„Wyborcza” wycofuje się z X. „Promuje hejt i dezinformację”
„Gazeta Wyborcza” (Agora) informuje, że znika z platformy X Elona Muska. - W redakcji podjęliśmy decyzję o zawieszeniu naszej aktywności na serwisie X. Do tej decyzji dojrzewaliśmy od dłuższego czasu. Uważamy, że X nie tylko nie zwalcza, ale wspiera wpisy o charakterze dezinformacyjnym - czytamy. Na podobny ruch zdecydowała się “Krytyka Polityczna”.
W czwartkowym artykule na stronie Wyborcza.pl redakcja informuje, że wycofuje się z portalu X (dawniej Twitter). - Do decyzji o wyjściu z X dojrzewaliśmy od dłuższego czasu. Obserwowaliśmy rosnące udziały fałszywych, trollerskich kont, które coraz mocniej sterują narracją na tej platformie. Widzieliśmy, że X nie tylko nie zwalcza, ale wręcz promuje posty o charakterze hejterskim i dezinformacyjnym - czytamy.
„GW” z X do Bluesky
„Wyborcza” zachęca czytelników do odwiedzania stron Wyborcza.pl, Wyborcza.biz oraz Wysokieobcasy.pl. Jednocześnie poinformowano, że redakcja przenosi się na portal Bluesky. - Na Twitterze wciąż będzie można spotkać dziennikarzy "Wyborczej". Niestety, część polityków przyzwyczaiła się korzystać z tej platformy, jakby była oficjalnym kanałem komunikacji z mediami. Dopóki tego nie zmienią, musimy ich tam śledzić. Jeśli na X zostanie opublikowana naprawdę ważna wiadomość, to po sprawdzeniu omówimy ją na Wyborcza.pl - dodano.
W połowie listopada br. informowaliśmy także, że redakcja „The Guardian” podała, iż przestanie publikować z oficjalnego konta wpisy na portalu X, ale użytkownicy platformy nadal będą mogli udostępniać artykuły dziennika. Tłumaczono, że „X udostępnia skrajnie prawicowe teorie spiskowe i o charakterze rasistowskim”. „The Guardian” również przenosi się na Bluesky.
Czytaj także: Kurski pozwie “GW”
Jak informowaliśmy niedawno, Bluesky to najczęściej dziś pobierana w App Store darmowa aplikacja w USA. Przedstawiana jest już w amerykańskich mediach jako alternatywa na X. Popularność zyskuje dzięki wynikom amerykańskich wyborów prezydenckich.
„Wyborcza” tłumaczy
- Jesteśmy świadomi, że platformy należące do Big Techów aktywnie pracują nad ukrywaniem treści dziennikarskich, zastępując je materiałami tworzonymi przez influencerów i sztuczną inteligencję. Wynika to z próby ucieczki przed unijnymi przepisami nakazującymi dzielenie się zyskami z wydawcami treści. Aplikacje serwisów społecznościowych są w tej chwili zalane dezinformacją tworzoną przez służby obcych państw (np. Rosji czy Chin), PR-owców lobbujących na rzecz firm i całych branż oraz polityków płacących za użycie trolli do budowania swojego wizerunku i oczerniania rywali. To szkodliwe środowisko nie tylko dla mediów opartych na dziennikarstwie, ale też dla każdego człowieka, który chce mieć dostęp do rzetelnych faktów i opinii. Dziś wstrzymujemy działalność na najbardziej toksycznej platformie i przenosimy się w miejsce, które w tej chwili ma najmniej szkodliwych cech serwisu społecznościowego - dodano w oświadczeniu „GW”.
Podobną decyzją ogłosiła w czwartek także redakcja “Krytyki Politycznej”. - Od teraz przestajemy udostępniać treści na oficjalnym koncie @krytyka na platformie Elona Muska. Nie my pierwsi i na pewno nie ostatni się na to decydujemy - napisano na stronie tytułu.
- Nieraz pisaliśmy, że Twitter Elona Muska – teraz przemalowany na czarno X – to przestrzeń szerzenia teorii spiskowych, hejtu i dezinformacji. Kiedyś mieliśmy tam sporo funu, postując z oficjalnego konta Krytyki Politycznej treści mniej i bardziej poważne, a z czasem zaczęliśmy wrzucać linki do tekstów i ich krótkie zajawki. Nie chcieliśmy się wdawać w dyskusje na tym forum, bo to zawsze kopanie się z koniem o milionie kopyt. Publikowanie na X to jednak nie tylko słowne utarczki. W ostatnich miesiącach – również przepychanki z algorytmami, na które już zupełnie szkoda nam czasu i energii. Podobnie jest z Facebookiem, na którym jeszcze jesteśmy, chociaż pewnie i tak nas nie widzicie, bo nie płacimy Markowi Zuckerbergowi za promocję postów. Nie tak chcemy wydawać pieniądze, które powierzają nam darczyńcy - dodano.
- Wiele naszych autorek i autorów szeruje na X swoje artykuły. Widzimy, że wklejacie je też często w dyskusjach, jako argument. Bardzo to doceniamy. My jednak, jako organizacja, w której zawierają się dziennik internetowy, wydawnictwo książek, instytut badawczy i świetlice, nie będziemy tam już aktywni - zakończono.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: „Wyborcza” wycofuje się z X. „Promuje hejt i dezinformację”