Etyka w biznesie bardzo ważna dla pokolenia Y (infografika)
Etyka w biznesie jest bardzo ważna dla najmłodszego pokolenia pracowników. Młodzi ludzie, tzw. pokolenie Y, od swoich pracodawców oczekują przede wszystkim szacunku dla pracowników i partnerów biznesowych, uczciwości oraz transparentności, a od bezpośredniego szefa - postępowania fair. Ważne są dla nich także stabilność zatrudnienia i dobre warunki finansowe. Przy tym wszystkim jest to pokolenie w większości wysoko oceniające siebie jako pracowników oraz zadowolone z wykonywanej pracy - wynika z badania 4P Research Mix.
70% młodych ludzi oczekuje od swoich pracodawców przede wszystkim szacunku dla pracowników i partnerów biznesowych. Niedużo mniej, bo 65 proc., liczy na uczciwość i transparentność. Kolejne miejsca na liście oczekiwań zajmują dobre warunki finansowe (62 proc. wskazań) i stabilność zatrudnienia (57 proc.).
Podobne oczekiwania o charakterze etycznym najmłodsi pracownicy mają w stosunku do swoich potencjalnych szefów. Dla prawie trzech czwartych badanych (73 proc.) najważniejsze jest, aby postępowali oni uczciwie i fair, a dla połowy – aby szanowali wszystkich, bez względu na ich stanowisko. Prawie co drugi młody człowiek oczekuje od przełożonego, że będzie dobrze się komunikować, a prawie co czwarty, że będzie umiał zmotywować do pracy.
Młodzi nie traktują pracy tylko jako źródła utrzymania, ale chcą się w nią także angażować. Tak odpowiedziało siedmiu na dziesięciu pytanych. Młodzi ludzie (67 proc.) wierzą, że dobrze wykonana praca przyniesie nagrodę. Co więcej, przedstawiciele pokolenia Y uważają, że nie powinno się tracić życia na wykonywanie pracy, która nie sprawia satysfakcji. Tylko 42 proc. z nich uważa, że nikt nie pracowałby, gdyby nie musiał.
Badanie przyniosło także odpowiedź na pytanie, jaka powinna być wymarzona praca. Najwięcej osób - odpowiednio 94 proc. i 89 proc. - wskazało na pracę dobrze płatną i dającą pewność zatrudnienia. Jednocześnie ważne dla młodych ludzi jest to, aby w miejscu zatrudnienia panowała dobra atmosfera - tak odpowiedziało 92 proc. badanych. Dla 91 proc. młodych istotne jest, aby pracownicy byli szanowani niezależnie od piastowanych stanowisk. Natomiast niewielką wagę przywiązują oni do wielkości firmy i jej renomy, traktując to jako rzecz o pośledniejszym dla nich znaczeniu (40 proc. wskazań).
Pokolenie Y, choć wychowało się na nowoczesnych technologiach informatycznych, najchętniej zdobywa wiedzę i kompetencje potrzebne w pracy sposobami sprzed ery cyfrowej: preferuje tradycyjne warsztaty i szkolenia oraz uczenie się od bardziej doświadczonych pracowników.
Młodzi ludzie zostali zapytani również o samoocenę oraz o zadowolenie z obecnego miejsca pracy. W większości uważają się oni za wartościowych pracowników (61 proc. wskazań) i są zadowoleni ze swojej pracy (62 proc.). Tylko 3 proc. badanych było zdecydowanie niezadowolonych z obecnie wykonywanej pracy.
Ponadto przedstawiciele pokolenia Y patrzą na rynek pracy optymistycznie, choć z pewną domieszką cynizmu. Optymizm uwidacznia się w przeświadczeniu, że w procesie poszukiwania pracy wiele zależy od nich samych, czyli m.in. od ich kwalifikacji i kompetencji (56 proc.), umiejętności zaprezentowania się (41 proc.) czy dyspozycyjności (38 proc.). Dla 59 proc. badanych (najwięcej wskazań) kluczowe w procesie szukania pracy są jednak wciąż znajomości.

Badanie "Y-greki w pracy i... o pracy” zostało zrealizowane przez 4P Research Mix na zlecenie firmy Henkel Polska w dniach 18-25 września 2015 r. techniką CAWI (wywiad internetowy) na reprezentatywnej, kwotowej, ogólnopolskiej próbie 601 osób w wieku 20–35 lat z wykształceniem średnim+, studiujących lub pracujących.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Etyka w biznesie bardzo ważna dla pokolenia Y (infografika)