SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Trudniej o pracę w marketingu i mediach. Dla pracodawców liczy się kilka umiejętności

Pierwsza połowa 2025 roku w branży marketingu i mediów przyniosła stopniowy spadek liczby ofert pracy – wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Manpower dla Wirtualnemedia.pl. Po szczycie aktywności rekrutacyjnej w marcu, gdy pojawiło się 10 075 ogłoszeń, liczba ta sukcesywnie malała – w czerwcu wyniosła 8 469, czyli najmniej w tym okresie. Pracodawcy nadal chcą zatrudniać specjalistów i menedżerów, a największym zainteresowaniem cieszą się eksperci łączący umiejętności strategiczne z wiedzą o AI, automatyzacji i analityce danych.

fot. Unsplash fot. Unsplash

Według danych Job Market Insights, przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl, w pierwszym półroczu 2025 roku w branży marketingu i mediów najwięcej ofert pracy pojawiło się w marcu (10 075). Popyt na pracowników był widoczny także na początku roku w styczniu opublikowano 9 585 ofert, a w lutym 9 167.

Od kwietnia można zaobserwować stopniowy spadek aktywności rekrutacyjnej – w tym miesiącu pojawiło się 9 079 ogłoszeń, w maju 8 950, a w czerwcu 8 469.

– Wzrost liczby ofert pracy w marcu to zjawisko częściowo sezonowe i dość typowe dla branży. Wiele firm rozpoczyna realizację działań marketingowych zaplanowanych właśnie w II kwartale, po zamknięciu roku finansowego i uruchomieniu nowych budżetów. Marzec to moment, gdy ruszają kampanie wiosenne, premiery produktowe, działania rebrandingowe i akcje promocyjne przed sezonem letnim. To generuje zapotrzebowanie na dodatkowych pracowników, zarówno w obszarze strategii, jak i realizacji działań, takich jak tworzenie treści, marketing digitalowy, kampanie płatne czy organizacja wydarzeń. Dla wielu firm to również czas weryfikacji celów kwartalnych, co może skutkować uzupełnianiem zespołów – mówi Sandra Szczęsna, partner rekrutacyjny w Manpower.

Zobacz: Tyle miejsc w pracy w Polsce można częściowo zautomatyzować z AI

Zastój na reklamowym rynku pracy?

Zdaniem ekspertki spadek liczby ogłoszeń od kwietnia ma kilka przyczyn. 

– Po pierwsze sezonowość, wiele rekrutacji z pierwszego kwartału zostaje wstrzymanych po zamknięciu kluczowych kampanii, a firmy przechodzą w tryb „utrzymania” lub optymalizacji działań. Po drugie, obserwujemy ostrożność budżetową. Organizacje dążą do osiągania większej efektywności przy mniejszych nakładach finansowych, co skutkuje wolniejszym zatrudnianiem, rotacją wewnętrzną oraz zwiększoną rolą automatyzacji. Dodatkowo rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, automatyzacji czy nowych narzędziach marketingowych, pozwalają organizacjom zwiększać efektywność bez konieczności powiększania zespołów – zauważa przedstawicielka Manpower.

Zobacz: Marketingowcy myślą o zmianie branży. “Chcą mieć plan awaryjny”

Kogo szuka do pracy branża marketingu i mediów

Specjaliści ds. marketingu byli najczęściej poszukiwanymi pracownikami w pierwszym półroczu 2025 roku. Jak pokazują dane Job Market Insights dla Wirtualnemedia.pl, w ciągu sześciu miesięcy opublikowano 1177 ofert pracy na to stanowisko.

Na drugim miejscu znaleźli się product managerowie z liczbą 498 ogłoszeń, a podium zamknęli marketing managerowie, których poszukiwano w ramach 282 procesów rekrutacyjnych.

Analiza dla portalu Wirtualnemedia.pl pokazuje, że zapotrzebowanie na specjalistów ds. marketingu utrzymywało się na pierwszym miejscu w każdym miesiącu od stycznia do czerwca. Najwięcej ogłoszeń opublikowano w styczniu (272) oraz w lutym (249), co może wiązać się z nowymi budżetami i planami marketingowymi firm.

– Firmy poszukują dziś nie tylko osób, które znają pojedyncze rozwiązania, ale specjalistów potrafiących myśleć strategicznie, integrować dane, tworzyć spójne kampanie i treści. Dlatego największym zainteresowaniem cieszą się dziś trzy obszary: digital marketing, szczególnie performance i media buying oraz nowoczesny content marketing oparty na danych i automatyzacji, a także analityka marketingowa, która staje się fundamentem decyzji biznesowych. Kompetencje w tych obszarach realnie zwiększają atrakcyjność kandydata na rynku pracy – stwierdza Sandra Szczęsna.

Zobacz: Rząd zakaże bezpłatnych staży? Ruszyły prace nad zmianami w prawie 

W mediach cenią doświadczenie i chęci do pracy

Ekspertka z Manpower wskazuje też, że w mediach, podobnie jak w marketingu, dominuje zapotrzebowanie na osoby doświadczone, a szczególnie cenione są umiejętności pracy z formatami wideo, audio oraz wiedza z zakresu dystrybucji treści w kanałach digitalowych.

– Coraz częściej poszukiwani są również specjaliści do spraw monetyzacji treści oraz eksperci, którzy potrafią analizować zachowania odbiorców w czasie rzeczywistym. Najbardziej poszukiwane stanowiska to content specialist z doświadczeniem w tworzeniu wideo, audience analyst, digital editor oraz growth manager – zaznacza ekspertka.

