Kobiety trzykrotnie rzadziej od mężczyzn pojawiają się w mediach. Najczęściej cytowana Elżbieta Witek
W drugim kwartale tego roku w mediach mężczyźni byli cytowani niemal trzykrotnie częściej (8988; 74 proc.) niż kobiety (3169; 26 proc.) - wynika z drugiej edycji raportu Press-Service Monitoring Mediów. Najczęściej cytowaną kobietą jest polityczka, marszałkini Sejmu Elżbieta Witek. Pojawiała się w materiałach dziennikarskich 33 razy, podczas gdy wypowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego emitowano w 221 newsach.
Press-Service Monitoring Mediów po raz drugi publikuje wyniki analizy poświęconej udziałowi kobiet w debacie publicznej, przygotowanej na podstawie telewizyjnych serwisów informacyjnych.
Rażąca dysproporcja - kobiety rzadziej niż mężczyźni w mediach
Proporcje płci osób wypowiadających się w materiałach najpopularniejszych telewizyjnych serwisach informacyjnych są bardzo zbliżone do raportu podsumowującego pierwsze trzy miesiące br. – mężczyźni byli cytowani niemal trzykrotnie częściej (8988; 74 proc.) niż kobiety (3169; 26 proc.).

W analizowanym okresie we wszystkich głównych wydaniach serwisów informacyjnych widoczna była znaczna dysproporcja pomiędzy liczbą kobiet i mężczyzn wypowiadających się w materiałach dziennikarskich.
Średni udział procentowy kobiet komentujących bieżące wydarzenia dla wszystkich analizowanych programów wyniósł 25 proc.. Poniżej tego poziomu jako jedyne znalazły się "Wiadomości" TVP, w których 78 proc. wszystkich wypowiedzi należała do mężczyzn. Nieco wyższy był udział kobiet w "Wydarzeniach" Polsatu (29 proc.).
W "Wydarzeniach" Polsatu wypowiedzi kobiet stanowiły 29 proc. (1465) cytowań, w "Faktach" TVN - 25 proc. (1002), natomiast w "Wiadomościach" TVP1 udział ten wyniósł 22 proc..

75 proc. wszystkich publikacji podpisanych imieniem i nazwiskiem stworzyli dziennikarze, natomiast pozostałe 25 proc. zostały przygotowane przez kobiety. Od marca do czerwca materiały redakcyjne firmowało 37 reporterów Faktów (9 kobiet, 28 mężczyzn).
Dziennikarki TVN w analizowanym okresie przygotowały 267 newsów (37 proc. wszystkich wyemitowanych materiałów podpisanych imieniem i nazwiskiem).
Pod materiałami emitowanymi w Wydarzeniach Polsatu pojawiły się 22 nazwiska kobiet, które odpowiadały za przygotowanie 32 proc. wszystkich publikacji (295).
Największa dysproporcja występowała w Wiadomościach TVP, gdzie materiały autorstwa kobiet stanowiły tylko 6 proc..
Witek najczęściej cytowaną Polką w telewizji
Od kwietnia do czerwca lista dziesięciu najczęściej wypowiadających się kobiet ograniczała się wyłącznie do polityczek. Spośród kobiet, z imienia i nazwiska najczęściej wypowiadała się marszałkini Sejmu Elżbieta Witek, która komentowała przede wszystkim kwestie związane z organizacją wyborów kopertowych, założeniami Polskiego Ładu, czy działaniami opozycji. Pojawiła się ona w 19 materiałach.
W „Wiadomościach” królują wypowiedzi Dudy, Kaczyńskiego i Morawieckiego. Ekspertka: Nie ma ograniczania propagandy
Na drugiej pozycji znalazła się Katarzyna Lubnauer - posłanka Nowoczesnej, która wypowiadała się między innymi w kwestii rozłamu w Zjednoczonej Prawicy, wyborów w Rzeszowie oraz stanowiska opozycji w sprawie ratyfikacji Europejskiego Funduszu Odbudowy. Polityczka najczęściej była cytowana przez serwis informacyjnym TVN. Kolejną najczęściej pojawiającą się kobietą w materiałach była natomiast Ewa Leniart – wojewoda podkarpacka, kandydująca w wyborach na prezydentkę Rzeszowa. Również i jej wypowiedzi najczęściej cytowały "Fakty".
Wśród dziesięciu najczęściej wypowiadających się kobiet znalazły się także dwie zagraniczne polityczki – Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula Von Der Leyen oraz białoruska działaczka Swietłana Cichanouska.

Agencja informacyjna Press-Service Monitoring Mediów przygotowała analizę zawartości głównych wydań trzech najbardziej popularnych telewizyjnych serwisów informacyjnych: Faktów TVN, Wiadomości TVP1, Wydarzeń Polsatu, jakie zostały wyemitowane w II kwartale 2021 roku. Łącznie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2021 roku zbadano 268 głównych wydań serwisów informacyjnych.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Kobiety trzykrotnie rzadziej od mężczyzn pojawiają się w mediach. Najczęściej cytowana Elżbieta Witek
Wiele Pań jest lepiej poinformowanych od Panów.