Spece od cyberbezpieczeństwa KNF: uwaga na fałszywe reklamy zamieszczane w mediach społecznościowych
Niemal 670 fałszywych reklam zgłosili w styczniu br. specjaliści z CSIRT KNF. Jedna czwarta z nich to były fake’owe reklamy Tesli, szczególnie ulubione przez cyberprzestępców. Zespół cyberbezpieczeństwa ostrzega: media społecznościowe coraz częściej stają się łatwą platformą dystrybucji fałszywych reklam, a te mają na celu wyłudzenie naszych danych osobowych.

Cyberprzestępcy szukają coraz nowych metod oszukiwania. Tylko w styczniu 2023 roku specjaliści od cyfrowych zabezpieczeń z zespołu CSIRT powołanego przez KNF zgłosili 684 fałszywe reklamy i 1392 fałszywe domeny związane z oszustwem inwestycyjnym. 26 proc. ze zgłoszonych fałszywych reklam dotyczyła Tesli, ale już drugie w kolejce było PGNiG (18 proc. fałszywych reklam) a trzecie – Baltic Pipe (17 proc.). To pod te firmy najczęściej podszywali się cyberprzestępcy, aby wyłudzić nasze dane osobowe i okraść z pieniędzy. O dziwo: przestępcy w mediach społecznościowych najrzadziej podszywali się pod polityków (4 proc. zgłoszonych fałszywek) oraz pod spółki skarbu państwa (5 proc.).
Jak to działa? Fałszywe reklamy zamieszczane w mediach społecznościowych prowadzą do niebezpiecznych stron, gdzie oszuści wymagają dokonania rejestracji. „Dane pozyskane w ten sposób umożliwiają im nawiązanie kontaktu z ofiarami, a następnie kradzież środków finansowych” – ostrzegają specjaliści z CSIRT KNF, dodając: „Bądźcie czujni!”.
Cyberprzestępcy wykorzystują media społecznościowe do dystrybucji fałszywych reklam zawierających wizerunki znanych instytucji. Tylko w styczniu zgłosiliśmy 684 fałszywe reklamy i 1392 fałszywe domeny związane z oszustwem inwestycyjnym. Poniżej prezentujemy więcej danych. 1/2 pic.twitter.com/qxJrc5UnF4
— CSIRT KNF (@CSIRT_KNF) February 13, 2023
Uwaga także na fałszywki z Allegro
Pod koniec stycznia specjaliści CSIRT KNF alarmowali z kolei, że oszuści podszywają się pod Allegro i zamieszczają w mediach społecznościowych fałszywe reklamy zachęcające do rejestracji na złośliwych witrynach. „Uwaga na fałszywe reklamy zamieszczane przez cyberprzestępców w mediach społecznościowych. W tym przypadku oszuści podszywają się pod Allegro_Group i na niebezpiecznych stronach zachęcają do dokonania rejestracji, aby w kolejnym kroku Was okraść. Nie wierzcie w tego typu oferty!" - przekazali eksperci od cyberbezpieczeństwa.
Z niedawnego badania Quality Watch dla Biura Informacji Kredytowej wynika, że o bezpieczeństwo własnych danych osobowych dba blisko połowa Polaków – zwraca uwagę, kto jest nadawcą SMS-a, a przed wyrzuceniem kopert usuwa etykiety z nazwiskiem i adresem. Jednocześnie tylko co piąty z nas umie odróżnić właściwy adres e-strony od podejrzanego. Aż 80 na 100 ankietowanych jest gotowych w dobrej wierze kliknąć w link, który stanowi dla nich zagrożenie.

 Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter






 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”  Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
 Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?  Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
 Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?  Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
 Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Spece od cyberbezpieczeństwa KNF: uwaga na fałszywe reklamy zamieszczane w mediach społecznościowych