Klienci telewizji cyfrowych słono zapłacą za cyfryzację
Bez zapewnienia wolnej konkurencji w zakresie cyfrowych platform technologicznych oraz wśród ich operatorów to widzowie poniosą największe koszty cyfryzacji telewizji w Polsce - wynika z najnowszego raportu Instytutu Globalizacji .
Organizacja podkreśla też, że proponowana przez największych nadawców kartelizacja tego rynku w zamian za dotowanie dekoderów łamie europejskie prawo dotyczące swobody przedsiębiorczości.
Z opublikowanego właśnie przez Instytut Globalizacji raportu zatytułowanego "Korzyści z wolnej konkurencji na rynku telewizji cyfrowej w Polsce" wynika, że kluczowym elementem sprawnej cyfryzacji są zagadnienia technologiczne. - Największym niebezpieczeństwem jest przyznanie monopolu na tylko jedną technologię (telewizję naziemną) oraz zamknięcie rynku przed konkurencją - tłumaczy dr Tomasz Teluk, dyrektor Instytutu Globalizacji i autor raportu. - W dzisiejszym świecie każdy powinien sam decydować, jak chce odbierać telewizję: przez kabel, satelitę, internet czy telefon komórkowy - dodaje.
O udanej cyfryzacji będzie można mówić tylko w przypadku, gdy telewizja cyfrowa będzie dostępna dla wszystkich zainteresowanych - a zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej, musi to być co najmniej 95% populacji. Jednak w przypadku ustanowienia monopolu tylko jednej technologii - nadawania naziemnego, spełnienie tych wymogów jest niemożliwe.
Instytut Globalizacji zwraca także uwagę, że w przypadku kartelizacji rynku między największych nadawców: TVP, Polsat i TVN, największe koszty przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe poniosą podatnicy.- To nieprawda, że gdy firmy wyłożą 2 mld zł na dotowanie dekoderów, telewizja cyfrowa będzie nieodpłatna - podkreśla Tomasz Teluk. - Za cyfryzację zapłacą obecni klienci stacji oraz podatnicy - dodaje, argumentując, że budowanie telewizji naziemnej jest nawet 10-krotnie droższe od nadawania przez satelitę, co w połączeniu z zamknięciem rynku spowoduje, że nadawcy będą zawyżać ceny i zażądają dodatkowych opłat za usługi, które w Europie są dostępne w standardzie, np. za telewizję HD.
Poza tym według Instytutu Globalizacji zmowa dominujących podmiotów łamie europejskie prawo dotyczące swobody przedsiębiorczości oraz polskie prawo gwarantujące ochronę konkurencji i konsumentów. Raport zwraca uwagę, że TVP - chcąc budować swoją wartość jako firmy bez względu na jej strukturę własności i liczyć się na rynku telewizyjnym - powinna zbudować własną platformę cyfrową.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Klienci telewizji cyfrowych słono zapłacą za cyfryzację