Lekarze z dobrą opinią wśród pacjentów, źle oceniany dostęp do specjalistów i SOR
Polacy mają dobrą opinię o lekarzach, za to źle oceniają to, w jaki sposób organizowana jest ich praca. Dobre zdanie o organizacji opieki zdrowotnej ma zaledwie co czwarty pacjent. Wyraźnie lepszą opinię mają pacjenci, którzy w ostatnim czasie zaliczyli pobyt w szpitalu - wynika z badania BioStat.
Niemal co drugi Polak uważa ogólną sytuację w ochronie zdrowia za złą (48,3%), a tylko co trzeci dostrzega dobre strony.
Organizacja opieki zdrowotnej oceniana jest jeszcze gorzej (53% negatywnych opinii), a pozytywnie ocenia ją tylko co czwarty uczestnik badania.

Najgorzej respondenci oceniają dostęp do lekarza specjalisty oraz funkcjonowanie szpitalnych oddziałów ratunkowych (SOR).

Niemal 2/3 pytanych uważa, że dostęp do lekarza specjalisty jest zły (w tym 29,5%, że zdecydowanie zły). Równie wielu respondentów uważa, że szpitalne oddziały ratunkowe SOR funkcjonują źle (54,3%, w tym 20,1% - zdecydowanie źle). Pozytywnych jest tylko 22,3% opinii.

Funkcjonowanie szpitali źle ocenia co drugi badany Polak, pozytywnie zaś tylko co czwarty. Pacjenci, którzy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy korzystali z pomocy lekarskiej w szpitalu - na SOR lub w ramach nocnej opieki lekarskiej (NOL) - oceniają organizację opieki zdrowotnej nieco lepiej.

Pobyt w szpitalu wiąże się też z lepszymi ocenami funkcjonowania szpitali, SOR, NOL, a także dostępem do lekarzy POZ i lekarzy specjalistów. W szpitalnych oddziałach ratunkowych pacjenci, częściej niż w przypadku innych form pomocy, uzyskują e-recepty.
Najlepiej oceniany jest za to dostęp do lekarzy POZ, przy czym odsetek pozytywnych i negatywnych opinii jest zbliżony: 2 na 5 pytanych uważa dostęp do lekarzy POZ za dobry i tyle samo za zły.

Nocna opieka lekarska to obszar nieznany przez 38,8% uczestników badania, a przez kolejnych 38,3% i tak oceniany źle.

Po uzyskaniu porady pacjenci mają o lekarzach dobrą opinię. 3/4 uczestników sondażu docenia kompetencje lekarzy, uważa, że lekarz był uprzejmy i budził zaufanie. Podczas badania pacjenta lekarz wyjaśniał, jakie badania wykonuje lub zleca (71%), a także informował o leczeniu w sposób zrozumiały (69,9%). Ponad połowa respondentów przyznaje, że lekarz miał wystarczająco dużo czasu na zbadanie pacjenta, jednak co czwarty wciąż twierdzi, że czasu na zbadanie było za mało. Prawie co drugi respondent był u lekarza, który poświęcił więcej czasu na dokumentację niż na badanie pacjenta.

Badanie BioStat "Ocena opieki zdrowotnej w Polsce 2019" przeprowadzono na panelu badawczym "Badanie Opinii" w okresie od 22 do 23 maja 2019 r., metodą CAWI, na reprezentatywnej ze względu na płeć i wiek próbie 1000 dorosłych Polaków, którzy w ciągu minionego półrocza korzystali z pomocy lekarskiej.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Lekarze z dobrą opinią wśród pacjentów, źle oceniany dostęp do specjalistów i SOR