SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Republika na garnuszku widzów. Bez nich strata byłaby ogromna

W 2024 roku działalność operacyjna Telewizji Republika kosztowała 71,6 mln zł, ponad trzy razy więcej niż przed rokiem. Przychody reklamowe nadawcy wzrosły tylko o dwie trzecie, a niewielki zysk zawdzięcza prawie 35 mln zł z darowizn.

Michał Rachoń, Tomasz Sakiewicz i Jarosław Olechowski, fot. x.com/OlechowskiJarek Michał Rachoń, Tomasz Sakiewicz i Jarosław Olechowski, fot. x.com/OlechowskiJarek

Miniony rok dla Telewizji Republika był przełomowy pod wieloma względami. Stacja od przełomu 2023 i 2024 roku, gdy rozpoczęto zmiany w mediach publicznych, notowała ogromne wzrosty oglądalności. Do jej zespołu stopniowo dołączyło wielu znanych dziennikarzy pracujących z Telewizji Polskiej za rządów PiS (pierwszymi byli Michał Rachoń i Danuta Holecka).

Republika stopniowo rozbudowywała ramówkę o kolejne programy, głównie publicystyczne. Natomiast w lipcu 2024 roku dzięki koncesji przyznanej przez KRRiT zaczęła emisję naziemną, co przełożyło się na kolejne wzrosty oglądalności.

CZYTAJ TEŻ: Republika 2 może trafić do naziemnej telewizji cyfrowej

Natomiast z końcem ub.r. stacja przeniosła się ze swojej dotychczasowej siedziby do nowej, w tzw. błękitnym wieżowcu w centrum Warszawy, gdzie uruchomiła nowe studio.

Reklamy nie nadążają za oglądalnością

Jak te zmiany odzwierciedliły się w wynikach finansowych Telewizji Republika? Spółka w 2024 roku wypracowała 39,12 mln zł przychodów sprzedażowych, co wobec 23,63 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 65,5 proc.

Zdecydowaną większość tych kwot stanowią przychody reklamowe, ponieważ Republika osiąga nieznaczne wpływy z dystrybucji od operatorów platform satelitarnych i sieci kablowych (jest u nich na odległych pozycjach na listach kanałów, udostępnia swój streaming na YouTubie, a od lipca ub.r. jest w telewizji naziemnej). Dynamikę wpływów z reklam osłabił bojkot ogłoszony przez wielu marketerów, po tym jak na antenie stacji pojawiły się nienawistne wypowiedzi Marka Króla i Jana Pietrzaka.

Jak analizowaliśmy szczegółowo, w 2024 roku stopniowo malała liczba spotów emitowanych w TV Republika. W grudniu 2023 roku stacja pokazała 15 491 reklam od 195 marek, a w grudniu 2024 roku – już tylko 5041 spotów od 106 brandów. Żeby zapełnić bloki reklamowe, wprowadzała do nich więcej spotów z telezakupami.

Za to udział Republiki w rynku oglądalności poszedł w górę z 0,11 proc. w listopadzie 2023 roku do 4,76 proc. rok później, zaś w czerwcu br., jak niedawno opisywaliśmy, sięgnął 7,18 proc.

CZYTAJ TEŻ: „Gazeta Polska” urosła. Duży zysk dzięki darowiznom

Ponad 30 mln zł od widzów

Podobnie ważnym źródłem przychodów Republika co reklamy są od ponad roku wpłaty od widzów. Stacja bardzo intensywnie zachęca do przekazywania darowizn zarówno bezpośrednio jej, jak też powiązanej z mediami Tomasza Sakiewicza Fundacji Niezależne Media.

Od jesieni ub.r. promuje na antenie zbiórki na konkretne cele. Pozyskała w ten sposób m.in. milion zł na ściany monitorów wideo, 600 tys. zł na scenografię, milion zł na kamery w studiu, kolejny milion na system oświetlenia studia oraz 500 tys. zł na „system ochrony przed bodnarowcami”. Obecnie na finiszu jest rekordowo duża zbiórka: 5 mln zł na wóz transmisyjny.

Efekty? W 2023 roku pozostałe przychody operacyjne firmy wyniosły 4,2 mln zł, zaś w ub.r. było to już 34,53 mln.

Skok wydatków

Gdyby nie owe wpłaty, Republika byłaby na potężnym minusie: na poziomie sprzedażowym brutto, czyli bez uwzględnienia pozostałych przychodów operacyjnych, miała w ub.r. 32,47 mln zł straty, wobec 1,47 mln zł zysku przed rokiem.

CZYTAJ TEŻ: Republika najlepsza na YouTube. Nieoczywisty lider w rankingu dziennikarzy na X

To skutek ogromnego, ponad trzykrotnego wzrostu kosztów operacyjnych: z 22,16 do 71,59 mln zł. Wydatki na usługi obce poszybowały z 14,94 do 50,93 mln zł, na wynagrodzenia – z 5,96 do 14,64 mln, a na zużycie materiałów i energii – z 535,9 tys. do 2,79 mln. W ub.r. nadawca zatrudniał średnio 23 pracowników etatowych.

Firma sporo wydała też na sprzęt: w sprawozdaniu liczba zakupów w tym obszarze z 2024 roku liczy 46 pozycji (to m.in. kamery, serwery, komputery montażowe, routery), zaś tych z pierwszej połowy br. – 26 (na czele z wyposażeniem nowego studia).

Na koniec ub.r. rzeczowe aktywa trwałe Republiki były warte już 3,15 mln zł (z czego 2,46 mln przypadało na te pozostające w budowie, a więc głównie nowe studio), podczas gdy rok wcześniej było to 389,3 tys. zł.

Zysk na pokrycie wcześniejszych strat

Zysk brutto poszedł w dół z 4,56 do 1,23 mln zł, a przy spadku kwoty naliczonego podatku dochodowego z 1,08 mln do 283,5 tys. zysk netto zmalał z 3,48 mln do 947 tys. Akcjonariusze stacji postanowili przeznaczyć go w całości na pokrycie wcześniej zanotowanych strat.

Owe straty na koniec ub.r. wynosiły 25,61 mln zł. Rok do roku kapitał zakładowy spółki zwiększył się z 5,9 do 6,5 mln zł, a łączne kapitały własne – z 3,89 do 7,84 mln.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

Dołącz do dyskusji: Republika na garnuszku widzów. Bez nich strata byłaby ogromna

64 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Żelazna logika
Jestem ciekaw kto beknie za utracone korzyści w związku z brakiem emisji reklam w Republice.
67 28
odpowiedź
User
yu
nikt nie beknie, marketerzy sa z jednego sznytu, obowiazuje srodowiskowa lemingoza. To dośc prostackie umysły wbrew pozorom ;)
64 39
odpowiedź
User
Media Insider
Czyli biznes nie taki wzorowy jakby miało się wydawać. Z drugiej strony gdyby zamiast datków wprowadzili jakieś subskrypcje i tak zbierali kasę to bilibysmy brawo że nowoczesni
28 17
odpowiedź