Z analizy wynika, że pracodawcy oczekują dziś nie tylko wiedzy teoretycznej, ale także praktycznego portfolio, znajomości narzędzi takich jak GA4, Ads, SEO, AI, posiadania certyfikatów, a przede wszystkim proaktywności.

Zobacz: Praca cztery dni w tygodniu. Chętne firmy mogą zgłosić się do ministerstwa

Marketing stawia na nowe technologie

Umiejętność wykorzystania sztucznej inteligencji i automatyzacji bardzo szybko przestaje być atutem, a staje się nowym oczekiwaniem rynkowym. Coraz więcej pracodawców zakłada, że kandydat rozumie potencjał narzędzi opartych na AI, zna podstawy automatyzacji kampanii, w tym tworzenia mailingów, czy dynamicznych treści oraz potrafi pracować z narzędziami no-code i low-code. W zdecydowanej większości ogłoszeń, również na stanowiska ogólne, takie jak specjalista ds. marketingu, pracodawcy oczekują znajomości narzędzi digitalowych, umiejętności prowadzenia kampanii online, optymalizacji w Google Ads czy działania w social mediach.

– Osoby, które nie mają doświadczenia w marketingu cyfrowym, są często pomijane w procesach rekrutacyjnych, nawet jeśli posiadają inne atuty takie jak doświadczenie w organizacji wydarzeń, ATL czy PR. Digital przenika dziś cały marketing – wskazuje Sandra Szczęsna i podkreśla, że w 2025 roku konkurencyjność w dużej mierze zależy od znajomości narzędzi i technologii, które wspierają analitykę, automatyzację oraz personalizację działań.

– Warto specjalizować się w GA4, Looker Studio, Hotjar czy Matomo, czyli narzędziach do analizy zachowań użytkownika. Z kolei w obszarze performance marketingu i automatyzacji kluczowe są Google Ads, Meta Ads, HubSpot, Klaviyo czy ActiveCampaign. Coraz większe znaczenie zyskuje także wykorzystanie AI w content marketingu, przede wszystkim narzędzi takich jak ChatGPT, Jasper czy Canva z funkcjami generatywnymi wylicza przedstawicielka Manpower.

Praca w marketingu i mediach - czego spodziewać się w drugim półroczu?

Manpower prognozuje, że rynek pracy w marketingu i mediach będzie w drugiej połowie roku umiarkowanie optymistyczny dla kandydatów.

W wakacje rekrutacje tradycyjnie zwalniają, ale wczesna jesień to zwykle czas ożywienia. Wiele firm planuje wtedy działania na czwarty kwartał, intensyfikuje kampanie świąteczne, zamyka projekty przed końcem roku oraz rozpoczyna planowanie na kolejny. Można spodziewać się krótkoterminowego odbicia, choć nie na poziomie marcowego szczytu.

Jednocześnie należy brać pod uwagę możliwą stabilizację liczby ofert na nieco niższym poziomie niż w pierwszym kwartale, zwłaszcza jeśli utrzyma się niepewność ekonomiczna związana z inflacją, rosnącymi kosztami operacyjnymi oraz presją na efektywność. Firmy będą nadal inwestować w kompetencje cyfrowe, ale bardziej selektywnie, szukając konkretnych, mierzalnych rezultatów – mówi specjalistka z Manpower.

– Zmiany technologiczne już teraz wpływają na strukturę zatrudnienia. AI i automatyzacja przejmują część zadań operacyjnych, takich jak tworzenie treści, testowanie kampanii czy segmentacja, co zwiększa zapotrzebowanie na kandydatów posiadających kompetencje strategiczne oraz umiejętności koordynacji działań. Analityka danych zyskuje jeszcze większe znaczenie – firmy chcą podejmować decyzje na podstawie danych, a nie intuicji. Kandydaci z umiejętnością analizy są szczególnie cenni dla pracodawców. Jednocześnie omnichannel i personalizacja wymagają bardziej zróżnicowanych kompetencji, dlatego rośnie zapotrzebowanie na osoby łączące marketing, UX, technologię i sprzedaż – zawraca uwagę ekspertka rynku pracy.

Dla kandydatów z kolei coraz bardziej liczą się elastyczne formy zatrudnienia, takie jak model hybrydowy, praca zdalna czy współpraca B2B. Niezmiennie wysoko oceniana jest możliwość rozwoju poprzez udział w szkoleniach, mentoringu oraz realny wpływ na strategię. Stabilność zatrudnienia jest ważna, ale nie stanowi już głównego kryterium, zwłaszcza wśród osób z pokolenia Z i Y - podsumowuje Sandra Szczęsna.

Dołącz do dyskusji: Trudniej o pracę w marketingu i mediach. Dla pracodawców liczy się kilka umiejętności

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
Ciekawe gdzie zalapia się funkcjonariusze mediów publicznych po zmianie wlady.
1 6
odpowiedź
User
normalny
Ciekawe gdzie zalapia się funkcjonariusze mediów publicznych po zmianie wlady.

Wszędzie musicie nasrać te swoje nędzne polityczne wypociny, śmierdzący trollu? Won.
6 0
odpowiedź
User
albinos
Teraz każdy marketingowy "nieogar" wrzuca w chata i udaje eksperta. Zawsze kasę można przytulić zanim się zorientują...
2 0
odpowiedź