Kanały tematyczne będą znikać? Ich przychody spadną
Disney i Paramount Global zamykają swoje kanały tematyczne na wybranych rynkach, a Sony je sprzedaje. Taki trend może utrzymać się w najbliższych latach, bo jak wynika z prognozy Dataxis przychody od operatorów płatnej telewizji linearnych stacji spadną do 2026 roku o 12 proc.
W związku z wprowadzaniem Disney+ na kolejne rynki, właściciel serwisu streamingowego zamknął ponad 100 kanałów tematycznych. W krajach Europy Zachodniej i Północnej zniknęły głównie stacje pod szyldem Fox, ale na niektórych rynkach zakończono też emisję Disney Channel czy Disney Junior. Konkurencyjny koncern Paramount Global w związku z rozwojem platformy Paramount+ także zamyka kanały. Z włoskiego rynku zniknęły Paramount Network i Spike.
W Polsce obie firmy na razie nie zamykają swoich stacji, ale zmienił się właściciel AXN. Sony Networks zastąpiła Antenna Group, największa grupa medialna w Grecji. Spółka kupiła też szereg węgierskich kanałów od Sony. 31 maja br. z polskiego rynku zniknął kanał Lifetime. Jego właściciel A+E Networks UK zdecydowało się wycofać stację z całej Europy i nie zastąpiło ją inną, jak bywało w takich sytuacjach w poprzednich latach.
Streaming psuje relacje na linii kanał-operator
Z prognozy Dataxis wynika, że w latach 2021-2026 przychody partnerskie, czyli pochodzące od operatorów kablowych, telekomunikacyjnych i platform satelitarnych kanałów tematycznych spadną o 12 proc. Konsumenci oszczędzają i coraz częściej rezygnują z usług tradycyjnych operatorów na rzecz subskrypcji streamingowych. Ich otwieranie i rozwój przez dotychczasowych nadawców powoduje napięcia. Niewiele brakowało i kanały Discovery zostałyby usunięte z oferty Sky w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech przez spór o rozliczanie opłat gniazdkowych.
- Podczas, gdy przychody z telewizji zaczęły spadać, koszty produkcji i nabywania treści audiowizualnych rosną ze względu na ogromne inwestycje graczy w oryginalne produkcje oraz po trudnościach finansowych i operacyjnych spowodowanych ograniczeniami pandemią. W tym otoczeniu rynkowym twórcy treści szukają innych źródeł przychodów, często korzystając z rozwoju streamingu - zauważa Dataxis.
Zobacz także: Najwięksi operatorzy płatnej telewizji stracili 4,7 mln abonentów
Rozwój platform OTT pozwala nadawcom ograniczyć współpracę z operatorami i stworzyć bezpośrednie źródło przychodów. Pozwala to na większą elastyczność w dystrybucji treści, aby dopasować się do potrzeb użytkowników, a także rozwijać bezpośrednie relacje z nimi. OTT ułatwia ekspansję międzynarodową, ponieważ dystrybucja nie opiera się na współpracy z wieloma operatorami płatnej telewizji z całego świata.
Według Dataxis, najbardziej uderzającym przykładem jest tutaj Grupa Viaplay, która pierwotnie oferowała płatne kanały telewizyjne w krajach skandynawskich, a obecnie jest obecna w 5 kolejnych rynkach (w tym polskim) z planami udostępnienia swojej platformy w 16 krajach do 2023 roku. Strategia ta jest również wdrażana przez amerykańskie firmy, które otwierają swoje serwisy (Disney +, Discovery+, Paramount+, SkyShowtime) w Europie. Dataxis ostrzega, że wiąże się to z kosztami marketingowymi i związanymi z opracowaniem własnej usługi.
Canal+ szacuje 37 proc. spadek przychodów partnerskich
Analitycy zwracają uwagę, że Canal+ prognozuje 37-procentowy spadek przychodów partnerskich w latach 2021-2026. Na rynku francuskim firma skupia się głównie na rozwoju platformy streamingowej MyCanal, aby zrekompensować spadek przychodów ze sprzedaży dostępu do jej stacji przez zewnętrznych partnerów. Nad Loarą Canal+ sam podjął decyzję o usunięciu z oferty wielu kanałów od innych podmiotów. W Polsce, gdzie telewizja linearna ma się trochę lepiej, firma intensywnie promuje serwis Canal+ online.
Analitycy zwracają uwagę, że choć szczególnie w Europie Zachodniej telewizja linearna traci na znaczeniu, to ciężko mówić o jej całkowitym końcu. Na tradycyjnych antenach nadal można znaleźć wysokiej jakości treści informacyjne, a w streamingu telewizję na żywo mogą zastąpić kanały FAST. Oferowane np. przez producentów telewizorów stacje z reklamami. Dzięki takim usługom i platformom AVoD z reklamami wydatki na reklamę cyfrową rosną. Dataxis nie wyklucza, że w najbliższych latach będzie chodziło do dalszej transformacji rynku.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Kanały tematyczne będą znikać? Ich przychody spadną