Google zdetronizowane - Apple najcenniejszą marką świata
W szóstej edycji dorocznego rankingu 100 najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 na pozycję lidera wysunęła się marka Apple, która w ciągu minionego roku zanotowała 84-proc. wzrost wartości. Tym samym zakończyło się 4-letnie panowanie marki Google na szczycie tabeli.
Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, będącej częścią grupy WPP, od roku 2006 marka Apple zwiększyła swoją wartość o 859 proc. i obecnie jest warta 153,3 mld USD.
W ostatnim roku, kiedy gospodarka odradzała się po kryzysie, wartość wszystkich marek znajdujących się w pierwszej setce wzrosła o 17 proc., osiągając poziom 2,4 biliona USD.
Jeśli chodzi o pochodzenie geograficzne, to 19 marek, które znalazły się w tegorocznej pierwszej setce BrandZ, pochodzi z rynków BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny), podczas gdy jeszcze w roku 2006 było ich zaledwie 2, a w ubiegłym roku - 13. Rosnąca obecność marek z rejonu BRIC w globalnym rankingu świadczy o rosnącej sile nabywczej ludności tych krajów. Wiele spośród tych marek czerpie swoją siłę z lokalnej bazy nabywców, ale jest też spora grupa marek o ambicjach międzynarodowych, jak np. Petrobras z Brazylii (nr 61 w rankingu, wartość marki – 13,4 mld USD), ICICI Bank w Indiach (nr 53, wartość 14,9 mld USD) czy Baidu – największa wyszukiwarka internetowa w Chinach. Marka Baidu, wchodząca obecnie w skład amerykańskiego indeksu NASDAQ, jest warta 22,5 mld USD. Przesunęła się ona o 46 miejsc do góry i obecnie zajmuje pozycję nr 29.
>>>> Jakie są najcenniejsze marki świata? dane za 2010
Konsumenci z krajów BRIC nadal jednak preferują marki zachodnie. Wykorzystała to luksusowa marka Louis Vuitton (dla której Brazylia jest drugim co do wielkości rynkiem na świecie), odnotowując 23-proc. wzrost wartości (do poziomu 24,3 mld USD), co pozwoliło jej osiągnąć 26. pozycję w rankingu (o trzy miejsca wyżej w stosunku do roku ubiegłego).
>>>> Marka Google warta ponad 100 mld USD - dane za 2009
W rankingu można zauważyć dominację marek z sektora technologii i telekomunikacji. Stanowią one jedną trzecią wszystkich obecnych w zestawieniu marek. Za liderem rankingu – marką Apple – plasuje się Google, którego wartość wynosi 111,5 mld USD, a na trzecim miejscu znalazł się IBM z wartością 100,9 mld USD. W tym roku w rankingu Top 100 zadebiutował Facebook (na miejscu 35., z wartością 19,1 mld USD), notując największy wzrost wartości – o 246 proc. Sklep internetowy Amazon wyprzedził sieć Walmart i zajął pierwsze miejsce wśród marek związanych z handlem detalicznym, a w całym rankingu uplasował się na 14. pozycji (wartość tej marki to 37,6 mld USD – wzrost o 37 proc.).
>>> Google najdroższą marką świata - dane za 2007
W ubiegłym roku w każdym z 13 sektorów objętych badaniem odnotowano wzrost wartości. Liderem wzrostów sektorowych okazały się fast foody (22 proc.), a za nimi uplasowały się dobra luksusowe (19 proc.) i marki technologiczne (18 proc.). Najwolniej rósł natomiast sektor paliwowy (1 proc.).
>>> Microsoft na czele nowego rankingu najsilniejszych marek na świecie - dane za 2006
Na wiodącą pozycję jako najcenniejsza marka branży motoryzacyjnej wróciła Toyota – odnotowała ona wzrost o 11 proc., osiągając wartość 24,1 mld USD.
Ranking BrandZ top 100, 2011
| Marka | Wartość '11 ($M) | Zmiana wartości '11 vs. '10 | |
| 1 | Apple | 153 285 | 84% |
| 2 | 111 498 | -2% | |
| 3 | IBM | 100 849 | 17% |
| 4 | McDonald's | 81 016 | 23% |
| 5 | Microsoft | 78 243 | 2% |
| 6 | Coca-Cola* | 73 752 | 8% |
| 7 | at&t | 69 916 | N/A |
| 8 | Marlboro | 67 522 | 18% |
| 9 | China Mobile | 57 326 | 9% |
| 10 | GE (General Electric) | 50 318 | 12% |
| 11 | ICBC | 44 440 | 1% |
| 12 | Vodafone | 43 647 | -2% |
| 13 | Verizon | 42 828 | N/A |
| 14 | Amazon | 37 628 | 37% |
| 15 | Walmart | 37 277 | -5% |
| 16 | Wells Fargo | 36 876 | 97% |
| 17 | UPS | 35 737 | 35% |
| 18 | HP | 35 404 | -11% |
| 19 | Deutsche Telekom** | 29 774 | N/A |
| 20 | Visa | 28 553 | 15% |
| 21 | Movistar | 27 249 | N/A |
| 22 | Oracle | 26 948 | 9% |
| 23 | SAP | 26 078 | 7% |
