie podejmowane przez bank działania wobec takich klientów prowadzone są zgodnie z przepisami - poinformował BPH.
Działania niezgodne z prawem i nękanie kredytobiorców banku BPH, którzy znajdują się w nim w sporze sądowym, zarzucił temu bankowi w rozmowie z PAP prezes Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu Arkadiusz Szcześniak. Stowarzyszenie złożyło także wnioski do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisji Nadzoru Finansowego i Urzędu Ochrony Danych Osobowych o sprawdzenie zgodności z przepisami działań banku BPH, a także przekazało w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury.
Windykacja BPH
Bank BPH przekazał PAP oświadczenie odnoszące się do zarzutów Stowarzyszenia. W oświadczeniu tym zaznaczono, że bank ma prawo egzekwować warunki umów kredytowych wobec osób niewywiązujących się z postanowień umowy, w szczególności z obowiązku terminowej spłaty rat kredytu.
Bank poinformował jednocześnie, że "nie prowadzi działań windykacyjnych w stosunku do osób, które znajdują się w sporze sądowym z bankiem, a które terminowo spłacają raty kredytu".
"Wszelkie podejmowane przez bank działania, których celem jest realizowanie prawa banku do dochodzenia zaległych płatności w stosunku do osób posiadających w Banku BPH kredyt hipoteczny i nie wywiązujących się z zapisów umów – w szczególności z obowiązku terminowej spłaty rat kredytu, prowadzone są w zgodzie z obowiązującym prawem, przepisami i zapisami umów kredytowych, z poszanowaniem praw kredytobiorców" - podkreślono w oświadczeniu banku.
BPH poinformował również w oświadczeniu, iż część procesów windykacyjnych bank realizuje korzystając z usług podmiotów zewnętrznych. Wskazał, że wykaz tych podmiotów jest publicznie dostępny na stronie internetowej https://www.bph.pl/pl/wykaz-umow-outsourcingowych-banku/.
W ocenie BPH, outsourcing procesów bankowych nie jest na rynku bankowym niczym nowym, a praktyką szeroko stosowaną i w tym zakresie przekazanie danych klientów do podmiotów zewnętrznych w żaden sposób nie narusza tajemnicy bankowej ani obowiązującego prawa.
"Bank nie może się odnieść do przekazywanych przez p. Szcześniaka niesprawdzonych i nie zweryfikowanych informacji przekazywanych mediom dotyczących sposobu prowadzenia postępowań windykacyjnych wobec klientów niewywiązujących się z zapisów umów kredytowych" - ocenił bank w informacji przekazanej PAP. Podkreślił również, iż "zastrzega sobie prawo podjęcia wobec osób rozpowszechniających nieprawdziwe informacje godzące w dobre imię banku stosownych kroków prawnych na drodze postępowania sądowego".
Według Arkadiusza Szcześniaka, prezesa Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu , kredytobiorcy banku BPH, którzy znajdują się z nim w sporze sądowym, a także ich rodziny są nękani powtarzającymi się telefonami wzywającymi do spłaty należności, nawet jeśli są one spłacane zgodnie z umową. Stowarzyszenie zarzuca windykatorom naruszenie przepisów, m.in. o tajemnicy bankowej, ochronie danych osobowych i ochronie konsumenta.
Bank BPH jest częścią Grupy General Electric. W 2016 r. dokonał się podział Banku BPH, który od tego momentu obsługuje wyłącznie klientów indywidualnych spłacających kredyty hipoteczne.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Bank BPH: działania windykacyjne są podejmowane zgodnie z prawem