| 24 | China Construction Bank | 25 524 | 22% |
| 25 | BlackBerry | 24 623 | -20% |
| 26 | Louis Vuitton | 24 312 | 23% |
| 27 | Toyota | 24 198 | 11% |
| 28 | HSBC | 22 587 | -4% |
| 29 | Baidu | 22 555 | 141% |
| 30 | BMW | 22 425 | 3% |
| 31 | Tesco | 21 834 | -15% |
| 32 | Gillette | 19 782 | -4% |
| 33 | China Life Insurance | 19 542 | N/A |
| 34 | Pampers | 19 350 | 11% |
| 35 | 19 102 | 246% | |
| 36 | Orange | 17 597 | N/A |
| 37 | Bank of China | 17 530 | -20% |
| 38 | Disney | 17 290 | 15% |
| 39 | RBC | 17 182 | 3% |
| 40 | American Express | 17 115 | 23% |
| 41 | ExxonMobil | 16 973 | 10% |
| 42 | TD | 16 931 | 19% |
| 43 | Agricultural Bank | ||
| of China | 16 909 | N/A | |
| 44 | Cisco | 16 314 | -2% |
| 45 | Budweiser*** | 15 952 | 0% |
| 46 | L'Oréal | 15 719 | 11% |
| 47 | Citi | 15 674 | 17% |
| 48 | NTT DoCoMo | 15 449 | 19% |
| 49 | Accenture | 15 427 | 5% |
| 50 | Mercedes | 15 344 | 12% |
| 51 | Shell | 15 168 | 0% |
| 52 | Tencent/QQ | 15 131 | N/A |
| 53 | ICICI Bank | 14 900 | 3% |
| 54 | SUBWAY | 14 306 | 19% |
| 55 | Colgate | 14 258 | 0% |
| 56 | Honda | 14 182 | -1% |
| 57 | Nike | 13 917 | 10% |
| 58 | Intel | 13 904 | -2% |
| 59 | Carrefour | 13 754 | -8% |
| 60 | MasterCard | 13 543 | 16% |
| 61 | Petrobras | 13 421 | 39% |
| 62 | H&M | 13 006 | 7% |
| 63 | Pepsi**** | 12 931 | 1% |
| 64 | BP | 12 542 | -27% |
| 65 | Target | 12 471 | 3% |
| 66 | Porsche | 12 413 | 3% |
| 67 | Samsung | 12 160 | 7% |
| 68 | Chase | 12 083 | -3% |
| 69 | Standard Chartered Bank | 12 033 | 45% |
| 70 | Siemens | 11 998 | 29% |
| 71 | Hermès | 11 917 | 41% |
| 72 | Starbucks | 11 901 | 40% |
| 73 | FedEx | 11 759 | 25% |
| 74 | O2 | 11 694 | N/A |
| 75 | Telecom Italia | 11 609 | N/A |
| 76 | Telcel | 11 558 | 7% |
| 77 | Santander | 11 363 | -37% |
| 78 | PetroChina | 11 291 | -19% |
| 79 | Nintendo***** | 11 147 | -37% |
| 80 | MTS | 10 883 | 12% |
| 81 | Nokia | 10 735 | -28% |
| 82 | eBay | 10 731 | 15% |
| 83 | Ping An | 10 540 | N/A |
| 84 | U.S. Bank | 10 525 | 26% |
| 85 | Sony****** | 10 443 | 19% |
| 86 | Zara | 10 335 | 15% |
| 87 | Scotiabank | 10 076 | N/A |
| 88 | Nissan | 10 072 | 17% |
| 89 | Home Depot | 9 877 | 10% |
| 90 | Itaú | 9 600 | 29% |
| 91 | China Telecom | 9 587 | N/A |
| 92 | Bank of America | 9 358 | -43% |
| 93 | Red Bull******* | 9 263 | 4% |
| 94 | ALDI | 9 251 | 6% |
| 95 | TIM | 8 838 | 21% |
| 96 | Barclays | 8 760 | 4% |
| 97 | China Merchants Bank | 8 668 | 5% |
| 98 | Bradesco | 8 600 | 15% |
| 99 | Sberbank | 8 535 | N/A |
| 100 | Goldman Sachs | 8 439 | -9% |
* wartość Coca-Cola obejmuje Lites, Diets and Zero
** Deutsche Telekom jest w trakcie re-brandingu na 'T', który obejmuje T-Mobile, T-Home and T-Systems
*** wartość Budweiser obejmuje Bud Ligot
**** wartość Pepsi obejmuje Lites, Diets and Zero
***** wartość Nintendo obejmuje Wii i Nintendo DS.
****** wartość Sony obejmuje Playstation 2, 3 oraz PSP
******* wartość Red Bull obejmuje sugar-free i Cola
Źródło: Millward Brown Optimor (w tym dane z BrandZ, Kantar Worldpanel i Bloomberg)
Ranking BrandZ Top 100, obejmujący najcenniejsze marki świata (Most Valuable Global Brands), jest opracowywany przez Millward Brown Optimor na zlecenie WPP. Jest on wyceną marek, w której bierze się pod uwagę opinie klientów na temat kupowanych marek (wywiady z ponad milionem konsumentów na całym świecie), w połączeniu z analizą danych finansowych, wycen rynkowych, raportów analityków oraz profili ryzyka inwestycyjnego.
Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z rozbiciem danych na regiony i kategorie produktowe, można znaleźć tutaj.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Google zdetronizowane - Apple najcenniejszą marką świata
Z kolei Apple bez promocji zniknęłoby z mediów w ciągu kilku lat,a przecież technologię, która jest zamknięta w jałbku ma dziś każdy sprzęt komputerowy, czy mobilny. Wszystko, co oferuje Apple jest płatne, stąd ogromne nakłady pieniężne na promocję i skok w rankigu na pierwsze miejsce.
Ostatecznie jednak liczy się model biznesowy, a ten jest u Google bez porównania lepszy.